כמה שנים יוסיף לנו אורח חיים בריא, ומה תהיה האיכות שלהן?

      מדענים חישבו כמה זמן אפשר להוסיף לחיים כאשר מאמצים 5 הרגלים בריאותיים, וגם בדקו אם השנים האלה יאלצו אותנו להתמודד במהלכן עם מחלות לב, סוכרת מסוג 2 וסרטן. במפתיע, או שלא, התוצאות שונות בין נשים וגברים

      מערכת וואלה! בריאות
      מערכת וואלה! NEWS

      בווידיאו: זה מה שהיה לאישה המבוגרת בעולם להגיד על אריכות חיים

      מדורי הבריאות למיניהם (וגם אנחנו, ברור) לא מפסיקים להפציר בכם לאמץ הרגלים בריאים, ומביאים עוד ועוד מחקרים כדי להוכיח לכם למה זה חשוב עבורכם. תודות לכך סביר להניח שאתם כבר יודעים שאורח חיים בריא יותר כנראה "ירוויח" לכם עוד כמה שנים. אבל האם זה עדיין נשמע אטרקטיבי אם השנים הנוספות הללו כוללות התמודדות עם מחלות קשות?

      עוד בוואלה! NEWS

      10 הרגלים בריאים של אנשים שלא חולים כמעט אף פעם

      לכתבה המלאה

      מחקר שערכה ב-2018 קבוצת חוקרים בינלאומית בהובלת מדענים מבית הספר לבריאות הציבור של אוניברסיטת הרווארד, מצא שאימוץ של חמישה הרגלים בריאים עשוי להאריך את תוחלת החיים שלנו: ב-14 שנים עבור נשים ו-12 שנים לגברים. ואלו הכללים:

      1) אכילה של תזונה עשירה בצמחים ודלה בשומנים. אנחנו כותבים על זה פה כל הזמן

      2) פעילות גופנית ברמה בינונית עד נמרצת במשך מספר שעות בשבוע. גם על זה אנחנו כותבים לא מעט

      3) שמירה על משקל גוף בריא.

      4) הימנעות מעישון.

      5) הגבלת צריכת האלכוהול למשקה אחד ביום לנשים ושניים לגברים.

      החוקרים רצו לדעת כמה מאותן שנים שנוספו לתוחלת החיים היו בריאות, כלומר ללא שלוש מחלות כרוניות נפוצות: מחלות לב, סוכרת מסוג 2 וסרטן. במחקר שפורסם השבוע ב-BMJ הם מדווחים שאורח חיים בריא אכן עשוי לתרום ליותר שנות חיים עם פחות מחלות - עבור נשים מדובר בהארכת תוחלת החיים לאחר גיל 50 בערך בעשור (לעומת אנשים שאין להם הרגלים כאלה), ועבור גברים מדובר בהוספה של כשמונה שנים.

      "לבחינת תוחלת החיים נטולת המחלות יש השלכות חשובות מבחינת שיפור איכות החיים והפחתת עלויות הטיפול הבריאותי הכללי", אמר ל-time ד"ר פרנק הו, יו"ר המחלקה לתזונה בהרווארד וחבר בכיר במחקר. "זה לא מספיק להאריך את תוחלת החיים, אנחנו רוצים להאריך גם את תוחלת הבריאות, כדי שתוחלת החיים הארוכה יותר תהיה בריאה ולא תכלול התמודדות עם מחלות כרוניות מרכזיות ונכויות הקשורות אליהן".

      המטרה היא שהשנים שנוספו יהיו גם בריאות ושמחות. סלפי קבוצתי של זקנים (צילום: shutterstock)

      כדי להבין כיצד זה עובד ניתחו החוקרים נתונים שנאספו מלמעלה מ-111,000 נשים וגברים בארה"ב, שהיו בגילאי 30-75 כשנרשמו למחקר בריאות של אחיות החל מ-1980 או למחקר המעקב שלו משנת 1986. המשתתפים ענו מדי שנתיים על שאלונים לגבי הרגלי אורח החיים שלהם ובריאותם, עד שנת 2014. כל משתתף קיבל ציון "אורח חיים" בין 0-5 על סמך תשובותיו לשאלונים, כאשר הציונים הגבוהים יותר מייצגים היצמדות חזקה יותר להנחיות בריאותיות. לאחר מכן ניסו החוקרים לתאם בין ציונים אלה ובין משך הזמן שבו חיו המשתתפים ללא מחלות לב, סרטן או סוכרת.

      נשים שדיווחו על קיום ארבעה או חמישה מההרגלים הבריאים חיו בממוצע 34 שנים נוספות ונטולות מחלות אלו לאחר גיל 50, לעומת 24 שנים אצל נשים שהעידו שלא קיימו אף הרגל בריא. הגברים שדיווחו על קיום ארבעה או חמישה מהרגלי החיים הבריאים חיו בממוצע 31 שנים נוספות, לעומת הממוצע של 23 שנים נוספות לגברים שלא אימצו את אורח החיים הבריא.

      זה לא "או הכל או כלום"

      על פי ד"ר הו, אף אחד מחמשת ההרגלים הבריאותיים שנבדקו לא התבלט כחשוב יותר מהאחרים ויתרונותיהם בהארכת תוחלת החיים הבריאה היו דומים. יותר מכך, העדויות מצביעות על כך שהתרומה של כל הרגל ניתנת כתוספת - כלומר מספר השנים הבריאות שנצברו גדל עם כל הרגל בריא שנוסף. "המשמעות היא שזה לא הכל או כלום. אסור להתייאש ולוותר על העניין כי מצליחים לאמץ רק הרגל אחד או שניים", סיכם ד"ר הו.

      מסקנה נוספת שלו מהממצאים הייתה שלעולם לא מאוחר מדי להתחיל שינוי כזה (לאור העבודה שכל המשתתפים במחקר היו מעל גיל 30): "תמיד עדיף לאמץ הרגלי אורח חיים בריאים מוקדם ככל האפשר, אבל אפילו אימוץ שלהם בשלב מאוחר יחסית בחיים יעניק יתרונות בריאותיים משמעותיים בהמשך".

      טרם התפרסמו תגובות

      הוסף תגובה חדשה

      בשליחת תגובה אני מסכים/ה
        לוגו - פיקוד העורףפיקוד העורף

        התרעות פיקוד העורף

          walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully