וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה אפשרי: כך תחסנו את הגוף מפני סרטן ב-6 צעדים

1.9.2015 / 7:00

כל ישראלי שלישי צפוי לחלות בסרטן במהלך חייו, וזה מפחיד מאוד. אבל מחקרים מוכיחים שיש מה לעשות כדי להוריד את הסיכון, וזה הרבה יותר פשוט ממה שנראה לכם. כך תעשו את זה

תא סרטן. ShutterStock
שלא נדע. תא סרטני/ShutterStock

המספרים היבשים מבהילים למדי: סרטן הוא גורם התמותה מספר אחת בישראל והשני בעולם כולו. מדי שנה מאובחנים כ-28 אלף ישראלים עם סרטן, וכ-10,000 איש מתוכם מתים מהמחלה. זה לא הכל. על-פי תחזית שנתן משרד הבריאות, אחד מכל שלושה ישראלים צפוי ללקות בסרטן במהלך חייו.

ועכשיו לבשורות המעודדות: סרטן הוא לא גזירת גורל. למעשה, על-פי נתונים שהציג האיגוד הבינלאומי לבקרת סרטן (UICC) לפני כמה שנים, כמחצית ממקרי הסרטן המתגלים מדי שנה בעולם ניתנים למניעה מראש. ואם הגעתם עד לכאן, אז כנראה ששיכנענו אתכם שיש לכם סיבה טובה להמשיך ולקרוא.

בעזרתו של ד"ר יוסף ברנר – המנהל בדימוס של המכון האונוקולוגי בבית החולים וולפסון ומנהל המרכז הרפואי ניו-הופ לטיפולים משלימים בסרטן – פרשנו לפניכם התנהגויות והרגלים, שהוכחו מדעית כמסייעים במניעת סרטן. ד"ר ברנר חלה גם הוא בסרטן לפני כ-12 שנה, ואף שאובחן עם סרטן הערמונית בשלב מתקדם מאוד, הוא הצליח להחלים מהמחלה. הוא גם כתב ספר על דרכי המניעה והטיפול בסרטן: "תעצרו את הסרטן אני רוצה לרדת" (הוצאת מודן).

למה אנחנו כל כך חולים?

גורם עיקרי האחראי להתפתחות סרטן, מאבחן ד"ר ברנר, הוא רעילות גבוהה המצויה כמעט בכל פינה בעולם המתועש. "המזון רעיל בגלל חומרי הדברה וריסוס וחומרים משמרים; האוויר מלא עשן ופיח והמים נוטים להכיל מזהמים", אומר ד"ר ברנר. "החומרים הרעילים האלו עושים שמות ל-DNA (החומר התורשתי) בגוף האדם. הם יוצרים רדיקלים חופשיים בגוף, שהנם חומרים לא יציבים. אלה מתפוצצים לתוך ה- DNA ומשבשים את פעילות הגן המונע את התחלקות התא. כך תאים מתחילים להתחלק בגוף שוב ושוב ושוב. כעיקרון, לגוף יש מנגנונים המאפשרים לו לתקן את הנזק שנגרם ל-DNA. אבל אנשים מסבים לגופם כל כך הרבה נזקים ביום – שמנגנוני התיקון לא מצליחים לעמוד בקצב".

אז מה ניתן לעשות? ישנן כמובן דרכי ההתגוננות הבסיסיות ביותר, כמו הימנעות מעישון (גורם סיכון רציני מאוד לסרטן ריאות), מחשיפה מסוכנת לשמש (סרטן העור) ומצריכת אלכוהול מופרזת (קשורה בשורה ארוכה של סרטנים). אם אתם צורכים הרבה סוכר ושומן וסובלים מעודף משקל – אתם מצויים גם כן בקבוצת סיכון לסרטן. "זה מוכח סטטיסטית", אומר ד"ר ברנר. "כאשר יש שומנים רבים בגוף הם מייצרים הפרעות במעיים ותורם ליצירת רדיקלים חופשיים ורעלנים בגוף. סוכר (חד-סוכר) גם הוא חומר מסרטן. הוא מוביל להפרשת אינסולין והורמונים נוספים, הפוגעים במערכת החיסון".

וזוהי רק התחלה. הנה עוד שישה טיפים המסייעים במניעת סרטן – וגם די פשוטים ליישום.

1. למדו מהטבעונים

תגידו מה שתגידו על טבעונים וצמחונים, אך עם עובדות קשה להתווכח: אנשים המנהלים אורח חיים טבעוני נוטים פחות לחלות בסרטן. מחקר שפורסם במארס בכתב העת JAMA Internal Medicine מצא, למשל, שצמחונים נוטים לחלות פחות בסרטן המעי הגס, בהשוואה לאנשים שאינם צמחונים. החיסון המסוים מפני סרטן ממנו נהנים "אנשי הטבע", נובע בין השאר מהימנעותם מבשר אדום. הבשר הבעייתי ביותר לגוף הוא זה המעובד, כמו המבורגרים, נקניקיות ונקניקים.
"בבשר אדום יש ברזל בכמויות גדולות, התורם ליצירת רדיקלים חופשיים במעי הגס", מסביר ד"ר ברנר. "בנוסף, חלק מהבשרים מכילים חומרים רעילים נוספים כחומרי עיבוד ושימור. במקום בשר אדום, עדיף לצרוך עוף ודגים".

עוד דבר שצמחונים וטבעונים צורכים בכמויות גדולות – כמובן – הוא ירקות ופירות. אלה מכילים תכונות רבות המסייעות במניעת סרטן. "בכל הירקות והפירות יש חומרים כימיים מונעי סרטן, והדבר נכון בעיקר לירקות המצליבים – כרוב, כרובית וברוקולי. הם מכילים נוגדי חמצון רבים, המנטרלים את נזקי הרדיקלים החופשיים בגוף. רק חשוב לשטוף היטב את הירקות והפירות לפני האכילה, בכדי להסיר מהם חומרי ריסוס והדברה".

עוד באותו נושא

10 סימנים שעלולים להעיד שיש לכם סרטן

לכתבה המלאה
כרובית בפיתה. נמרוד סונדרס
כרובית בפיתה. ירקות ממשפחת המצליבים עושים את העבודה/נמרוד סונדרס

ועוד כמה מזונות מומלצים לפי ד"ר ברנר: מזונות עשירים בסיבים, באומגה 3, ויטמין C וויטמין A; שום בצל; וכן מוצרי סויה ותה ירוק. ניסוי שנעשה על חולי סרטן עור, למשל, מצא שחומר מסוים המצוי בתה ירוק והוזרק לתוך הגידולים, צימצם או העלים שני שלישים מהם. "אני ממליץ למטופלים שלי לשתות כמה כוסות של תה ירוק ביום", אומר ד"ר ברנר.

2. הימנעו מהשרוף

אם פעם מישהו אמר לכם – "אל תאכלו את השרוף של הלחם, זה מסרטן" – וחשבתם שהוא מקשקש, כדאי לחשוב שוב (וגם לשלוח מברק התנצלות). בעת צלייה של מזון משתחרר פיח, הגורם ליצירת חומרים רעילים במזון. "לכן אם בוחרים בכל זאת לאכול סטייק, יש להימנע מצליית יתר ובכלל עדיף להימנע ממאכלים שרופים", אומר ד"ר ברנר. מחקר שפירסמה האגודה האמריקאית לחקר הסרטן (AACR) מצא שאנשים שאכלו סטייק וול-דאן הגדילו ב-60% את הסיכון לחלות בסרטן הלבלב, בהשוואה לאנשים שלא אכלו סטייק כזה, או לא אכלו סטייק בכלל. מספיק משכנע?

ממליחים את הסטייק. ShutterStock
אם כבר סטייק, עדיף לא וול-דאן/ShutterStock

3. רק לא פלסטיק

פלסטיק עלול לשחרר חומר רעיל ומסרטן הקרוי דיאוקסין. לכן מומלץ להימנע משתיית מים מבקבוקי פלסטיק – ולהעדיף בקבוקים מחומרים אחרים – וכן להימנע כליל מחימום כלי פלסטיק במיקרוגל. "אני שותה מים רק מכוס זכוכית", מעיד על עצמו ד"ר ברנר.

4. התחילו להזיע

"לחולי סרטן שמבצעים פעילות גופנית יש סיכויי הישרדות גבוהים יותר. לפעילות גופנית יש אפקט זהה לזה של כימותרפיה"

פעילות גופנית אירובית המפעילה את כל מערכות הגוף, כמו הליכה, ריצה ושחייה – עשויה לסייע במניעת סרטן. הסיבה לאפקט הזה די מפתיעה, וקשורה גם בהזעה: מתברר כי ככל שקצב חילוף החומרים בגוף מואץ, מה שמתבטא גם בהזעה ובנשימה מהירה, כך הוא מצליח לנדף החוצה רעלנים המצויים בו, בצורה טובה יותר.

"לכן פעילות גופנית מומלצת גם לאנשים שחולים בסרטן ועוברים טיפולים", אומר ד"ר ברנר. "לחולי סרטן שמבצעים פעילות גופנית יש סיכויי הישרדות גבוהים יותר. לפעילות גופנית יש אפקט זהה לזה של כימותרפיה. אני, למשל, המשכתי עם אימוני השחייה שלי גם כאשר עברתי טיפולים".

המינון המומלץ לפעילות גופנית סדירה: פעילות אירובית של 30-40 דקות במשך ארבעה-חמישה ימים בשבוע. שיטה נוספת לניקוי הגוף מרעלים – שתייה מרובה (אבל לא מבקבוקי פלסטיק, כן?)

5. הפסיקו לדאוג

אנשים הסובלים מסטרס, מדיכאון ומדאגנות יתרה – מועדים יותר מאחרים ללקות בסרטן. זה קורה מכיוון שבעת שהגוף שרוי במצוקה נפשית קשה – המערכת החיסונים קורסת, ואינה מסוגלת לדכא תהליכים סרטניים המתפתחים בגוף, ובדרך כלל אינם גורמים נזק.

"כאשר הגוף במצב תקין, הוא בדרך כלל יודע להתגבר על תהליכים סרטניים בעצמו", אומר ד"ר ברנר. "בקרב הפציינטים שלי אני רואה רבים שסבלו מטראומה ומטלטלה נפשית כבדה, כמו מוות של בן משפחה או פשיטת רגל, כמה שנים לפני המחלה. אני רואה גם אנשים הנוטים לדאוג לכל העולם – רק לא לעצמם. האנשים האנוכיים לא מקבלים סרטן", אומר ד"ר ברנר. דרכים טובות להרגיע את הנפש: ספורט, טיפול פסיכולוגי, עיסוק במוסיקה וגם – נישואים מאושרים.

6. סיבה טובה לשקול הנקה

הנקה תורמת לבריאות התינוק – אך מתברר שגם לבריאות האם. ליתר דיוק, הנקה עשויה להגן על נשים מפני סרטן השד ואפילו למזער את הסיכון שיחלו שנית, אם חלו בה בעבר. אמנם לא ברור מדוע בדיוק זה קורה, אך אחת ההשערות היא כי הנקה מפחיתה את הפרשת ההורמון אסטרוגן, שעלול לעודד צמיחה לא תקינה של תאים בשד. ניתוח מחקרי רחב היקף, שבחן את ניתוח נתוניהם של 47 מחקרים אפידמיולוגיים מ-30 מדינות שונות הציג שורה תחתונה משכנעת מאוד: ככל שנשים היניקו יותר – כך הן היו מוגנות יותר מפני סרטן השד.

  • עוד באותו נושא:
  • סרטן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully