וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם שתיית אלכוהול גורמת לסרטן?

8.1.2018 / 7:00

חוקרים מאנגליה מצאו הוכחות נוספות כי שתיית אלכוהול מסוכנת לנו לבריאות. במודל שערכו על עכברי מעבדה הם מצאו כי אלכוהול עלול לגרום נזקים משמעותיים לתאי הגזע, מה שעלול להוביל ליצירתם של תאים סרטניים

וודקה עם רד בול זה המשקה הכי מסוכן/סיפור בדקה

בווידיאו: למה דווקא וודקה רדבול כל כך מסוכן?

שתיית אלכוהול, בוודאי בכמות גדולה, ידועה כמזיקה לבריאות. מחקר שהתפרסם ביום רביעי האחרון בכתב העת NATURE מוסיף כוהל למדורה ומראה כי שתיית אלכוהול גורמת לייצור של כימיקלים מסוכנים בגוף שגורמים נזק בלתי הפיך בתאי הגזע – מה שמעלה את הסיכון לפתח את המחלת הסרטן.

המדענים מאוניברסיטת קיימברידג' ערכו את המחקר על עכברי מעבדה ובחנו את הנזק הגנטי הנגרם ל-DNA ולכרומוזומים שלהם על ידי אצטלדהיד - חומר כימי מזיק המיוצר כאשר הגוף מעבד אלכוהול.

ממצאי המחקר הראו דרכים נוספות בהן האלכוהול מעלה את הסיכון לפתח 7 סוגי סרטן שונים, כולל צורות נפוצות של סרטן השד והמעיים. הממצאים גם הראו כיצד הגוף מבקש להגן על עצמו מפני הנזק שאלכוהול יכול לגרום.

עוד בנושא:
זה אפשרי: כך תחסנו את הגוף מפני סרטן ב-6 צעדים
חוקרים: אפילו מעט אלכוהול מגביר את הסיכון לסרטן
מה אתם באמת יודעים על ההשפעה של אלכוהול על הבריאות?

אלכוהול נמצא בקבוצת המסרטנים

"ישנם סוגים של סרטן שמתפתחים בעקבות נזק ל-DNA בתאי גזע, בעוד נזקים אחרים מתרחשים במקרה. הממצאים שלנו מצביעים על כך שתיית אלכוהול עלולה להגביר את הסיכון לנזקים כאלה", הסביר לסוכנות הידיעות רויטרס, פרופסור קטאן פאטל, מהמעבדה לחקר הרפואה של הביולוגיה המולקולרית, שהוביל את המחקר.

הסוכנות הבינלאומית לחקר הסרטן של ארגון הבריאות העולמי סיווגה את האלכוהול בקבוצה הראשונה של החומרים המסרטנים על ידי הצגת "ראיות משכנעות" שהוא אכן גורם לסרטן בבני אדם. מחקר שפורסם בשנת 2011 מצא כי אלכוהול אחראי על כ-4 אחוזים מכלל מקרי הסרטן בבריטניה –מה ששווה ערך ל 12,800 מקרים בשנה.

עוד באותו נושא

כמה אלכוהול אתם שותים ביום וכמה זה מסוכן לכם?

לכתבה המלאה
צ'ייסר של וודקה. ShutterStock
לא תמיד הגוף יכול להתמודד עם זה. איש מחזיק צ'ייסר אלכוהול/ShutterStock

במחקר הנוכחי הצוות של פאטל נתן אלכוהול מדולל לעכברים ולאחר מכן ניתח את ההשפעה על ה-DNA שלהם. הם מצאו כי אצטאלדהיד יכול לגרום נזק ל-DNA של תאי הגזע, ולגרום לשינוי קבוע ברצף ה-DNA בתוך תאים אלה. "זה חשוב", הסביר פרופסור פאטל, "משום שכאשר תאי גזע בריאים הופכים ללקויים, הם עלולים להוליד תאים סרטניים".

החוקרים גם בדקו כיצד הגוף מנסה להגן על עצמו מפני הנזק שנגרם על ידי אלכוהול. קו ההגנה הראשון הוא קבוצה של אנזימים הנקראים אלכוהול דהידרוגנאז (ADH) הסביר פאטל. הם בתורם מפרקים בכבד את האצטלדהיד לאצטט, שלאחר מכן מפורק מחוץ לכבד לפחמן דו חמצני ולמים.

במחקר, כאשר עכברים ללא האנזים הקריטי קיבלו אלכוהול, ה-DNA שלהם סבל פי ארבעה מנזקים בהשוואה לעכברים עם גרסה מתפקדת כראוי של האנזים. לדברי פאטל, לתאים יש גם קו הגנה נוסף בצורת מגוון של מערכות לתיקון DNA שברוב המקרים מאפשרות להם לתקן סוגים שונים של נזק נזקים. במקרים מסוימים מערכות התיקון נכשלות והתאים אינם מסוגלים לתקן את הנזק ביעילות.

"חשוב לזכור שניקוי האלכוהול מהגוף והמערכות לתיקון ה-DNA אינן מושלמות. אלכוהול עדיין יכול לגרום לסרטן בדרכים שונות - אפילו באנשים שמנגנוני ההגנה שלהם טובים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully