וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חמשת ההרגלים האלה הורגים אתכם לאט

אורח החיים שלנו הולך ומשתנה והופך למרבה הצער לפחות ופחות בריא, עם השפעות הרסניות על החיים שלנו. אספנו חמישה הרגלים מזיקים שמשפיעים הלכה למעשה על אורך החיים שלכם. ספויילר - כמעט כל אחד מאיתנו חוטא באחד מהם

איש עושה ספורט. ShutterStock
קילינג יו סופטלי. איש שמנמן/ShutterStock

הרגלים טובים מאוד קשה להרוס, מהרגלים רעים לעומת זאת מאוד קשה להיפטר. בין אם זה עישון, או אכילת מזונות מעובדים, להרגלים יומיומיים שלנו יש השפעה קטלנית על החיים שלכם - הם מקצרים אותם. הנה חמישה הרגלים שאין שום ויכוח שפשוט הורגים אתכם לאט:

עוד בנושא:
האם שתיית אלכוהול גורמת לסרטן?
5 הרגלים בריאים שמאריכים את החיים ביותר מ-10 שנים
6 הרגלים פשוטים לחיים בריאים יותר

שתיית משקאות ממותקים ואכילת אוכל מעובד
לשתיית משקאות ממותקים ואכילה של מזונות מעובדים יש השפעה רבת משקל על הבריאות שלנו לאורך השנים. למעשה, מדובר אולי באחד הנושאים הכי פחות שנויים במחלוקת בעולם הבריאות ולא תראו ככל הנראה רופא אחד שימליץ לכן לעשות את אחד מהשניים.

מחקר שפורסם ממש לארונה וכלל 118 אלף נחקרים אחריהם עקבו במשך 34 שנים קבע כי ככל שאנשים שותים יותר משקאות ממותקים כך עולה הסיכוי שלהם למות מבעיות בריאותיות שונות. באשר למזונות מעובדים - גופי מחקר רבים מצאו כי אכילה למשל בשר מעובד מעלה את הסיכון שלכם לחלות בסרטן - והוא אכן הוכנס לרשימת החומרים הקרצינוגניים של ארגון הבריאות העולמי.

נסו לשלב בתזונה שלכם פחות משקאות ממותקים ויותר מים, בנוסף לכך הקפידו להוציא מהתפריט שלכם מזונות מעובדים והוסיפו יותר ירקות, פירות, דגנים מלאים, שומנים בריאים ואגוזים. לכל אלה יש השפעות חיוביות על הבריאות שלכם, וזה הוכח במאות מחקרים.

סלט קייל ואבוקדו. ShutterStock
תוסיפו לתפריט ירקות ופירות. סלט/ShutterStock

עישון
למי שלא חי על הפלנטה הזו בעשור האחרון, נגלה שהעישון לא רק מזיק לבריאות, אלא הוא גם הורג. בנוסף לסרטן, עישון גורם למחלות לב, שבץ, מחלות ריאה, סוכרת ועוד.

מעשנים שואפים טבק שרוף וזפת יחד עם מתכות רעילות, כגון קדמיום ובריליום, ויסודות כימיים כמו ניקל וכרום - כולם מצטברים בעלים של צמח הטבק. עם המידע הזה, זה לא מפתיע שסיגריות הן קטלניות. וכן, גם סיגריה אחת קטנה ביום מזיקה לכם לבריאות ומעלה את הסיכון שלכם למוות מוקדם בעשרות אחוזים.

אבל יש גם חדשות טובות. גם אם החלטתם להפסיק לעשן באמצע החיים, אתם מורידים את הסיכון שלכם לחלות במחלות שעלולות לקצר את חייכם.

ישיבה ממושכת
ישיבה במשך רוב שעות היום מגבירה את הסיכון לסוגים שונים של סרטן - כך גילה מחקר משנת 2014. המחקר הזה למעשה היה מטא-אנליזה של מחקרים רבים וכלל נתונים שנאספו מכארבעה מיליון בני אדם בנוגע למספר השעות ביום שהם מבלים בישיבה (מול הטלוויזיה, בעבודה ובנהיגה). מניתוח הנתונים עלה, כי כל שעתיים נוספות של ישיבה העלתה את הסיכויים לחלות בסרטן הריאות, המעי הגס ורירית הרחם.

עוד גילה המחקר כי העובדה שחלק מהאנשים עסקו גם בפעילות גופנית במהלך היום לא שינתה את סיכוייהם לחלות. כך שאם חשבתם שריצת הבוקר שלכם מבטלת את ההשפעה ההרסנית של יום עבודה שלם בישיבה מול המחשב - טעיתם.

עוד באותו נושא

5 הרגלים בריאים שכדאי לאמץ לכם כבר בשנות ה-20

לכתבה המלאה
אישה יושבת מול מסך מחשב וסובלת מכאבי צוואר. ShutterStock
יושבים כל היום מול המחשב? אישה מול מחשב/ShutterStock

אתם חיים בסטרס מתמשך
פסח מתקרב בצעדי ענק וזה זמן מעולה לדבר על הרגל מזיק שהולך ותופס תאוצה בשנים האחרונות וזה הסטרס.

אם יצא לכם לקרוא כתבת בריאות אחת או שתיים בחייכם אתם בוודאי יודעים שלחץ ממושך מזיק לבריאות שלכם. מלבד ההשפעה המיידית על האנרגיה ועל החיוניות, מחקרים הראו שסטרס מגביר את הסיכון לשבץ והתקפי לב, ואפילו עלול להאיץ את התפשטות הסרטן בגוף. בנוסף, אם אתם כל הזמן בלחץ או בחרדה אתם עלולים לסבול משלשולים, נשירת שיער, חלומות רעים, פריחה בעור ועוד כמה תופעות בריאותיות לא נעימות בכלל.

מחקרים מצאו קשר בין דרגת הלחץ לבין הסיכון לפתח מחלות שונות. כך למשל, מחקר שפורסם לאחרונה מצא כי לחץ נפשי והפרעות דחק פוסט טראומתית עלולות להעלות משמעותית את הסיכון לפתח מחלות אוטואימוניות שונות כמו דלקות מפרקים ומחלות מעי דלקתיות.

שתיית אלכוהול
אנחנו לא מדברים על כוס בירה פה או שם אלא על שתייה יומיומית כבדה. כמה כבדה? אם שואלים את המרכז לבקרת מחלות ומניעתן (CDC) שהוא אוטוריטה בכל מה שקשור לבריאות, ההגדרה לשתייה מזיקה הוא מעל שמונה משקאות אלכוהוליים בשבוע לנשים ו-15 משקאות בשבוע לגברים.

כמה מזיקה היא יכולה להיות? מחקר של אוניברסיטת קיימברידג' שהתפרסם בכתב העת NATURE לפני כשנה הראה כי שתיית אלכוהול גורמת לייצור של כימיקלים מסוכנים בגוף שגורמים נזק בלתי הפיך בתאי הגזע - מה שמעלה את הסיכון לפתח את מחלת הסרטן. ממצאי המחקר הראו דרכים נוספות בהן האלכוהול מעלה את הסיכון לפתח 7 סוגי סרטן שונים, כולל צורות נפוצות של סרטן השד והמעיים. הממצאים גם הראו כיצד הגוף מבקש להגן על עצמו מפני הנזק שאלכוהול יכול לגרום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully