וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התסמינים בפה שעלולים להעיד שמתחילה לכם סוכרת

ד"ר ולדימיר בלוך, מאמר אורח

2.12.2020 / 11:35

יותר ויותר מחקרים מראים שקיים קשר מאוד הדוק בין בריאות הפה שלנו ובין מחלות כרוניות בגוף. רופא שיניים מסביר למה חלק מהמחלות בפה שלכם יכולות להעיד על התפתחות סוכרת

מברשת השיניים מכילה חיידקי צואה, הרפס וצהבת/מערכת וואלה!

סוכרת היא מחלה הפוגעת בנימים ובכלי הדם הקטנים ולכן מתקשרת לרוב בעיקר בפגיעה בעיניים או ברגליים, אך חשוב לדעת שסוכרת לא מאוזנת עלולה לפגוע גם בבריאות הפה עד למצב של אובדן שיניים. הקשר הוא גם הפוך, ואצל אנשים שלא שומרים היטב על בריאות הפה ועל כללי ההיגיינה, בהם ביקורים סדירים אצל רופא השיניים והשיננית, זה עלול להוות קטליזטור להחמרת מחלת הסוכרת.

אנשים שסובלים מסוכרת לא מאובחנת עלולים לחוות מחלות חניכיים תכופות וחמורות יותר. מחלות חניכיים נגרמות בשל זיהום חיידקי, ובמצב סוכרתי לא מבוקר ומאוזן, תאי הדם הלבנים נחלשים ומצמצמים את כלי הדם וכך מאטים את זרימת החומרים המזינים לרקמות הגוף ואת היכולת להילחם בזיהומים. בנוסף, מחקרים הוכיחו כי דלקת חניכיים יכולה להקשות על איזון הסוכרת של אותם חולים סוכרתיים ולכן הם חייבים להתמיד ולהקפיד על טיפולי חניכיים.

ישנן תופעות ותסמינים המופיעים בחלל הפה ועלולים להעיד על סוכרת לא מאוזנת. הנה כמה מהם:

לשון בוערת
לשון בוערת נגרמת בדרך כלל על ידי נוכחות של פטרת (קיכלי הפה), זיהום קנדידה פטרייתי, שיכול להיות שכיח יותר בקרב אנשים עם סוכרת מכיוון שרמת הגלוקוז הגבוהה מתבטאת על ידי הפרשתו דרך הרוק מה שגורם ליובש בפה וירידה בתגובה החיסונית. שילוב זה הוא קרקע לצמיחת החיידקים והפטרת (קנדידה אלבקינס). גם יובש בפה וגם קנדידה עלולים לגרום לתחושת השריפה בחלל הפה ובלשון בפרט.

אדם עם קיכלי הפה (פטרת) יכול לחוות טעם מגעיל או מר בפה, אדמומיות או דימום בתוך הפה, כתמים בצבע לבן קרם בפה, בשפתיים, בלשון או בחלק האחורי של הפה, וסדקים בזוויות השפתיים.

יובש בפה
בלוטות הרוק הנמצאות בחלל בפה מייצרות את הרוק שלו תפקידים חשובים בשמירה על בריאות הפה: הרוק משמעותי במניעת עששת מפני שהוא מנקה ושוטף את שאריות המזון ומנטרל חלק מהחומציות הנוצרת על ידי חיידקים. הוא מורכב בעיקר ממים, אך גם מחלבונים ואנזימים שונים המסייעים בפירוק המזון.

סוכרת בלתי מבוקרת יכולה להפחית את זרימת הרוק, וכתוצאה מכך להגביר את היובש בפה. יובש בפה יכול עוד לגרום לכאב, כיבים, זיהומים. חוסר הרוק יגרום להתגברות משמעותית של מוקדי העששת בשיניים (חורים), ריח רע מהפה, דלקת חניכיים ובאותם מקרים בהם קיים שימוש בתותבות נשלפות אנו פוגשים תלונות של חוסר יציבות התותבת, פצעים ברקמות הרכות וזיהומים מקומיים.

ריח רע מהפה. ShutterStock
יש לכם פתאום ריח מוזר מהפה? אישה עם ריח רע מהפה/ShutterStock

הבל פה
סוכרת עלולה גם להעלות את רמות הגלוקוז בפה, לקדם צמיחת חיידקים, זיהום וכתוצאה מכך ריח רע מהפה. כאשר סוכרי הדם גבוהים, קשה לגוף להילחם בזיהום, מה שמקשה על החלמת החניכיים.
כמו כן, כאשר הגוף אינו יכול לייצר אינסולין, התאים אינם מקבלים את הגלוקוז הדרוש להם. כדי לפצות על כך הגוף מתחיל לשרוף שומן במקום סוכר וזה מייצר קטונים, המצטברים בדם ובשתן. רמות קטון גבוהות לעיתים קרובות גורמות לריח רע מהפה. אחד הקטונים, אצטון, יכול לגרום לנשימה להריח כמו לק. כאשר קטונים עולים לרמות לא בטוחות, עולה הסיכוי לחוות מצב מסוכן הנקרא קטואצידוזיס סוכרתית (DKA) שבין הסימפטומים שלהם הוא ריח מתוק ופירותי של הנשימה האופייני למצב של סכרת לא מאוזנת.

מחלות חניכיים
מחלות חניכיים הן מהמחלות הכרוניות הנפוצות ביותר בעולם. על פי מחקרים שהתפרסמו על ידי ארגון הבריאות העולמי WHO כ-80 אחוזים מהאוכלוסייה סובלים ממחלת חניכיים (ברמות שונות). אי שמירה על היגיינה (גהות הפה) גוררת עששת בשיניים ודלקות בחניכיים שעלולות לגרום לנסיגת חניכיים, לכאבים ורגישות לקור ולמתוק, לנפיחות ומוקדי זיהום ולבסוף לפגיעה כזו באחיזת השיניים בפה שתביא לאובדן אחיזה בעצם הלסת ולצורך בעקירתן. מלבד הנזק הממשי לחלל הפה, מחקרים הוכיחו כי הדלקת המשתוללת במחלות החניכיים עלולה לגרום לכניסת חיידקים לגוף ולפגוע בחולים במחלות כרוניות כמו סוכרת.

ד"ר ולדימיר בלוך הוא מנהל מרפאת תהילה אשקלון, כללית סמייל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully