וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי באמת קובע איזה אוכל בריא לכם?

17.2.2015 / 7:30

לא בטוח שהדו"ח החדש צריך להפתיע אותנו, אבל להדאיג בוודאי שכן. מי ממתיק את שכרם של המדענים שאמונים על הבריאות שלנו, ואיך זה משפיע על ההנחיות הרשמיות?

דונאטס. ShutterStock
מי מחליט מה כדאי לכם לאכול?/ShutterStock
"תעשיות המזון שמייצרות מוצרים עתירי סוכר משקיעות מיליוני דולרים בהצנעת תוצאות מחקרים המצביעים על השלכות בריאותיות שליליות הקשורות לאכילת המוצרים שלהם"

מי באמת קובע מה בריא לאכול ובאיזה מינונים? לפי דו"ח חדש שהתפרסם ב-BMJ, אחד מכתבי העת הרפואיים הנחשבים בעולם, התשובה היא קוקה קולה, נסטלה ועוד כמה תאגידי מזון גדולים.

הדו"ח שפורסם טען כי מדענים ברחבי בריטניה שנשכרו על ידי הממשלה כדי לנסות ולצמצם את מגפת ההשמנה בממלכה, מקבלים מענקים מחקריים ואף משמשים כיועצים לחברות שמוכרות מזון עשיר בסוכר. אף שהדו"ח עוסק במה שקורה בממלכה, גם בארה"ב תעשיות המזון שמייצרות מוצרים עתירי סוכר משקיעות מיליוני דולרים בהצנעת תוצאות מחקרים מדעיים המצביעים על השלכות בריאותיות שליליות הקשורות לאכילת המוצרים שלהם.

יחידת מחקר התזונה הפדרלית בבריטניה, מי שאמונה על בריאות הציבור ועל קביעת מדיניות ציבורית שאמורה להפחית את אחוזי ההשמנה בכלל האוכלוסיה ובילדים בפרט, קיבלה בעשור האחרון מענק של כ-400 אלף דולר בממוצע כל שנה מתאגידי המזון. ואם זה לא גרוע מספיק, 27 מתוך 40 המדענים היושבים בוועדה התזונתית המייעצת בבריטניה, שפרסמה לאחרונה למשל את הוראותיה לכמות צריכת פחמימות, מקיימים או קיימו בעבר קשרים פיננסים עם חברות מזון שמייצרות מוצרים עתירי סוכר.

הטייה של הציבור

פיונה גודלי, עורכת כתב העת שבו פורסם המחקר, אמרה ל-BBC כי הקשרים האלה יוצרים הטייה של הציבור ומחלישים את המאמצים שנעשים כדי להתמודד עם ההשפעות המזיקות של סוכר על הבריאות שלנו. "מחקרים קודמים מצאו קשר דומה בין מימון תעשיית התרופות לבין תוצאות מוטות במחקרים של תרופות, ואילו מימון תעשיית הטבק הביא גם למחקרים שהגיעו למסקנה שעישון תורם לביצועים קוגניטיביים משופרים", הסבירה גודלי, שטוענת כי המצב לא שונה גם בתעשיות המזון.

אילוסטרציה. GettyImages
תאגידי המזון מודאגים ולא בוחלים בדבר/GettyImages

אחת המדעניות שהואשמו בקשרים לא ראויים עם ענקיות הסוכר הסבירה כי המימון לא מעיד על היושרה או המוסריות שלה ושל חבריה. "מה שאנחנו עושים נועד לשפר את בריאות הציבור. ישנם מחקרים בהם הגיוני לעבוד עם החברות האלה, כמו במקרה של חברת קוקה קולה, שמחקר שערכנו גילה כי משקאות הדיאט המועשרים שלהם אינם באמת יעילים".

החברות בלחץ בגלל הפסדים גדולים

זה לא מפתיע שתאגידי מזון גדולים - שעשו את הונם ממכירה של סוכר ושומנים לציבור - מודאגים. בשנים האחרונות, בעקבות עליית המודעות לתזונה ואורח חיים בריא ושינוי השווקים בעולם, ירדו המכירות של חברות ענק כמו מק'דונלדס וקוקה קולה, שמדווחות ברבעונים האחרונים על הפסדים גדולים.

רק בשבוע האחרון דיווחו עיתונים בארץ ובעולם כי הכולסטרול כבר לא מסוכן לבריאות, וכי על פי הנחיות חדשות של האיגוד האמריקאי לתזונה אין מספיק הוכחות לכך שתזונה עתירת כולסטרול גורמת לעלייה ברמת הכולסטרול בדם. אחרי המחקר הנוכחי, כבר קשה לדעת למי כדאי להאמין.

עוד בנושא:
איזו אבקה הכי מסוכנת, מלח או סוכר?
כמה סוכר מתחבא במזון הבריא שאתם אוכלים?
מיץ פירות עלול להכיל יותר סוכר מקולה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully