וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לחץ כפול: למה סטרס מעצים את הצורך להשתין?

16.10.2017 / 7:26

לפעמים, בין אינספור מחשבות שליליות לפני הרצאה או פגישה חשובה, אנחנו נדרשים להתמודד עם עוד אויב מבפנים – צורך עז ופתאומי לבקר בשירותים. למה הגוף שלנו בוגד בנו כך ומעצים עוד יותר את הלחץ?

אישה בשירותים. ShutterStock
טיפה לחץ ואתם כבר רצים לשירותים? אתם ממש לא לבד/ShutterStock

במהלך החיים אנחנו מתמודדים עם לא מעט אירועים מלחיצים. אם לא די בדופק המואץ, בזיעה הקרה ובמחשבות על הגרוע מכל, במצבים כאלה רבים מאיתנו גם נדרשים להתמודד עם צורך עז ובלתי נשלט לבקר בשירותים. המעגל הזה מזין את עצמו – הלחץ גורם לצורך מוגבר להשתין, מה שמלחיץ אותנו עוד יותר וממשיך להעצים את התחושות השליליות.

עוד בנושא:
הסטרס ועונשו: 5 תופעות מוזרות שנגרמות על ידי לחץ
בדקו את עצמכם: האם אתם חיים עם סטרס שמסכן את הבריאות?
דור שלם בסטרס: למה הצעירים של היום הרבה יותר לחוצים?

במצב רגיל, שלפוחית השתן יכולה להכיל עד 2 כוסות של שתן (כ-470 מ"ל). לאחר שהשלפוחית מתמלאת, נשלח אות למוח, דרך עמוד השדרה, שאומר שהגיע הזמן להתרוקן. אז מה יש במצבי סטרס וחרדה שמעצים באופן מידי את התחושה הזאת, גם אם עד לפני רגע לא הרגשתם כלל לחץ בשלפוחית? בהקשר הזה עמדות המומחים חלוקות, וקיימות שתי תפיסות מרכזיות שניסו למצוא הסבר לתופעה.

ד"ר אלן וויין, מומחה לאורולוגיה באוניברסיטת פנסילבניה, הוביל מחקר בנושא ומציע כי הסיבה לכך קשורה במנגנון פיזיולוגי בשם "הילחם או ברח", המופעל במצבי לחץ. מנגנון זה מפעיל שורה של שינויים פיזיולוגיים שנועדו להכין את האדם למצב של סכנה. שינויים אלו כוללים בין היתר הפרשה של הורמוני הסטרס, אדרנלין וקורטיזול, המחדדים את החושים, מאיצים את ריפוי הפציעות ומטשטשים את תחושת הכאב.

אישה לחוצה כוססת ציפורניים. ShutterStock
תסמיני הסטרס אמנם לא נעימים, אבל הם כאן כדי להגן עליכם/ShutterStock

בראיון לאתר Live Science אמר ד"ר ווין כי "תחת לחץ, מערכת העצבים המרכזית נערכת לתפקוד מואץ ופועלת ברגישות מוגברת. המשמעות של זה היא שנדרש גירוי נמוך יותר כדי להפעיל את הרפלקסים הטבעיים שלנו". לכן, הסבירות גבוהה יותר שגם תיבהלו בקלות במצבי לחץ, אך מנגד החושים יתחדדו והמוח יעבד את המחשבות במהירות רבה יותר. זו הסיבה שהרבה אנשים מאמינים כי הם פורחים במצבי לחץ.

עם זאת, ד"ר ווין מאמין כי לא מדובר רק בחידוד החושים והרפלקסים כתוצאה מהסטרס. לדבריו, לצד כלל ההשפעות של ההורמונים קורטיזול ואדרנלין על הגוף, הם גם מעודדים ייצור מוגבר של שתן. עם זאת, בשלב הזה מדובר בתיאוריה בלבד ונדרשים מחקרים נוספים כדי לאמת אותה.

עוד באותו נושא

למה סטרס משפיע על התאבון שלנו?

לכתבה המלאה

כל השרירים מושפעים מהלחץ

ללחץ יש מגוון השפעות לא סימפטיות על הגוף, כאשר אחת הבולטות שבהן היא הקשחה משמעותית של השרירים, שעלולה אף לגרום לכאבים ולנזקים לטווח הארוך. ד"ר תום צ'י, מומחה נוסף לאורולוגיה מאוניברסיטת קליפורניה בסן פרנסיסקו, הציע אף הוא בראיון לאתר Live Science הסבר אפשרי נוסף לתופעה, המבוסס על היכרותו עם המנגנון הזה. לדבריו, חשוב לזכור כי גם שלפוחית השתן היא איבר שרירי, ומחקרים מציעים כי כאשר השרירים מתקשים כתוצאה מהלחץ, כך גם האיבר הרגיש הזה.

בעוד שכל אחד מהמומחים מספק הסבר אפשרי שונה לתופעה, ככל הנראה אף חוקר או רופא לא יוכל להשיב על השאלה שבאמת מעניינת אותנו בהיבט הזה – איך להימנע ממנה לפני נאום או פגישה חשובה. אולם חשוב להבין כי גיבוש שיטות להפחתת הלחץ יכול לשפר משמעותית את החיים וגם להקל על השלפוחית על הדרך. הנה כמה דרכים פשוטות להרגיע את עצמכם במהירות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully