וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדיאטה הזאת תאפשר לכם לאכול פחמימות, והרבה

תזמון פחמימות היא שיטה תזונתית שמבוססת על שינוי כמות הפחמימות שלכם על בסיס יומי, שבועי או חודשי. כלומר, לפעמים בכלל לא ולפעמים בהחלט כן - תלוי בעוצמת הפעילות הגופנית שלכם. האם זו הדיאטה שתביא אתכם למשקל היעד?

AP, Reuters, Getty Images, Shutterstock

בווידאו: איך שומרים על תזונה ואורח חיים בריא גם בחורף?

עבור חלק ניכר מאתנו דיאטה היא חלק בלתי נפרד מאורח החיים, רק הסוג שלה משתנה; ממש כמו עיסוק, אימון ספורט או אפילו תספורת. דיאטות באות והולכות בחיינו בהתאם לגילויים בריאותיים וטרנדים חדשים ונראה שהמונח השולט בתקופה הנוכחית הוא "לסירוגין". כלומר דיאטה שלא תדרוש מאתנו לעשות שינוי קיצוני, שעלול להתגלות בהמשך כמסוכן לנו מבחינה רפואית וגם נפשית (תחשבו כמה קשה להתאושש מתחושת הכישלון כשפורשים באמצע). במקביל לדיאטת הצום לסירוגין, לאחרונה הצטרפה למבחר ההצעות גם הדיאטה שמכילה באהבה פחמימות - בתנאי שהן יהיו לסירוגין.

כמו רוב הדיאטות, גם זו כוללת שינוי בצריכת הפחמימות שלכם. הרעיון הוא לשלב אותן בתזונה באופן מחזורי (סייקל) משתנה: לעתים קרובות הוא משתנה מדי יום, והמעבר הוא בין ימים עתירי פחמימות לימים נטולים, אך המחזור יכול להיות גם שבועי או חודשי. לדוגמה, בתכנית של חמישה ימים אפשר לאכול בערך 100-125 גרם פחמימות ליום במשך שלושה ימים רצופים, ואז לצרוך 175-275 גרם במשך יומיים שבהם הפעילות הגופנית מוגברת (רק להשוואה, ה-FDA האמריקאי ממליץ למי שנמצא בדיאטה של 2,000 קלוריות לצרוך כ-300 גרם פחמימות מדי יום).

עוד בוואלה!

בואו לבדוק: איזה סוג של דיאטה הכי מתאים לכם?

לכתבה המלאה

רעיון מחזורי הפחמימות מבוסס על מחקר שפורסם ב-2010 בכתב העת Journal of Sports Medicine וקשר בין צריכת פחמימות ובין ביצועים אתלטיים והחלמת שריר. המחקר מצא שגם העיתוי וגם הכמות של צריכת הפחמימות משפיעים על האופן שבו הגוף מפרק פחמימות לגליקוגן, שהוא מקור אנרגיה מרכזי בגוף. כיוון שפעילות גופנית אינטנסיבית מרוקנת את הגליקוגן במהירות רבה יותר, מחקרים מסוימים מציעים להתאים את יעדי צריכת הפחמימות לכל יום, בהתאם לעוצמת הפעילות הגופנית הצפויה בו.

אם כך מומלץ לאכול יותר פחמימות בתקופות של פעילות גופנית, אך גורמים נוספים משפיעים על התוצאה, כמו סוג האימון, האינדקס הגליקמי של המזון (דרוג המזון לפי מידת השפעתו על רמות הסוכר בדם), הרכב התזונה והכמות שלה.

בחורה אוכלת סלייס פיצה וביד השנייה מחזיקה קערת סלט ירקות. ShutterStock
היום התאמנת במשך שעתיים? זמן טוב לאכול פחמימה. בחורה בוחרת בפיצה על פני סלט/ShutterStock

מי שעדיין רוצה להתפנק קצת עם פחמימות ישמח לאמץ את שיטת המחזורים. ליז ווייננדי, דיאטנית במרכז הרפואי וקסנר באוניברסיטת אוהיו, הסבירה ל-insider שכיוון ששיטה זו חדשה יחסית, המחקרים שנעשו עד כה על ההשפעות שלה היו תיאורטיים בלבד. יכול להיות שצריכת פחמימות לסירוגין יכולה לעזור בירידה במשקל בטווח הרחוק, אבל כשאנשים מרזים ממנה זה יכול להיות פשוט בגלל שהם אכלו פחות פחמימות מהרגיל. "אנשים רבים חושבים שהדיאטות האלה יהיו סוג של גלולת קסם", אמרה ווייננדי, "מה שהמחקר באמת הראה, פעם אחר פעם, הוא שאם אתם מורידים קלוריות מהתזונה באופן כללי, תרדו במשקל".

מצד שני הוסיפה ווייננדי ש"שיטה זו עשויה להתאים לאנשים שקשה להם יותר לרדת במשקל באמצעות דיאטות דלות בפחמימות. אבל זה עדיין לא אומר שזו השיטה הטובה ביותר או הבריאה ביותר עבורם".

לא כל הפחמימות שוות

כתזונאית, ווייננדי סיפרה שלעתים מטופלים שלה החליטו לקצץ באכילת פחמימות בכך שהפסיקו לאכול פירות, וזה כמובן מפספס את כל העניין. חשוב מאוד להבדיל בין פחמימות מורכבות - כמו שעועית, עדשים וקטניות, ובין חטיפים או עוגיות שעשירים בפחמימות, אך בהחלט לא מומלצים על ידי דיאטנים. "לעתים קרובות התשובה היא פשוטה יותר מאשר לשנות לחלוטין את התזונה. חשבו על בחירות המזון שלכם כאורח חיים ולא רק כאמצעי לשנות את המשקל. התמקדות באיכות של התזונה כולה, ולא רק בפחמימות, עשויה בסופו של דבר להניב תוצאות טובות יותר ועמידות יותר", אמרה וויננדי.

לסיום, וויננדי ממליצה על כלי פשוט ושימושי: לרשום את כל מה שאתם אוכלים. אבל הכל. לטענתה זו דרך - שגם נתמכת במחקרים - להתחבר אל ההרגלים שלכם ולמעשה ללמוד להכיר אותם, במיוחד את הנשנושים שאתם אפילו לא יודעים שאתם אוכלים. כך תבינו טוב יותר מה נכון לכם אישית לאכול, ומה כדאי להגביל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully