וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה גרם לשתן של האיש הזה להפוך סגול?

24.7.2018 / 7:14

המקרה, שפורסם בכתב עת מדעי נחשב, חשף תופעה כימית שעלולה להתרחש בגוף בעקבות דלקת בדרכי השתן. למרות שמדובר בתופעה די מוזרה, היא לא מהווה סכנה עבור החולה

שתן סגול. BMJ, צילום מסך
שקית השתן הסגול של החולה ההודי/צילום מסך, BMJ

אם הייתם צריכים לנחש איזה צבעים יכולים להיות לשתן שלכם, אנחנו מהמרים שסגול לא היה נכנס ברשימה. אבל בחיים לפעמים דווקא הבלתי צפוי הוא הצפוי, וגבר בן 70 מהודו הוכיח שסגול הוא דווקא צבע לגיטימי לשתן.

המקרה המוזר שפורסם בכתב העת המדעי BMJ החל כשהגבר שם לב לצבע המשונה של השתן שלו. הוא פנה לרופא המשפחה שלו שהפנה אותו לבית החולים האוניברסיטאי קינג ג'ורג' שנמצא מזרחית לדלהי. אבל גם שם לקח לרופאים זמן מה להבין מה הם רואים. לבסוף, הוא אובחן עם תסמונת שקרויה purple urinary bag syndrome.

עוד בנושא:
6 סיבות שיגרמו לשתן שלכם להריח מוזר
איך גרמו לנו להאמין שחמוציות מונעות דלקות בשתן?
התופעות הרפואיות הכי מוזרות של הגוף

בדיקת שתן. ShutterStock
בעיה מוכרת ונפוצה. בדיקת שתן/ShutterStock

הסיבה להיווצרות הצבע הסגול נבעה ככל הנראה מזיהום בדרכי השתן, זאת לאחר שהתגלה חיידק אי-קולי במערכת השתן של החולה. הוא טופל באנטיביוטיקה, אבל זה עדיין לא הסביר את הצבע המוזר.

הרופאים שיערו שהצבע הסגול נוצר על ידי סדרה של תגובות כימיות בגוף, כאשר החיידקים האחראים על הזיהום מפרקים מטבוליטים של טריפטופן - חומצת אמינו שנמצאת במזון. התהליך הזה מייצר אינדול (Indole) - תרכובת אורגנית שהופכת חומר מתחמצן שיוצר שני צבעים בשתן - כחול ואדום, היוצרים סגול. ולמרות הצבע המאוד מוזר, לא מדובר בתסמונת מסכנת חיים, אלא במצב נדיר ושפיר לחלוטין.

דלקת בדרכי השתן היא בעיה מוכרת ונפוצה שפוגעת ברבים בעולם. הדלקת נפוצה יותר בקרב נשים ובקרב אנשים בגילאים מבוגרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully