וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חמוץ או רקוב? זה מה שהבל הפה שלכם אומר עליכם

ד"ר דניאל ולאנו

27.12.2020 / 7:20

מאז שמסיכות הקורונה נכנסו לחיינו, כולנו מודעים הרבה יותר לריח שיוצא לנו מהפה (וטוב שכך), אבל האם ידעתם שלעיתים ניתן לאבחן בעיה רפואית לפי הבל הפה? רופא מסביר

בסרטון: האם מסיכות בד מגינות מקורונה?/צילום ועריכה: אליס ריבקין וליאור נאור

לעתים אנו מרגישים טעם או ריח רע מהפה, בשפה המקצועית קוראים לזה "הליטוזיס" בעברית - "באשת הפה", רוב האנשים קוראים לזה פשוט ריח רע מהפה. ברוב המקרים אפשר להרגיש בו בבוקר כשאנו קמים או אחרי שאכלנו שום או בצל, שתיה כמות גדולה של קפה, עישון ועוד. במצבים אלו אפשר לתת מענה טוב באמצעות שטיפת פה, צחצוח וחוט דנטלי, אך ישנם מקרים בהם הריח הרע מהווה תופעה כרונית לא נעימה כלל, שגורמת לאי-נעימות גם לאדם ובעיקר לסביבה, ואף עלולה לגרום למשבר נפשי. במקרים אלה יש להיבדק אצל רופא שיניים.

ריח רע היא תופעה שכיחה מאוד, שמעיקה על כ-30-65 אחוזים מהאוכלוסייה שסובלים ממנה בתדירות שונה. מקורם של כ-80 אחוזים מהמקרים של ריח רע בחלל הפה, ובשאר המקרים מדובר בבעיה רפואית אחרת. לעיתים ניתן לאבחן בעיות בריאותיות שונות לפי ריח הפה. הנה כמה מהן:

ריח מתוק או פירותי

סוכרת לא מאוזנת עלולה לגרום למצב בריאותי מסוכן הנקרא קטואצידוזיס סוכרתית. בין הסימפטומים האפשריים של קטואצידוזיס נמצאת גם נשימה בעלת ניחוח מתוק או פירותי. גורם נוסף לריח מתוק או פירותי הן דיאטות דלות בפחמימות או דיאטות צום שגורמות לגוף לשרוף שומן ולהפכו לדלק, התהליך מוביל לשחרור כימיקלים הנקראים קטונים בנשימה ובשתן. הצטברות הקטונים עלולה לגרום לשינויים בריח הנשימה. המצבים הללו הם איתות לגשת לרופא ולהיבדק.

עוד בוואלה!

גם לכם המסיכה עשתה את הדבר הדוחה הזה?

לכתבה המלאה

ניחוח רקוב או חמוץ

מורסה או זיהום בחלל הפה, בגרון או בריאות עלולים לגרום לריח נשימה כשל רקמה רקובה. ריח של ריקבון יכול גם להצביע על סיבות שקשורות לחלל הפה. גם כאן האיתות של ריח הריקבון מצריך הגעה לאבחון אצל רופא השיניים שיוכל לאבחן ולשייך את מקור הבעיה.

נשימה שמריחה כמו מסיר לק

אם התמסרתם לדיאטה דלת פחמימות כמו תוכנית קטו או פליאו, דעו שבשל הדיאטה הגוף שורף שומן והדבר עלול לייצר כימיקל הנקרא אצטון (כימיקל המצוי במסירי לק רבים), גם סוכרת יכולה לגרום לשחרור של אצטון.

ריח רע מהפה. ShutterStock
הצעד הראשון - רופא שיניים. אישה מריחה את הבל הפה שלה/ShutterStock

איך תדעו מה הבל הפה שלכם? אם אתם לא בטוחים איזה ריח יוצא מהפה שלכם, ולא רוצים לשאול חבר, אתם יכולים ללקק את החלק הפינימי של פרק היד טוב טוב ואז להריח את האזור. אם יש לכם ריח רע מהפה - תוכלו להריח אותו כעת מפרק היד.

החדשות הטובות הן שניתן לטפל בריח רע מהפה. תחילה יש לגשת לבדיקה אצל רופא השיניים שיאבחן אם הגורם לריח הוא מהפה, מהגרון, מהקיבה, או מהאף. אם מקור הריח מבעיות בחלל הפה הפתרון בידי רופא השיניים ובשינוי של הטיפול היומי שלכם בהיגיינה האוראלית (גהות הפה). אם הבעיה אחרת - רופא השיניים יפנה אתכם להמשך טיפול. כך או כך, בעזרת טיפול מתאים והתאמה של אורח החיים אפשר להפחית את כמות החיידקים בפה ולצאת לעולם עם חיוך רחב.

ד"ר דניאל ולאנו, מנהל רפואי מרחב דן ושרון, כללית סמייל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully