וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר מגלה: אוכל שרוף עלול לגרום לסרטן

8.6.2015 / 7:30

אכילת מזון שרוף וחרוך נמצאה כבר בעבר כמזיקה לבריאות. כעת, רשות בטיחות המזון האירופאית מזהירה כי נמצא קשר בינו ובין סרטן, כשההשפעה קיימת בעיקר בילדים

טוסט שרוף. ShutterStock
משהו לחשוב עליו בפעם הבאה שאתם מכינים טוסט/ShutterStock

יכול להיות שחלק מכם כבר שמעו את הסבתא שלהם אומרת שאסור לאכול את הטוסט חרוך. אם לא הייתם בטוחים שמדובר באמת מדעית, בשבוע שעבר הרשות האירופאית לבטיחות המזון (EFSA) מצאה כי צריכת אקרילאמיד (acrylamide) - תרכובת כימית המתפתחת במזונות עמילניים כאשר הם מבושלים בטמפרטורות גבוהות - עלולה להגדיל את הסיכון לחלות בסרטן בקרב כל הגילאים, ובילדים בפרט.

לפי ההצהרה, מחקרים בבעלי החיים הראו כי האקרילאמיד עלול לגרום נזק ל-DNA ולסרטן, זאת למרות שמחקרים על ההשפעה בבני האדם עדיין אינם חד משמעיים. לפי הסוכנות, צ'יפס, קפה, עוגיות, קרקרים ולחם שהוכנו באמצעות טיגון, אפייה, צלייה, ועיבוד תעשייתי, בטמפרטורות גבוהות מ-120 מעלות ולחות נמוכה, נחשבו לקבוצות המזון הנפוצות ביותר שתרמו לחשיפה לתרכובת הכימית. לפי החוקרים, סוכרים וחומצות אמינו שנמצאים באופן טבעי במזונות מסוימים הם מה שמייצר את האקרילאמיד.

לא רק במזון

אקרילאמיד יכול לשמש גם בתהליכים תעשייתיים, כמו ייצור נייר, צבעים, ופלסטיק והוא מצוי באריזות מזון שונות ובחלק מסוגי הדבקים. כאשר מדובר בתזונה, הוא אומנם מצוי במזון מבושל, אך עם זאת, חוקרים מצאו ריכוז גבוה שלו גם בדגני בוקר וזיתים שחורים. "באופן כללי, כמעט בלתי אפשרי להוציא לחלוטין את המרכיב הכימי מהדיאטה המערבית, לכן רוב העצות לצרכן הם להרבות בבישול ביתי ולשמור על תזונה מגוונת", הסוכנות כתבה. לדבריהם, שיטות בישול אחרות כמו הרתחה, אידוי וטיגון קל יכולים להפחית את נוכחות המרכיב המזיק. בנוסף לסרטן המעי, שלפוחית השתן וסרטן הכליה, חוקרים גם מזהירים מפני ההשפעה המזיקה שיכול להיות לתרכובת על מערכת העצבים, התפתחות של עוברים ותינוקות ופוריות הגבר.

  • עוד באותו נושא:
  • טוסט
  • סרטן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully