וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הגל השני של הקורונה עלול להיות גל התאבדויות

בידוד, מצוקה כלכלית וחרדה עלולים להוביל לבעיות נפשיות ולהתמכרויות. מחקר חדש צופה 75 אלף מקרי "מוות מייאוש" בארה"ב בגלל הקורונה, וזה לא התרחיש הכי גרוע שהוא מציג

עריכה: שאול אדם

בסרטון: העצמאיים דורשים פתרון למשבר הכלכלי

לכולם ברור בשלב הזה כי למשבר הקורונה יש השלכות גם על בריאות הנפש, אבל לפי מחקר אמריקני חדש, הן חמורות בהרבה ממה שחשבנו. לפי המחקר, בידוד, מצוקה הכלכלית, צער ממקרי המוות הרבים והחרדה הקשורה לקורונה, יוצרים משבר בבריאות הנפש בארה"ב, שעלול להחמיר מאוד את שיעור מקרי ההתאבדות.

המחקר, שפורסם בסוף השבוע האחרון וטרם עבר ביקורת עמיתים, מצא כי במהלך העשור הבא 75 אלף בני אדם עלולים "למות מייאוש" כתוצאה ממשבר הקורונה. "מוות של ייאוש" מתייחס להתאבדויות וכן למוות שהוא תוצאה של התמכרות לסמים ולאלכוהול. המחקר נערך על ידי הארגון the Well Being ומרכז רוברט גרהאם ללימודי מדיניות ברפואת משפחה וטיפול ראשוני.

עוד בוואלה!

המשבר הכלכלי הזה עוד יעלה בחיי אדם. איך מונעים את זה?

לכתבה המלאה

הגורמים שמעלים את הסיכון למוות מייאוש, לפי המאמר, הם מצוקה כלכלית חסרת תקדים, בשילוב עם אבטלה מאסיבית, בידוד חברתי במשך חודשים, וחוסר הוודאות שנגרם כתוצאה מהופעתו הפתאומית של נגיף הקורונה. "אלה זמנים לא בטוחים, באופן חסר תקדים. לרוע המזל, אצל רבים מדי, אי הוודאות הזו עשויה להוביל לפחד, והפחד עשוי לפנות את מקומו לאימה", אמר ג'ק ווסטפל, מנהל מרכז רוברט גרהם, "אנו מנסים לספק כמה שיותר ודאות כדי לשפוך קצת אור על הדרך שלנו".

2 מטר: הקורונה מאטה ברחבי העולם והריחוק החברתי הופך לשיגרה. רויטרס
תקופה חסרת תקדים. סימון לשמירה על ריחוק חברתי/רויטרס

בראיון ל- Bloomberg הוא הוסיף כי "אני מקווה שבעוד עשר שנים אנשים יסתכלו אחורה ויאמרו 'וואו, הם ממש הגזימו בהערכות שלהם'". אבל למרות התקווה הזו, הוא ומומחים לבריאות הנפש חוששים כי בעוד בידוד חברתי מגן על אנשים מפני הידבקות בנגיף הקורונה, הוא חושף אותם להתאבדויות, מנות יתר של סמים ומחלות הקשורות לשימוש מופרז באלכוהול.

איך מנבאים כמה אנשים יתאבדו?

אי הוודאות הכספית הנגרמת כתוצאה ממגפת הקורונה בשילוב עם תחושת הבידוד, הופכת את התקופה הזו לחסרת תקדים - שונה מכל תקופת מיתון כלכלי בהיסטוריה. לכן, קשה לנבא על בסיס מודלים המבוססים על אירועי עבר את חומרת השלכותיה. עם זאת, במחקר הזה ניסו לשלב מידע על מקרי מוות של ייאוש משנת 2018 (כמעט 182 אלף) ומידע על רמות האבטלה הצפויות בין 2020 ל-2029, ואז להעריך את מספר מקרי המוות שיתווספו על בסיס מודלים כלכליים.

על פי תשעה תרחישי אבטלה שונים שנבדקו במחקר, מקרי המוות של ייאוש נעים בין 27,644 (התאוששות כלכלית מהירה של המשק) ל-154,037 (התאוששות איטית של המשק), כאשר 75 אלף מקרים של מוות מייאוש היא ההערכה הסבירה ביותר.

מחאת העצמאים, כיכר רבין תל אביב, 30 באפריל 2020. ראובן קסטרו
אנשים צריכים לעבוד. מחאת העצמאיים בתל אביב/ראובן קסטרו

שיעור ההתאבדות בארה"ב עולה זה שני עשורים, ובשנת 2018 הגיע לרמתו הגבוהה ביותר מאז 1941, כך לפי מאמר שפורסם באפריל ב-JAMA תחת השם "התאבדות ומחלת הקורונה של 2019 - הסופה המושלמת?" מחבר המאמר מארק רגר הסביר כי ריחוק חברתי עלול לפגוע במאמצים למניעת התאבדויות, וכי יש "עדיפות לאומית לבריאות הציבור" למניעה של זה.

"אנשים מאבדים את הגבולות שלהם"

"מקרי מוות של ייאוש קשורים לגורמים רבים, כמו אבטלה, פחד וחרדה, ובידוד. לפני מגיפת הקורונה כבר היה מספר חסר תקדים של מקרי מוות של ייאוש. רצינו להעריך כיצד המגיפה תשנה את המספר הזה", הסביר בנימין מילר, אחר ממחברי המחקר. הוא הסביר את המספרים הגבוהים בכך שבידוד גורם לאנשים "לאבד גבולות בהתנהגותם".

לדברי החוקרים, הדרך הטובה ביותר לסייע במניעת חלק ממקרי המוות הללו היא להחזיר אנשים לעבודה. "אנשים צריכים לעבוד", אמר מילר, "ואנחנו צריכים לחבר אנשים עם אנשים אחרים". המאמר הציע דרכים נוספות בהן הממשל יכול לסייע להקל על המצוקה הזו, בהן סיוע והתערבות משמעותית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully