וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה גרם לשתן של הגבר הזה להפוך לירוק?

בספקטרום של צבעי הפיפי שלנו, צהוב וכתום נמצאים ככל הנראה בקצה העליון, אבל שתן ירוק? על זה בחיים לא שמענו. מקרה נדיר של גבר שאושפז בבית החולים הסב את תשומת ליבנו לתופעה, ומתברר שהיא מגיעה בעוד צבעים

בדיקת שתן. אילוסטרציה. ShutterStock. ShutterStock, ShutterStock
פיפי צהוב מילא, אבל ירוק?/ShutterStock, ShutterStock

המקרה של גבר שאושפז עקב קשיי נשימה קיבל תפנית מוזרה כאשר השתן שלו קיבל פתאום גוון ירוק עכור, על פי דיווח חדש שפורסם ב-The New England Journal of Medicine. אף שזה נשמע מדאיג, הצבע החריג התגלה כתופעת לוואי לא מזיקה של התרופות שלו.

הגבר בן 62 חולה במחלת ריאות חסימתית כרונית (COPD), והוא פנה לחדר המיון לאחר שהתקשה לנשום במשך יומיים. הממצאים הראו כי לאיש היו רמות גבוהות של פחמן דו חמצני בדמו, מצב שעלול להיות מסכן חיים. הוא אושפז ביחידה לטיפול נמרץ, חובר למכשיר הנשמה וקיבל חומר הרדמה כללי בשם פרופופול. אחרי חמישה ימים השתן שלו, שנאסף בשקית צנתר, הפך לירוק.

שתן ירוק יכול לנבוע ממספר גורמים, בהם תופעות לוואי של תרופות, זיהומים מסוימים ובעיות בכבד, על פי המחברים, מבית החולים וייס ממוריאל בשיקגו. במקרה הזה, האשם היה חומר ההרדמה. תרופה זו נמצאת בשימוש נרחב להרדמה כללית, אך במקרים נדירים היא עלולה להפוך את השתן לירוק.

לא ניתן להבין באופן מלא כיצד שינוי צבע זה קורה. אך זה עלול להתרחש כאשר מוצרי פירוק מסוימים (מטבוליטים) של פרופופול מסולקים דרך הכליות ולא על ידי הכבד, כך על פי דוח משנת 2015 של מקרה דומה שפורסם בכתב העת Journal of Clinical & Diagnostic Research. המטבוליטים הם שגורמים לצבע הירוק.

שתן ירוק. (Spaseski & Spaseski, The New England Journal of Medicine, 2020), אתר רשמי
מבהיל, אבל לא מסוכן. שקית השתן הירוק/אתר רשמי, (Spaseski & Spaseski, The New England Journal of Medicine, 2020)

למרבה המזל, שינוי צבע זה נעלם לאחר הפסקת הטיפול התרופתי. ואכן, השתן של האיש חזר לצבע רגיל לאחר שהפסיקו לו את הטיפול בפרופופול, נכתב בדוח. הוא שהה בבית החולים במשך שבועיים נוספים ואז שוחרר למוסד שיקומי.

אגב, שתן של אנשים יכול לקבל מגוון צבעים. בשנת 2018 דיווחנו כאן על מקרה שפורסם בכתב העת המדעי BMJ בו גבר שם לב לשצבע השתן שלו הפך סגול. הוא פנה לרופא המשפחה שלו שהפנה אותו לבית החולים האוניברסיטאי קינג ג'ורג' שנמצא מזרחית לדלהי. גם שם לקח לרופאים זמן מה להבין מה הם רואים, אך לבסוף, הוא אובחן עם תסמונת שקרויה purple urinary bag syndrome.

  • עוד באותו נושא:
  • שתן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully