וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר חדש: נשים בהריון כן יכולות להעביר את נגיף הקורונה לתינוק

המידע על נגיף הקורונה ממשיך לזרום ולהתעדכן, והכל בהתאם לגודל האוכלוסיה בה הוא פוגע. אחת מהאכולוסיות הנבדקות היא של נשים בהריון. מחקר קטן מסין הראה שלמרות הערכות מוקדמות יש סיכוי שאמהות שחולות בקורונה עלולות להעביר את הנגיף לעובר

צילום: משטרת ישראל, עריכה: אביחי ברוך

נשים בהריון הסובלות מנגיף הקורונה יכולות להעביר את הזיהום לתינוקות שלהן, אם כי לא ברור אם ההעברה הזו מתרחשת ברחם, כך על פי מחקר קטן שמגיע מסין.

אף על פי שיש צורך במחקר רב יותר, המחקר שפורסם בכתב העת JAMA Pediatrics ביום חמישי מצא כי מבין 33 נשים בהריון שאושר כי נדבקו בנגיף הקורונה, שלוש ילדו תינוקות שאובחנו כנשאים של הנגיף גם כן. כל שלושת התינוקות התאוששו והוסיפו לעדויות לכך שרוב הילדים חווים מקרים קלים יותר של מחלת ה-COVID-19, מאשר מבוגרים. תינוקות שנולדו ל-30 הנשים האחרות במחקר נמצאו כשליליים לנגיף.

מכיוון ששלושת הילודים שנמצאו חיוביים אובחנו כל כך מוקדם בחייהם - שלושתם קיבלו בדיקות חיוביות ביום השני לחייהם, ושוב ביום הרביעי - מקור ההעברה היה ככל הנראה "ממקור אמהי", אמרו עורכי המחקר.

ד"ר דייויד קימברלין, פרופסור לרפואת ילדים באוניברסיטת אלבמה בבירמינגהאם ורופא למחלות זיהומיות בילדים, שלא היה מעורב במחקר הסביר לאתר החדשות NBC כי מעט מאוד וירוסים חוצים את השלייה ומדביקים תינוקות ברחם, למרות שחלקם - כמו זיקה - עלולים להיות בעלי השפעות הרסניות. לדבריו, התינוקות יכלו להדבק בנגיף הקורונה מתעלת הלידה או משק השפיר שלהם. אך מכיוון שגודל המדגם כה קטן, דרוש מידע נוסף.

תינוק ניו בורן אחרי לידה שוכב על משקל למדידה. ShutterStock
לא ברור למה הם חולים פחות. תינוק על משקל בחדר לידה/ShutterStock

בשני מאמרים שפורסמו בכתב העת של ההסתדרות הרפואית האמריקאית בשאלה האם ניתן להדבק בנגיף הקורונה ברחם, עולה כי תינוקות שנולדו לאמהות נגועות יכולים להיות בעלי נוגדנים גבוהים לנגיף, אם כי לא ברור אם הנוגדנים נוצרו כתגובה לזיהום ברחם או פשוט נוצרו על ידי האם והועברו לתינוק. הנתונים בנקודה זו "אינם חד משמעיים ואינם מוכיחים שהעברה נעשתה ברחם", נכתב במאמר המערכת.

המחקר הנוכחי הציע חדשות מעודדות על יכולתם של תינוקות להתאושש מנגיף הקורונה. שניים משלושת הילודים שנדבקו בנגיף נמצאו שליליים כבר ביום השישי לחייהם, והשלישית, שנולדה בטרם עת, נמצאה שלילית כבר ביום השביעי לחיים. תינוקת זו נולדה כמעט תשעה שבועות מוקדם בגלל סיבוכים שחוותה האם מהנגיף, כולל דלקת ריאות. התינוקת נזקקה לסיוע רפואי רב יותר כדי להחלים, אף כי החוקרים הודו כי הבעיות הבריאותיות שלה היו קשורות יותר לפגותה מאשר לנגיף עצמו.

שני התינוקות החולים האחרים היו מנומנמים והיו להם סימנים של דלקת ריאות. אחד מהם אף הקיא לאורך השבוע. הפגה אובחנה עם תסמונת מצוקה נשימתית בילוד ודלקת ריאות, והיה צורך להחיותה בלידה. שבועיים אחרי הלידה, תסמיני הנשימה הקשורים לנגיף הקורונה נפתרו.

מדוע ילדים חולים פחות?

למומחים יש מגוון של תיאוריות מדוע ילדים מחלימים או כלל לא חולים בדרך כלל בנגיף הקורונה בהשוואה למבוגרים, אחת מהם נוגעת למערכת החיסון שלהם, אבל אף אחד לא מבין לגמרי את התעלומה. "התשובה הכנה היא שאנחנו לא יודעים למה זה", אמר קימברלין. הוא הזהיר כי למרות ששלושת התינוקות במחקר זה התאוששו היטב, "אנו זקוקים למידע נוסף רב לפני שנוכל לומר שכל התינוקות אינם בסיכון בגלל סיבוכים רציניים".

מומחים לא ממליצים לנשים בהריון לבצע שינויים בתוכניות הלידה שלהן. על פי המכללה האמריקאית למיילדות וגינקולוגים, אין לשנות את שיטת הלידה והתזמון שלה במרבית המקרים, ולידה בבית חולים, ולא לידה ביתית, היא עדיין הדרך הבטוחה ביותר. "סביר להניח שהסיכון שבלידה ביתית גדול יותר מאשר הסיכון בלידה בבית חולים גם בעת קורונה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully