וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפחיד: כך עישון משפיע על כל חלק וחלק בגוף

ד"ר רחל דהן

31.5.2018 / 8:55

בעולם ובארץ מציינים היום יום ללא עישון וכדי שגם אתם תבינו שסיגריות הן דבר רע מאוד, הכנו לכם רשימה ובה כל האיברים שנפגעים קשות מההרגל הלא בריא הזה. אז מה זה עושה לשיער, לעור הפנים, למוח ולחניכיים שלכם? לא בטוח שאתם רוצים לדעת

ShutterStock

בווידאו: מעשנים נרגילה בטעמי פירות? זה מה שיש בפנים

העובדה שעישון סיגריות פוגע בבריאות ידועה, אך רבים לא יודעים כי הריאות הן לא היחידות שנפגעות ואין כמעט איבר בגוף שלא סובל מנזקי העישון. החדשות הטובות הן, שגם אם אתם מעשנים, אתם יכולים לפנות עוד היום לרופא או רופאת המשפחה שלכם לסיוע בגמילה מעישון, ולהימנע מהנזקים בעתיד.

הנה הנזקים שהעישון גורם לכל חלק וחלק בגוף שלכם:

עוד בנושא:
העישון הרבה יותר מסוכן לבריאות שלכם ממה שאתם חושבים
מעשנים? זו הסיבה שאתם צריכים לקבוע תור לרופא השיניים, עוד היום
5 דברים מפתיעים שהם קטלניים כמו עישון סיגריות

מחלות עיניים: בשנים האחרונות מתבסס הקשר בין עישון למחלות עיניים, לרבות ניוון רשתית וקטרקט. כמו כן, מחקרים הראו שישנו קשר בין עישון לניוון מוקולרי רשתי תלוי גיל, מחלה שהיא הגורם העיקרי לעיוורון בקרב בני 65 ומעלה בארה"ב.

חניכיים ועששת: באשת (ריח רע מהפה), שיניים מוכתמות ועששת הן השפעות ישירות של עישון דבר שגורם לכך שהשיניים יקבלו גוון צהבהב. כמו כן, מחקרים רבים הראו כי עישון פעיל עלול לפגוע בתהליך האיחוי בין העצם לשתל לאחר השתלת שיניים ולכן, הפסקת עישון חייבת להיות חלק מתכנית הטיפול. בנוסף, אחת מתוך שלוש השתלות שיניים נכשלת כתוצאה מעישון.

עוד באותו נושא

סיגריה אחת ביום מזיקה הרבה יותר מה שאתם חושבים

לכתבה המלאה
נזקי העישון על כל האיברים בגוף.
פוגע בכל איבר ואיבר בגוף

עור הגוף: עשן סיגריות המשתחרר לסביבה גורם להתייבשות העור. יתרה מכך, העישון מצר את כלי הדם ולכן מפחית את זרימת הדם אל העור ובכך מפחית הגעה של חמצן וחומרי הזנה חיוניים. בנוסף, עישון מאט החלמה של פצעים, לכן פלסטיקאים רבים מסרבים לנתח מטופלים המסרבים להפסיק לעשן.

ואם מראה העור שלכם מטריד אתכם, כדאי שתדעו שככל שאדם מעשן יותר, כך גדל הסיכוי לקמטים, בעיקר סביב הפה והעיניים. נתונים מראים כי למעשנים בני 40 פלוס יש יותר קמטים מאשר ללא מעשנים בני 60 פלוס. בנוסף, למעשנים יש סיכוי גבוה פי 2-3 לפתח פסוריאזיס, לעומת אוכלוסייה לא מעשנת, ואצל נשים הסיכוי גבוה אף יותר. מחלת עור נוספת שהעישון עלול להחמיר אותה היא אקנה, במיוחד בקרב נשים.

אישה עם צלקות אקנה על עור הפנים. ShutterStock
לא ציפיתם לזה. עישון עלול להחמיר את האקנה/ShutterStock

שיער: עישון מגביר נשירת שיער, גם מפני שהוא פוגע בזרימת דם לשורשי השיער וגם בגלל הרעלים שגורמים לפגיעה בכבד שגם היא תורמת לנשירת השיער.

מחלות לב וכלי דם: עישון הוא גורם סיכון התנהגותי עיקרי במחלת לב כלילית ובמחלות כלי דם, הרבה אחרי תזונה לקויה, חוסר פעילות גופנית וצריכת אלכוהול מופרזת. למעשנים סיכוי גבוה פי 2-4 לחלות במחלות לב ושבץ לעומת לא מעשנים.

לאחרונה, פורסם מחקר אשר הראה כי אפילו עישון "קל" (1-5 סיגריות ביום) מעלה משמעותית את הסיכון לפתח מחלת לב ולשבץ. יחד עם זאת, לאחר שנתיים מהפסקת עישון הסיכון לשבץ יורד והופך לזהה לזה של אוכלוסייה שלא עישנה מעולם.

מחלות נשימה: למעשנים יש סיכוי של פי 25 למות מסרטן ריאות לעומת אנשים שלא עישנו מעולם. פחות מ-16 אחוזים מהנשים שאובחנו עם סרטן ריאות יישארו בחיים לאחר חמש שנים מרגע אבחון המחלה. כמעט 9 מתוך 10 מקרים של סרטן ריאות נגרמו כתוצאה מעישון.

ריאות: דלקת ריאות היא גורם מוביל למוות ילדים בעולם, וברגע שההורים מעשנים בקרב ילדים הסיכון לדלקת ריאות גובר. זאת ועוד, עישון של אחד ההורים בסביבת הילדים מעלה את הסיכון לזיהום באוזן התיכונה בכ-60 אחוזים. כמו כן, כ-80 אחוזים מהסובלים ממחלת ה-COPD, מחלת ריאות חסימתית שאינה מאפשרת נשימה סדירה ועלולה להביא למוות, לוקים בה בעקבות עישון.

סרטן ריאות. ShutterStock
אחד האיברים שהכי נפגעים מעישון. ריאות/ShutterStock

פגיעה בתפקוד המיני: עישון סיגריות משפיע על כלי הדם הפריפריים. פגיעה בתפקוד שלהם גורמת בסופו של דבר להשפעה על אספקת הדם לאזור המפשעה ואיבר המין וכן, להפרעת זקפה שמוביל בסופו של דבר לאין אונות.

פריון: עישון משפיע על פוריות האישה, על סיכוייה להיכנס להריון, ועל סיכויי ההצלחה של טיפולי פריון. דבר נפוץ בקרב נשים מעשנות הינו הריון מחוץ לרחם. בנוסף, עישון בזמן ההיריון הוא הסיבה העיקרית למוות של תינוקות לאחר הלידה, כמו גם ללידה מוקדמת, לתינוקות הנולדים עם משקל נמוך ולסיכוי גבוה יותר של הילדים לסבול מאסתמה.

מחקרים הראו כי לגברים שנולדו לנשים מעשנות יש סיכוי גבוה יותר לאשכים קטנים, ריכוז זרע נמוך וספירת זרע כוללת נמוכה יותר. לגברים מעשנים יש בממוצע ספירת זרע נמוכה יותר ושיעור הימצאות גבוה יותר של זרע פגום.

דמנציה: למעשנים יש סיכוי גבוה בכ-50 אחוזים לפתח דמנציה לעומת אנשים שמעולם לא עישנו. ארגון הבריאות העולמי מעריך כי 14 אחוזים ממקרי הדמנציה נגרמו כתוצאה מעישון.

סרטן: אחד מתוך שלושה מקרים של מוות כתוצאה מסרטן מקושר לעישון ומוות הנגרם מסרטן המעי הגס הוא סיבת המוות השנייה אחרי סרטן ריאות. אנשים שהחלימו מסרטן וממשיכים לעשן נמצאים בסיכון גבוה יותר לחלות בסרטן מסוג אחר (באיבר אחר) והטיפול בסרטן פחות יעיל בקרב מעשנים לעומת לא מעשנים.

פקקת עורקים וורידים: נשים מעשנות הנוטלות גלולות למניעת הריון נמצאות בסיכון מוגבר ללקות במחלות לב ובפקקת עורקים וורידים. בנוסף, העישון עלול לגרום להקדמת גיל המעבר בשנתיים וככל שהאישה תעשן יותר כך גדל הסיכוי להקדמת הופעת גיל המעבר.

ד"ר רחל דהן היא מנהלת מינהלת חיפה בכללית ומומחית בגמילה מעישון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully