פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      אחת ולתמיד: האם שתיית יין אדום בריאה ללב?

      הדעה הרווחת היא ששתיית כוס יין אדום ביום מפחיתה את הסיכון להתקפי לב. עם זאת, לא מומלץ להתחיל לשתות אלכוהול כדי להפחית את הסיכון למחלות לב. טל קליין שטמפטר, סגנית מנהלת מחלקת תזונה במרכז הרפואי הלל יפה, מסבירה כמה מותר לשתות ומה ההבדלים בין יין אדום ללבן

      אחת ולתמיד: האם שתיית יין אדום בריאה ללב?

      בוידיאו: האם שתיית יין לבן מעלה את הסיכון לסרטן מהעור?

      רבות נאמר על סגולותיו של היין, בין אם במחקרים רפואיים ובין אם בשיחות סלון בין משפחה וחברים. הדעה הרווחת במרבית המחקרים שנעשו בתחום זה, היא ששתית יין אדום בכמות קטנה נחשבת כבריאה ומסייעת לפעילות הלב.

      רכיבי האנטיאוקסידנטים (נוגדי חימצון) שנמצאים במשקאות אלכוהוליים, ביניהם יין אדום, מסייעים במניעת מחלות לב שגורמות להתקפי לב על ידי העלאת רמת הכולסטרול הטוב (HDL). כמו כן נמצא כי האנטיאוקסידנטים הללו מפחיתים את רמת הקרישיות בדם, משפרים את תפקוד שכבת התאים בתוך כלי הדם ואף מונעים הצטברות של כולסטרול רע בדפנות העורקים.

      האנטיאוקסידנטים ביין אדום נקראים פוליפנולים. איגוד הלב העולמי פרסם בשנים האחרונות מספר מחקרים בהם נוגד חימצון בשם "רסווטרול" קיבל תשומת לב מיוחדת. הרסווטרול מגיע מקליפות ענבים, מהן מכינים את היין ומהווה רכיב מפתח ביין האדום שמסייע במניעת נזקים לכלי הדם, מוריד את רמת הכולסטרול הרע (LDL) ומונע קרישי דם. קיימים מחקרים המראים כי רסווטרול קשור לרמות נמוכות יותר של מצב דלקתי וקרישיות בדם - חלק מהתסמינים השכיחים הגורמים למחלות לב.

      אלכוהול זה לא רע?

      מנגד, ישנם מחקרים שעדיין לא הצליחו להראות את הקשר בין רסווטרול למניעת מחלות לב, כך שהקשר בין שתיית יין אדום וירידה במקרי התקפי לב אינו ברור לחלוטין.

      לחיים עם כוסות מלאות יין (ShutterStock)
      המינון חשוב מאוד. כוסות יין (צילום: shutterstock)

      על אף היתרונות שיש ליין אדום, ארגוני בריאות לא מעודדים שתיית אלכוהול לאנשים שאינם שותים כלל, בפרט אם יש במשפחה סיפור של התמכרות לאלכוהול. ארגוני רופאים מרכזיים, כמו איגוד הלב האמריקאי (ADA), אינו ממליץ להתחיל לשתות אלכוהול רק בכדי למנוע מחלות לב. אמנם זה נתון ידוע, אבל עדיין, חשוב להדגיש כי אלכוהול יכול להיות ממכר ועלול לגרום או להחמיר בעיות רפואיות במידה שנצרך בכמויות גדולות, כגון מחלות כבד ולבלב, לחץ דם גבוה, סוגים שונים של סרטן, שבץ ועלייה במשקל.

      כמו כן אלכוהול יכול להוביל לתאונות, מקרי אלימות ואף התאבדות. בל נשכח כי ישנם גם ערכים קלוריים בשתיית אלכוהול שצריך לקחת בחשבון. בכוס יין אדום (כ-60 מ"ל) יש כ-50 קלוריות, כ-2.6 גרם פחמימות וכ-6.30 גרם אלכוהול.

      יין לבן (ShutterStock)
      מה יותר בריא, לבן או אדום? (צילום: shutterstock)

      לבן או אדום - מה עדיף?

      ישנם מספר הבדלים בין יין לבן ליין אדום מבחינת נוגדי חימצון. יין אדום מותסס עם קליפות ענבים זמן ממושך יותר מאשר יין לבן ולכן מכיל כמות גדולה יותר של רסווטרול. יין יבש מכיל יותר נוגדי חימצון מאשר יין חצי יבש. כמו כן ביין אדום יש יותר ברזל ומגנזיום לעומת יין לבן. עוד נמצא כי ביין אדום יש פחות סולפיטים (חומרים משמרים) מאשר ביין לבן, הגורמים לחלק מהאנשים לכאבי ראש.

      כמה מותר לשתות?

      ההמלצה העקרונית היא לצרוך עד משקה אלכוהולי אחד ביום לאישה או לגבר מעל גיל 65 ועד שני משקאות ביום לגבר מתחת לגיל 65.

      נשים בהריון, אנשים הסובלים ממחלות כבד ו/או לבלב שקשורות לצריכת אלכוהול, אלה שנוטלים תרופות מסוימות קבועות כמו אספירין או סובלים מאי ספיקת לב, צריכים להימנע לחלוטין משתיית אלכוהול. אוכלוסייה זו, או מי שרוצה לוותר על שתיית אלכוהול, יכול לצרוך רסווטרול על ידי אכילת ענבים או שתיית מיץ טבעי מענבים, שהינם בעלי יתרונות זהים ליין אדום.