וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

11 סימנים פחות מוכרים לאינטליגנציה גבוהה

עזבו אתכם ממבחני אייקיו, יש כל מיני סוגים של אינטליגנציה והם ממש לא מודדים את כולם. הנה כמה תכונות שלא ידעתם בכלל שיכולות להעיד על זה שאתם בעצם יותר חכמים מכולם

חמישה דברים שאולי לא ידעתם על המוח/מערכת "אסור לפספס"

בסרטון: 5 עובדות על המוח

אינטליגנציה גבוהה נמדדת בשלל מבחנים ואינדיקציות שגובשו על ידי פסיכולוגים ומומחים. אמצעי המדידה המוכר ביותר הוא מבחן האייקיו, אך הוא נועד בעיקר כדי למדוד כישורים ומסוגלות. מבחנים האייקיו מתמקדים בסט מאוד ספציפי של יכולות, כמו זיכרון, היגיון ופתרון בעיות. והם אינם מסוגלים להעריך את מגוון היכולות הנוספות שקיימות אצל אנשים, כמו יצירתיות או כישורים רגשיים, למשל.

ישנם גם הבדלים תרבותיים וחברתיים שמשפיעים על האופן שבו אנשים תופסים מבחנים ומבצעים אותם, ומכאן שגם הסיכוי שלהם להצטיין בהם מושפעת. לכן, רוב המומחים מסכימים שאין מבחן אחד ואחיד שיכול לתת תמונה ברורה של אינטליגנציה עבור כלל האנשים, בין השאר משום שיש כל מיני סוגים של אינטליגנציה. הנה למשל 11 סימנים פחות מוכרים שמצביעים שיש לכם אינטליגנציה גבוהה:

1. אתם אמפתיים
אמפתיה היא היכולת לחוות דברים מפרספקטיבה של אדם אחר והיא רכיב חשוב באינטליגנציה רגשית. אינטליגנציה רגשית היא היכולת להבין רגשות ולבטא אותם בדרכים מועילות ובריאות. לאנשים עם אינטליגנציה גבוהה יש לא רק את היכולת להבין מה הם מרגישים ולתקשר זאת לאחרים, אלא יש להם בדרך כלל מושג די טוב גם מה אנשים אחרים חשים בסיטואציה. אנשים עם אמפתיה גבוהה ישימו לב כשלמישהו אחר קשה גם על סמך סימנים עדינים בהתנהגות או בשפת הגוף.

עוד בוואלה!

חמוץ או רקוב? זה מה שהבל הפה שלכם אומר עליכם

לכתבה המלאה
אישה מתפנקת בבית. ShutterStock
אתם יודעים ליהנות מהלבד שלכם. אישה בנעלי בית/ShutterStock

2. אתם מעריכים את הלבד שלכם
זקוקים לזמן לבד כדי להרגע ולטעון מצברים? יכול להיות שאתם פשוט מופנמים, אבל ייתכן גם שאתם מסוג האנשים שיודע למצוא סיפוק בחברת עצמו - וזה מעיד על אינטליגנציה גבוהה. מחקר משנת 2016 שבחן את ההשפעות של חברויות, צפיפות אוכלוסין ואינטליגנציה על רמת האושר, מצא שאנשים עם אינטליגנציה גבוהה הרגישו פחות מסופקים מחייהם ככל שהם בילו יותר זמן בהתרועעות עם חברים. זאת, משום שזמן עם חברים בא על חשבון זמן לבד שבו יש זמן להתבוננות פנימית, הרהורים והשקעת זמן בתחביבים ופרוייקטים אישיים.

3. אתם יודעים מי אתם
אתם לא רק יודעים מה אתם צריכים בדיוק מכל אינטראקציה, אלא יש לכם הבנה ברורה של הזהות שלכם ותפיסה מגובשת של התכונות והכישורים שלכם, הערכים שלכם, המטרות והתשוקות שלכם בחיים ושל מאפיינים נוספים המגדירים את זהותכם. 'תחושת עצמי' מפותחת היא סממן לאינטליגנציה גבוהה והיא לרוב קשורה בתחושת ביטחון במי שאתם, הכרת הכישורים והחוזקות שלכם וביטחון לעשות בחירות שמשקפות את מה שאתם מאמינים בו.

4. אתם תמיד רוצים לדעת יותר
יכול להיות שהסברים פשוטים לא מספקים אתכם. אתם נהנים מקריאה, אמנות והכרת שפות ותרבויות שונות. אתם יודעים לשאול את השאלות הנכונות, שחודרות לעובי הקורה, אתם מסוגלים לבלות שעות באינטרנט בצלילה לתוך נושא חדש שמעניין אתכם, או בפירוק משהו לגורמים רק כדי להבין איך הוא עובד. סקרנות, על כל סוגיה, קשורה קשר הדוק עם אינטליגנציה.

מוזיאון ד'אורסיי בפריז. Shutterstock, ShutterStock
אתם אוהבים לקרוא, מתעניינים באמנות ובשפות שונות. מבקרים במוזיאון ד'אורסיי בצרפת/ShutterStock, Shutterstock

5. אתם שמים לב לדברים וזוכרים אותם
לזיכרון פעיל - שהוא היכולת לאחסן מידע ולעבוד עם פיסות מידע ספציפיות יש קשר הדוק לאינטליגנציה גבוהה. למעשה אבחנה חדה והיכולת לשים לב לפרטים קשורה בסוגים שונים של אינטליגנציה: יש לכם עין טובה לזיהוי דפוסים? או שהאבחנות שלכם ניכרות בעבודה יצירתית שאתם עושים? אלו מאפיינים של אינטליגנציה חזותית ותפיסת מרחב. יש לכם זיכרון טוב לדברים שאתם קוראים או שומעים? זה סימן לאינטליגנציה מילולית-שפתית. ואילו הבנה עמוקה של הטבע עשויה אף היא להיות סממן של אינטליגנציה גבוהה - כמו למשל היכולת לזהות דפוסים ושינויי דפוס בסביבה הטבעית.

6. יש לכם 'זיכרון גוף' טוב
לאינטליגנציה יכול להיות גם ביטוי פיזי. יכול להיות למשל שיהיה לכם קשה להסביר למישהו איך להגיע למסעדה מסויימת, אבל אם תלכו לשם הרגליים שלכם יזכרו את הדרך בקלות. גם אם הייתם שם רק פעם אחת, וגם זה היה לפני כמה שנים. יכול להיות שזה יתבטא אחרת - תגלו שאתם מצליחים ללמוד בקלות ובמהירות צעדי ריקוד אחרי הדגמה אחת בלבד, למשל. אינטליגנציית גוף באה לידי ביטוי בקואורדינציה טובה. זה עשוי להפוך אתכם לספורטאים לא רעים אבל זה גם משפיע לטובה על כישורים שכרוכים בפרטים קטנים.

7. אתם מצליחים להתמודד עם אתגרי החיים
החיים לא תמיד פשוטים, ויש מי שההתמודדות עם תפניות חדות בעלילת חייהם קלה להם יותר מאשר לאחרים. סתגלנות היא רכיב מפתח באינטליגנציה גבוהה והיא מתארת למעשה את היכולת של אדם להתאים את עצמו לאירועים משתנים. והיא קשורה גם בעמידות ובחוסן נפשי, שמאפשרים לאנשים להתאושש ממצבים קשים.

חרדה. ShutterStock
דאגה היא אחת הדרכים שלנו להתכונן לתרחיש לא רצוי. גבר חרד/ShutterStock

8. אתם יודעים להשכין שלום
כישורים בין-אישיים גבוהים מעידים על אינטליגנציה. האם אתם אלה שתמיד מפייסים בין נצים בסכסוכי עבודה? או מצליחים להרגיע את האווירה כשהיא מתלהטת בין החברים? יכול להיות שעוד כשהייתם ילדים היה לכם כישרון מיוחד להרגיע את ההורים שלכם כשהם התעצבנו? ליכולת הזאת יש כמה מרכיבים וכולם קשורים בצורה כזו או אחרת לאינטליגנציה: זה דורש יכולת לקרוא שפת גוף של אחרים, שעשויה להיות הסימן הראשון לקונפליקט, אתם משתמשים בסימנים הללו כדי לשאול את השאלות הנכונות ולהפגין אמפתיה על מנת לקבל את התמונה המלאה משני הצדדים לעימות, אתם מעודדים את הצדדים המעורבים לראות את הדברים מהפרספקטיבה של הצד השני ואתם עוזרים לחשוב על פתרונות אפשריים לבעיה.

9. אתם דואגים הרבה
דאגות, בשורה התחתונה, זו אחת הדרכים שלנו להכין את עצמנו לתרחיש לא נעים שעלול להגיע. אנשים שסובלים מחרדות מבלים הרבה מזמנם בדאגות, גם לגבי תרחישים לא סבירים במיוחד. אבל יש לזה גם יתרון, זה עשוי להעיד על אינטליגנציה גבוהה. מחקר מ-2015 מצא קשר בין אינטליגנציה מילולית גבוהה ונטייה לדאגנות יתר.

10. אתם יודעים לנהל את הרגשות שלכם
כולנו חווים כאב או רגשות לא נעימים מפעם לפעם - זה חלק נורמלי לגמרי מהחיים. אבל הדרך שבה אנחנו מתמודדים עם הרגשות האלה יכולה לספר הרבה על האינטליגנציה הרגשית שלנו. אנשים עם אינטליגציה רגשית גבוהה לרוב יצליחו לזהות רגשות מורכבים, יבינו כיצד הרגשות הללו משפיעים על הבחירות וההתנהגות שלהם, יגיבו לרגשות האלה בצורה פרודוקטיבית, יפגינו שליטה עצמית ויבטאו את רגשותיהם במקום ובזמן המתאימים ויבטאו אותם בצורה בריאה ובטוחה.

אישה מנשקת חתול. ShutterStock
הוא יכול לעזור לכם לעבד רגשות. אישה וחתול/ShutterStock

11. יש לכם חיית מחמד
לגידול חיות מחמד יש השפעה חיובית על בריאותם הנפשית של רבים. אנשים שיש להם חיית מחמד לרוב מרגישים פחות בודדים, מצליחים לנהל לחצים יותר בקלות וחווים פחות תסמיני דיכאון. אבל איך כל זה קשור לאינטליגנציה? לשוחח עם חיית מחמד (בדומה ללדבר עם עצמכם) זו דרך טובה לעבד רגשות ולאוורר כעסים, או במילים אחרות - ניהול רגשות יעיל. האם זה משנה איזו חיית מחמד אתם מגדלים? מחקר משנת 2017 שבו השתתפו 418 סטודנטים, מצא ב-66 מהם שגם הגדירו את עצמם כחובבי חתולים קיבלו ציונים גבוהים יותר במבחנים שאמדו את האינטליגנציה הכללית שלהם. חובבי הכלבים דורגו גבוה יותר בניסוי הזה בהקשר של חום, אומץ חברתי וחיוניות.

מחקר משנת 2010 שבחן מאפייני אישיות של בעלי כלבים ובעלי חתולים מצא שאוהבי הכלבים קיבלו ציונים גבוהים יותר בקריטריונים של מוחצנות, חביבות ומצפוניות. ואילו חובבי החתולים דורגו גבוה יותר בהקשר של פתיחות ונוירוטיות. פתיחות היא מאפיין אישיותי שנמצא קשור לאינטליגנציה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully