וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המבחן הפשוט שיראה אם אתם סובלים מהמחלה המסוכנת הזו

יש לא מעט מבחני בריאות באינטרנט שקל לפקפק בהם, אבל במחקר הזה שפורסם בכתב עת נחשב קשה יותר לזלזל. שתי שניות ואתם יכולים לברר אם יש סיכון שאתם עלולים לסבול ממפרצת באבי העורקים

כף יד. ShutterStock
מבחן שמתחיל ככה. איך הוא יגמר? כף יד/ShutterStock

יש לא מעט מחלות קטלניות או מצבים רפואיים שמתגלים רק בדיעבד או במקרה ואין להם סימן מקדים. אחד מהמצבים האלה הוא מפרצת באבי העורקים שהמיתה בין היתר ובחטף את אלברט איינשטיין בשנת 1955, ואת אריק איינשטיין בשנת 2013.

כעת, מחקר שפורסם בכתב העת האמריקני לקרדיולוגיה מצא כי ניתן להשתמש בבדיקה פשוטה, הכוללת אגודל וכף יד, כדי לזהות את האנשים שכדאי להם לבדוק אם הם סובלים ממפרצת נסתרת באבי העורקים. על פי הדוח, מפרצת אבי העורקים היא גורם המוות השכיח ביותר באמריקה, שהביא למותם של כ -10,000 איש בשנה, כך שגילוי מוקדם באמצעות בדיקה פשוטה כזו עשויה להיות השלכות עצומות על שיעורי ההישרדות בקרב הנפגעים.

הבדיקה מאוד פשוטה והולכת כך: החזיקו את היד ושמרו על כף היד שטוחה, כאילו אתם עושים תנועת עצור!". לאחר מכן, מתחו את האגודל עד כמה שאתם יכולים על כף היד. הבדיקה בעצם בודקת אם קיימת מחלה של רקמת חיבור, מה שמגדיל את הסבירות למפרצת אבי העורקים. אם האגודל שלכם יכול להימתח מעבר לקצה היד, זה יכול להעיד על מחלה כזו, והחוקרים טוענים כי זה עשוי להיות סימן להימצאותה של מפרצת אבי העורקים.

חשוב לציין כי לא כל מי שיכול לעשות זאת נמצא עם מפרצת אבי העורקים. יתר על כן, מפרצות באבי העורקים יכולות להתקיים לפרקי זמן ארוכים מבלי להיקרע. אולם גילוי שלהן הוא חיוני מכיוון שניתן לנהל את המצב באמצעות שינויים באורח החיים ולעיתים ניתוח. החוקרים קוראים לניטור עקבי כדי שהחולים ורופאיהם יוכלו להקדים את המחלה לפני שהיא תביא לקרע קטלני.

מבחן כף יד. מערכת וואלה, מערכת וואלה!
האצבע עברה את קצה היד? שווה לבדוק את זה/מערכת וואלה!, מערכת וואלה

"הבעיה הגדולה ביותר במחלת מפרצת היא זיהוי של אנשים מושפעים באוכלוסייה הכללית לפני שהמפרצת נפרצת", אמר עורך המחקר ד"ר ג'ון א. אלפטריאדס, מנהל של מכון אבי העורקים בבית החולים ייל ניו הייבן. "המחקר שלנו הראה שרוב חולי המפרצת לא הראו סימן חיובי למחלה במבחן כף היד, אך למטופלים שכן הצליחו הייתה סבירות גבוהה למפרצת". כלומר, הכוונה היא שהמבחן לא מצליח לאתר את כל חולי המפרצת, ייתכן שחולה מפרצת מאומת יבצע אותו והאגודל שלו לא יחרוג מכף היד. אך בקרב אלה שעושים את המבחן וכן מראים חריגה - יש סבירות גבוהה שיש להם מפרצת.

שורש הבעיה של המחלה הוא שהיא ללא סימפטומים - החולה אינו חש בה, ולא יודע על הימצאותה, והמפרצת "סופרת את הדקות לאחור" עד לקרע שיסיים את חיי המטופל. מרבית המטופלים שמאובחנים כלוקים במפרצת יגלו זאת במקרה כאשר בזמן אולטרסאונד או CT שהתבקשו לבצע עבור מחלה אחרת, לפתע ימצאו עדות להרחבה הזו של אבי העורקים.

בעוד שמבחן האגודל אינו בפני עצמו כלי מספיק לאישור האבחנה, ד"ר אלפטריאדס ועמיתיו סבורים שהמבחן ראוי להיכלל בבדיקות גופניות סטנדרטיות מכיוון שהוא יכול להציל חיים, במיוחד לאלה עם היסטוריה משפחתית של מפרצת אבי העורקים. "הפצת הידע של בדיקה זו עשויה בהחלט לזהות נושאי מפרצת שקטה ולהציל חיים", אמר ד"ר אלפטריאדס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully