גם לכם המסיכה עשתה את הדבר הדוחה הזה?

    'פה מסיכה' הוא כינוי לתופעה חדשה שמתאפיינת בנשימה דרך הפה, יובש מוגבר, רובד חיידקים דביק וריח רע, וגורמת להתדרדרות מהירה במצב השיניים והחניכיים. איך מפחיתים את הנזק?

    ד"ר אריאל סביון
    מברשת השיניים מכילה חיידקי צואה, הרפס וצהבת (מערכת וואלה!)

    בסרטון: אילו חיידקים אפשר למצוא על מברשת השיניים? אתם לא רוצים לדעת

    רופאי שיניים מזהים לאחרונה תופעת לוואי חדשה, שצצה בעקבות אילוצי הקורונה וחובת עטיית המסיכות, הם מכנים אותה: "פה מסיכה" (mask mouth). הסיבה לכך היא מעבר לנשימה מחלל הפה במקום מהאף, בשל התחושה של חוסר חמצן בעת עטיית המסיכה. נשימה דרך הפה גורמת ליובש הפה ומונעת מהרוק להגן על חלל הפה. הפלאק, רובד החיידקים, הופך להיות דביק ומסויד יותר, מה שמאיץ תהליכי ריקבון וגורם לריח רע מחלל הפה.

    ככל שהפה שלנו יבש יותר, כך עולה הסיכון לריקבון, להתפתחות מחלת חניכיים ולבעיות בשיניים. בנוסף לכך, ההזנחה הכללית עולה מדרגה מאחר שיש לא מעט אנשים שמוותרים על בדיקות תקופתיות וניקוי אבנית בתקופה הנוכחית, מה שמעלה משמעותית את הסיכוי להתפתחות בעיות ולהאצת בעיות קיימות.

    עוד בוואלה!

    מה גרם לשתן של הגבר הזה להפוך לירוק?

    לכתבה המלאה

    הבעיות הנפוצות ביותר הנגרמות מעטיית מסיכה:

    • התפתחות מוגברת של נגעים בחלל הפה, כמו אפטות
    • יובש בפה שמגביר את התפתחות העששת בשיניים
    • החמרה של מחלות חניכיים ופגיעה באחיזה של העצם
    • התפתחות ריח רע מהפה עקב החמרה של מחלת חניכיים
    • אבנית תת-חניכית מרובה והתפתחות של דלקת חניכיים
    • דלקות חניכיים אצל מטופלים בריאים
    המסיכה גורמת לאנשים לנשום יותר מהפה. אישה עוטה מסיכה (צילום: AP)

    כל התופעות האלו עשויות להוביל למצב של טיפולי שורש שלא לצורך, לעקירות שיניים, ולהתפתחות מחלת שתלים אשר תוביל לכישלון השתלים הדנטליים הקיימים ולספיגת עצם מסיבית שתפגע בסיכויים של שיקום עתידי.

    מה אפשר לעשות?

    הקפדה על תזונה נכונה - לתזונה נכונה יש חשיבות אדירה בשמירה על חלל פה בריא. אם התזונה אינה מכילה את כל אבות המזון הדרושים, הפלורה (אוכלוסיית החיידקים) בחלל הפה תתקשה להילחם בצורה אפקטיבית בזיהומים. תזונה לקויה עלולה לגרום למחלת חניכיים ולהתפתחות עששת. מזון עתיר סוכרים ופחמימות, תורם רבות לייצור חומצות פלאק, שתוקפות את זגוגית האמייל וגורמות להתפתחות עששת. יתרה מזאת, תזונה לקויה תורמת להתפתחות חיידקים אשר מזיקים למערכת האחיזה של המשנן וגורמים לדלקת חניכיים, להתפתחות כיסי חניכיים ובסופו של דבר לאיבוד שיניים.

    שתיית מים מרובה במהלך היום.

    גרגור עם שטיפת פה (לא תרופתית) לפחות פעמיים ביום.

    ככל שהפה שלנו יבש יותר, כך עולה הסיכון לריקבון, להתפתחות מחלת חניכיים ולבעיות בשיניים. אישה מוציאה לשון (צילום: ShutterStock)

    צחצוח שיניים פעמיים ביום במשך שתי דקות, כל רבע פה כחצי דקה. מומלץ להשתמש במברשת שיניים חשמלית ובמברשות בין שיניות על מנת למנוע הסתיידות של הפלאק.
    לעיסת מסטיק ללא סוכר כדי להפריש רוק בחלל הפה.
    אכילת מאכלים עם פחות סוכרים ולהמעיט בשתיית משקאות תוססים.
    הפחתה או הפסקה של עישון כדי לנטרל או להגביל החמרה של מחלת חניכיים סביב השיניים ו/או סביב השתלים הדנטליים.
    צריכה יומית של פרוביוטיקה כדי לחזק את המערכת החיסונית.
    צריכה יומית של ויטמינים, במיוחד ויטמין D וויטמין C.
    ניקוי וגירוד הלשון באמצעות כפית או באמצעות מנקה לשון ייעודי.
    שימוש במשחת שיניים המכילה אבץ.

    הקפדה על מועדים קבועים לבדיקות שיניים תקופתיות וניקוי שיניים לכל המשפחה וביקור אצל שיננית אחד לשלושה חודשים גם בזמן הקורונה (תחת הקפדה של הנחיות משרד הבריאות).
    שמירת קשר צמוד עם רופא השיניים, לרבות הנחיות לבית והדרכה לשמירה על היגיינה אורלית נאותה.
    לא לדחות טיפולי שיניים, במיוחד טיפולים דחופים או במצבים הדורשים טיפול רפואי ולא אסתטי.

    ד"ר אריאל סביון הוא רופא שיניים ומנהל מרפאת 'סביון מדיקל סנטר' בראשל"צ, מוסמך באימפלנטולוגיה, טיפול בלייזר וברפואת שיניים מיקרוסקופית זעיר-פולשנית

    טרם התפרסמו תגובות

    הוסף תגובה חדשה

    בשליחת תגובה אני מסכים/ה
      walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully