וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קמים לשירותים באמצע הלילה? כדאי שתקראו את זה

21.8.2018 / 11:10

זחילה שפופה באמצע הלילה לשירותים היא אחד הדברים הכי מבאסים שיש. אבל מסתבר שהיא הרבה מעבר לזה - השתנה בלילה יכולה להיות סימפטום של כמה מחלות לא נעימות בכלל. הנה הן

גבר עייף קם בבוקר. ShutterStock
אחד מכל שלושה אנשים קם יותר מפעם אחת בלילה לשירותים. גבר עייף/ShutterStock

קמתם לפנות בוקר כדי להטיל את מימכם? אתם לא לבד. אחד מכל שלושה מבוגרים מעל גיל 30 מעיד על כך שהוא צריך לקום משינה כדי להתפנות לשירותים. החדשות הרעות הן שזה הולך ומחמיר ככל שמתבגרים: מעל גיל 65, כבר שני שליש מהאנשים מדווחים על כך שהם חווים את התופעה.

לתופעה שהופכת למעצבנת במיוחד בלילות החורף הקרים קוראים נוקטוריה. אם אתם משתמשים בשירותים יותר מפעם אחת בלילה, גם אתם סובלים ממנה.

חוץ מדאגה לרצף השינה שלכם, הצורך להטיל שתן בלילה צריך להדליק לכם נורה גם מבחינה בריאותית. שינה משובשת בשל העובדה שהשלפוחית העירה אתכם יכולה להעיד על סיכון מוגבר לחלות בסוכרת, על מערכת חיסון חלשה, מחלות בכליות ואפילו על בעיות נפשיות.

עוד בנושא:
לחץ כפול: למה סטרס מעצים את הצורך להשתין?
11 דברים שאתם חייבים לדעת על הפיפי שלכם
השלפוחית שלכם קוראת: למה יש אנשים שצריכים להשתין כל הזמן?

ואפילו לא הזכרנו היבטים נפשיים שיכולים להיות קשורים לנוקטוריה. היא גם סמן לבעיות כמו חרדה ודיכאון שמעיקים עליכם ואתם מנסים ללא הצלחה להדחיק. תחת לחץ, מערכת העצבים המרכזית נערכת לתפקוד מואץ ופועלת ברגישות מוגברת. המשמעות היא שנדרש גירוי נמוך יותר כדי להפעיל את הרפלקסים הטבעיים שלנו, כמו למשל הצורך להשתין. השלפוחית שלכם יודעת עליכם הכול והיא תדאג שתדעו את זה.

בחורה יושבת בשירותים עם סמארטפון ביד. ShutterStock
השלפוחית שלכם יודעת בדיוק מה מטריד אתכם. אישה בשירותים/ShutterStock

"אנשים חושבים שקימה בלילה לשירותים היא חלק מתהליך ההזדקנות, אבל זה ממש לא צריך להיות כך", טוען האורולוג פרופ' פיליפ ואן קרברוק, מהמרכז לחקר נוקטוריה באוניברסיטת מאטסריכט שבהולנד. לדעתו כדאי להיות מודעים לתופעה ולחפש סימנים של נוקטוריה ככלי חשוב לזיהוי מחלות סמויות. "שינה גרועה עלולה לפגוע קשות בבריאות, כך שמי שקמים כמה פעמים בלילה צריכים להיוועץ ברופא כדי לראות מה גורם לה. החדשות הטובות הן שניתן לטפל בה והיעזר בה כדי להרגיש טוב יותר. אין סיבה שתסבלו בשקט", הוא מסביר.

פרופ' ואן קרברוק ממליץ שלא לקבל את חוסר היכולת לישון כמובן מאליו גם בשל העובדה שהיא יכולה להשפיע על התפקוד שלכם גם בהמשך היום. היא תפריע לכם להתרכז, לזכור דברים ולהיות רגועים, בשל העייפות הרבה והלחץ הלא נעים שיהפוך להיות חלק בלתי נפרד מהשינה שלכם.

עוד באותו נושא

השינוי הקטן בתפריט שיגרום לכם לקום פחות לשירותים בלילה

לכתבה המלאה
גבר עייף. ShutterStock
למה להיות עצבניים במהלך היום בגלל שקמתם שוב בלילה? גבר עייף/ShutterStock

כאמור, נוקטוריה יכולה להיגרם על ידי עודף שתן שמהווה סימפטום למחלות שונות. מתן שתן בכמויות גדולות, יותר מ-2.5 ליטר ביום, קרוי גם פוליאוריה והוא יכול להיות סימפטום של משהו הרבה יותר רציני - סוכרת מסוג 2.

לאנשים שסובלים מסוכרת מסוג 2 יש יותר מדי סוכר בדם. הכליות מגיבות לעודף הסוכר על ידי הוצאתו ממערכת הדם לתוך השתן, מה שגורם לם לגשת לשירותים בתדירות גבוהה יותר. באופן דומה, גם בעיות אחרות בכליות, כמו אבנים, יכולות להביא גם הן לריצה תכופה לבית הכיסא.

נוקטוריה יכולה להיות גם סימן לזיהומים בשלפוחית השתן, אי ספיקת כליות, בריחת שתן אצל נשים וערמונית מוגדלת אצל גברים. באופן כללי, מדובר בקריאת אזהרה של הגוף שלכם לטפל בו, אל תשתיקו אותה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully