וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה מה שקורה בגוף שלכם כשאתם מתאפקים לפיפי הרבה זמן

4.10.2018 / 7:04

בסרט, בנסיעה ארוכה או סתם ביום לחוץ בבית עם הילדים - כולנו מצאנו את עצמנו מתאפקים לפיפי. אז החדשות הטובות הן שבדרך כלל זה ממש בסדר. החדשות הרעות הן, שזה מה שקורה כשזה לא בסדר

שירותים. ShutterStock
לא בריא להתאפק - מי אמר לכם את זה?/ShutterStock

אתם יושבים בקולנוע, עמוק בתוך הסרט, הפופקורן נגמר מזמן ואתם מתחילים ממש להתחרט שלקחתם איתו שתייה גדולה - אתם ממש צריכים פיפי. בגדול, אתם יכולים להתאפק, אבל האם כדאי לכם? אמרו לכם לא פעם ש"לא בריא להתאפק", הרי. כולם מתאפקים לפיפי פה ושם' והאמת היא שזה בסדר גמור, כל עוד אתם לא הופכים את זה לעניין קבוע.

פיפי זה עניין די חשוב. הכליות שלכם מסננות נוזלים עודפים ופסולת מסוגים שונים מזרם הדם וכל השתן הזה צריך להתנקז לאנשהו. המקום הזה הוא שלפוחית השתן שלכם. במצב נורמלי היא יכולה להכיל בנוחות כמות של 1-2 כוסות. אבל אם אתם נוהגים באופן שגרתי להתאפק למשך פרקי זמן ארוכים אתם יכולים למעשה למתוח ולהרחיב אותה כך שתכיל גם יותר מזה.

עוד בנושא:
לחץ כפול: למה סטרס מעצים את הצורך להשתין?
6 סיבות שיגרמו לשתן שלכם להריח מוזר
קמים לשירותים באמצע הלילה? כדאי שתקראו את זה

אחיות במסדרון בית חולים. ShutterStock
מתברר שיש להן שלפוחיות גדולות פי שניים. אחיות בבית חולים/ShutterStock

דוגמה טובה לעיקרון הזה הן אחיות בתי חולים - מחקר גילה שבשל עומס ודחיפות העבודה שלהן רבות מהן נוהגות להתאפק ולהחזיק את השתן לפעמים במשך יום שלם. כתוצאה מכך, יש להן שלפוחיות שיכולות להכיל פי 2 מהכמות הרגילה ובמקביל יש לציין, שלא נמצא כל נזק לבריאותן או לתפקוד השלפוחית שלהן.

אבל זה עדיין לא אומר שאתם תמיד צריכים להתאפק, במיוחד אם יש לכם ברירה, כי השלפוחית שלכם היא לא הדבר היחיד שעלול להמתח ולהתרחב. גם השרירים החיצוניים של הסוגרים שלכם עלולים להמתח. מדובר בשרירים חשובים מאוד שמחוברים לחלק החיצוני של השלפוחית והם למעשה שומרי הסף של השתן. כשאתם מכווצים אותם - אתם מחזיקים אותו בפנים, וכשאתם מרפים אותם - הזרם משתחרר. אבל מתיחת יתר של השרירים הללו עלולה לגרום לאובדן שליטה. זה מצב נדיר, ולרוב נדרשים עשורים של התאפקות שיטתית כדי להגיע לכך, אולם מרגע שהנזק נגרם זה יכול להיות מאוד לא נעים ואפילו מסוכן.

עוד באותו נושא

11 דברים שאתם חייבים לדעת על הפיפי שלכם

לכתבה המלאה
פסל של ילדה משתינה. ShutterStock
רק אל תאבדו שליטה על הסוגרים. פסל של ילדה משתינה/ShutterStock

שליטה פחותה בסוגרים יכולה להוביל לבריחת שתן כשהשלפוחית מלאה, ולכך שלא תצליחו להתרוקן עד הסוף כשתלכו להתפנות. זה לא רק יגביר את תדירות הביקורים שלכם בשירותים, אלא עלול גם לגרום לאצירת שתן - מצב רפואי שבו השתן נשאר בתוך השלפוחית למשך זמן רב ולא מתרוקן. מאחר שהשלפוחית שלכם היא, בגדול, שק חמים ורטוב של פסולת גופנית, היא מהווה בית גידול מושלם לחיידקים מזיקים שיכולים לגרום לכל מיני נזקים. ובמקרים נדירים יותר, אצירת השתן עלולה להיות כה חמורה עד שהשתן עולה בחזרה אל הכליות, דבר שיכול לגרום לכשל כלייתי ואפילו למוות.

אז לסיכום, זה בסדר להתאפק מדי פעם. כנראה שלא יקרה לכם שום דבר. אבל שימו לב שאתם לא עושים את זה לעתים קרובות מדי, ובעיקר - שכשאתם מתאפקים אתם לא מתאפקים זמן רב מדי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully