וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פעילות גופנית לא תעשה אתכם רזים יותר

24.4.2015 / 7:13

מחקר גדול מבקש לשבור את המיתוס שמקשר בין פעילות גופנית למלחמה במשקל עודף. לטענת החוקרים, סוכרים ופחמימות הם האשמים במגפת ההשמנה, וכך גם חברות המזון שמשווקות אותם

אילוסטרציה. ShutterStock
פעילות גופנית היא לא התשובה/ShutterStock

אנחו רגילים לשמוע שכדי לרדת במשקל אנחנו חייבים לעשות ספורט, אבל אם להאמין למחקר חדש שהתפרסם השבוע בכתב העת לרפואת ספורט בבריטניה, הכל הולך להשתנות. חוקרים מצאו כי הסיבה למגפת ההשמנה שפוגעת בעולם המערבי בעשורים האחרונים היא תזונה לקויה ולא חוסר פעילות גופנית.

במחקר, שכותרתו "לשבור את המיתוס לגבי חוסר פעילות גופנית והשמנה", בדקו החוקרים האם אכילה מופרזת, חוסר בפעילות גופנית או שילוב של השניים אחראים למגיפת ההשמנה העולמית. טענת החוקרים הייתה כי לכמות הפעילות הגופנית שאנחנו עושים כמעט ואין קשר להשמנה. לדבריהם, פעילות גופנית היא אומנם חיונית בהפחתת הסיכון למחלות לב, דמנציה ועוד, אך היא אינה מטרלת את ההשפעה הלא בריאה של מזון שמן ועתיר סוכר.

המחברים של המחקר, בראשות הקרדיולוג ד"ר אסים מלוטרה, טוענים כי חברות המזון והשתייה הקלה הן האחראיות על הפרסום השגוי, כהגדרתו, שפעילות גופנית וספורט יכולים למנוע השמנת יתר. "ההודעות לבריאות הציבור סביב דיאטה ופעילות גופנית, והקשר שלהם למגיפות של סוכרת מסוג 2 והשמנת יתר, נפגמו על ידי אינטרסים", כתב במאמר שפורסם השבוע. "ב-30 השנים האחרונות, בהן חלה עליה במספר מקרי השמנת היתר בעולם, חל שינוי קטן ברמות הפעילות הגופנית באוכלוסייה המערבית", הסביר ד"ר אסים, "העובדה הזו מטילה את האשמה להרחבת היקף המותנים שלנו ישירות על סוג וכמות הקלוריות הנצרכות".

קולה אילוסטרציה. ShutterStock
מושפעים מאינטרסים פגומים/ShutterStock
"אנשים שמנים לא צריכים לעשות פעילות גופנית, הם פשוט צריכים לאכול פחות"

החוקרים השוו את הפעילות של חברות המזון ויצרניות הממתקים להתנהלות של חברות הטבק שמנסות לטשטש את הקשר בין עישון לסרטן הריאות, והם מבקשים לשבור את המיתוס שפעילות גופנית יכולה למנוע השמנת יתר. כדי להבהיר זאת, הם פנו לידוענים בקריאה לוותר על קידומם של משקאות ממותקים, ולמועדוני בריאות וכושר להפסיק למכור אותם. בנוסף, הם ביקשו מהחברות האלה שלא לפגוע במאמצי הממשלה להעלות מסים על משקאות ממותקים ולאסור פרסום של מזון מהיר.

ד"ר מלטורה אמר בריאיון ל-BBC כי אנשים שמנים לא צריכים לעשות "כהוא זה של פעילות גופנית כדי לרדת במשקל', הם פשוט צריכים "לאכול פחות". הוא הוסיף כי הדאגה הגדולה שלו באמת נוגעת לכך "שהמסר לאנשים הוא שהם יכולים לאכול מה שהם רוצים, כל עוד הם יעשו ספורט לאחר מכן".

עוד באותו נושא

מי באמת קובע איזה אוכל בריא לכם?

לכתבה המלאה

נושא שנוי במחלוקת

למרות שהחוקרים נשמעים משוכנעים, מומחי תזונה אחרים עדיין ממליצים על דיאטות מאוזנות בשילוב של פעילות גופנית, והם טוענים כי שלילה של חשיבות הפעילות הגופנית היא "אדיוטית", כך לדבריהם. בנוסף, חלק מהחוקרים מסבירים כי המחקר הנוכחי מתעלם מהעובדות בשטח שמראות כי פעילות גופנית היא אפקטיבית ביותר, לדיאטות קצרות וארוכות טווח.

"אומנם חשיבות הפעילות הגופנית להרזיה נופחה, אבל ישנם מחקרים רבים המוכיחים את היתרונות של פעילות גופנית על מאזן האנרגיה ומניעת עלייה במשקל", טוען פרופסור גורדון פישר, מומחה תזונה מאוניברסיטת ברמינהאם לאתר המדעי live science. "אין ספק שתזונה לקויה תרמה רבות למגיפת ההשמנה, אבל חוסר פעילות גופנית משחק תפקיד גדול עוד יותר בהחמרת בעיות בריאותיות כמו עמידות לאינסולין ויתר לחץ דם - שיכולות ללוות עודף משקל".

באשר לתעשיות המזון, כל החוקרים מסכימים כי היא נושאת באשמה המירבית, אך לטענתם אין זה אומר כי פעילות גופנית לא מקדמת ירידה במשקל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully