וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדבר המדהים שפעילות גופנית עושה למוח שלנו

אם הייתם צריכים עוד הוכחה שפעילות גופנית היא דבר חיוני לגוף, המחקר הזה בוודאי ישכנע אתכם. לפי הממצאים שלו פעילות אירובית יכולה לשמור על נפח החומר האפור במוח גם בגילאים מבוגרים - מה שעשוי לעכב את ההזדקנות שלו

חמישה דברים שאולי לא ידעתם על המוח/מערכת "אסור לפספס"

בוודיאו: 5 עובדות מעניינות על המוח

פעילות גופנית עשויה לעשות יותר מאשר לבנות שרירים בגוף: מחקר חדש מראה כי היא יכולה גם לשמור על תאי המוח בכושר. על פי המחקר שפורסם על ידי האתר של מרפאות מאיו קליניק בארה"ב, פעילות גופנית מסייעת בשמירה על החומר האפור של המוח, המקושר לכישורים ויכולות חשיבה שונות.

החומר האפור במוח מורכב מתאי עצב ותאי גלייה. מחקרי עבר הוכיחו שככל שהחומר האפור באזור מסוים במוח דחוס יותר- כך יש כמות גדולה של תאי עצב ואזור זה מתפקד בצורה טובה יותר.

ד"ר רונלד פטרסן, נוירולוג קליני ממאיו קליניק, שליווה את המחקר, אמר כי "מחקר זה מספק עדות עקיפה לכך שלפעילות אירובית יכולה להיות בעלת השפעה חיובית על התפקוד הקוגניטיבי, בנוסף לשיפור במצב הגופני".

לדבריו, מאפיין חשוב נוסף של המחקר הוא שתוצאות אלה עשויות לחול גם על מבוגרים. "יש עדויות טובות לערך של אימון גופני גם באמצע החיים, ומעודד שיכולות להיות לפעילות שכזו השפעות חיוביות על המוח גם בשלבים מאוחרים יותר בחיים", אמר פטרסן, שהיה שותף לכתיבת מאמר מערכת שליווה את הדו"ח.

עוד בוואלה!

מחקר: פעילות גופנית מאטה את הזדקנות המוח ב-10 שנים

לכתבה המלאה

זו לא הפעם הראשונה שחוקרים מוצאים קשר בין פעילות גופנית וחיזוק המוח, אבל המחקרים הקודמים שמצאו קשר עסקו בילדים. כך למשל, מחקר מלפני שנה בדיוק שנערך על ידי חוקרים מאוניברסיטת גרנדה בספרד הראה, שכושר גופני אצל ילדים עשוי להשפיע על מבנה המוח שלהם, ועל כן גם על הצלחתם בלימודים.

גיף מוח. Giphy
כושר גופני משנה את מבנה המוח? גיף של מוח/Giphy

המחקר הספרדי קשר בין תפקוד תנועתי משופר לבין נפח גדול יותר של החומר האפור בשני אזורים שחיוניים לעיבוד שפה ולקריאה: הפיתול הקדמי התחתון (Inferior frontal gyrus) והפיתול הרקתי העליון (Superior temporal gyrus). עם זאת, לא נמצא קשר בין עוצמת השרירים לנפח החומר האפור באף אחד מאזורי המוח.

משפיע על מחלת האלצהיימר

במחקר הנוכחי לעומת זאת, החוקרים הגרמנים, מהמרכז הגרמני למחלות נוירו-ניווניות, עקבו אחר יותר מ-2,000 מבוגרים בצפון-מזרח גרמניה משנת 1997 עד 2012. במהלך תקופת המחקר נמדד הכושר הגופני של המשתתפים והם עברו גם סריקות MRI של המוח.

הממצא של המחקר הראה שנפח חומר אפור גבוה יותר, הקשור בתרגילי סיבולת לב-ריאה, נמצא באזורים מוחיים רלוונטיים קלינית לשינויים קוגניטיביים בהזדקנות, כולל חלקים המעורבים במחלת האלצהיימר. החוקרים המלווים מכנים את הממצאים האלה כ"מעניינים", אך מזהירים מפני מסקנה כי תרגילים של סיבולת לב-ריאה ישפיעו על מחלת האלצהיימר. למרות שהמחקר מצא קשר בין פעילות גופנית לבריאות המוח, הוא לא הצליח להוכיח קשר בין סיבה ותוצאה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully