וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכאב הזה מרגיש כמו התקף לב, אבל הגורם לו אחר לגמרי (ומפתיע)

לחץ, מועקה נפשית חמורה או שברון לב עלולים לגרום לכשל זמני של הלב. לתופעה הזו קוראים תסמונת הלב השבור והיא תוקפת בעיקר נשים. פרופ' אריאל רוגין, מנהל מערך הלב במרכז הרפואי הלל יפה, הסביר לנו איך זה קורה ואיך זה קשור לתמנונים מיפן

כמה דברים שנשים חייבות לדעת על התקפי לב/מערכת סיפור בדקה

בסרטון: כמה דברים שאתן חייבות לדעת על התקפי לב

רובנו ראינו מספיק סרטים אמריקאיים כדי לזהות את הסימנים להתקף לב (אצל גברים לפחות, כי אצל נשים זה סיפור אחר), אבל לפעמים אותם תסמינים בדיוק יכולים להעיד על בעיה אחרת לגמרי. תסמונת הלב השבור (Takotsubo cardiomyopathy) היא מצב רפואי המתבטא בהיחלשות זמנית של שריר הלב, וכזה שנראה ומרגיש בדיוק כמו התקף לב.

תסמונת הלב השבור מתרחשת לרוב כתוצאה מלחץ נפשי משמעותי, כמו גירושין, בעיות כספיות, מוות של אדם קרוב, פיטורים ועוד. "בתגובה לסטרס, הגוף שלנו מייצר כמויות אדירות של אדרנלין, המגיעות במהירות לשריר הלב וגורמות לו לעבוד קשה יותר, וכתוצאה מכך להיחלש, בדומה למתרחש בעת התקף לב", מסביר פרופ' אריאל רוגין, מנהל מערך הלב במרכז הרפואי הלל יפה.

אחד עד שני אחוזים מהחולים שמגיעים לחדרי המיון עם סימפטומים הזהים להתקף לב, מאובחנים כסובלים מתסמונת הלב השבור. "על אף שגברים סובלים יותר מבעיות לב ונמצאים בסיכון גבוה יותר ללקות בהתקף לב, בפרט בהשוואה לנשים מתחת לגיל 65, באשר לתסמונת הלב השבור - ברוב המקרים דווקא נשים לקו בתסמונת זו", מציין פרופ' רוגין.

הבעיה: זה נראה בדיוק כמו התקף לב

כאמור, אנשים החווים את תסמונת הלב השבור בטוחים שהם לוקים בהתקף לב, שכן התסמינים זהים לגמרי, ובהם - כאבים חזקים בחזה, קשיי נשימה והזעה מוגברת. התסמינים מופיעים לרוב בין דקות לשעות מרגע החשיפה לאירוע מלחיץ.

"כאשר חולים מגיעים לחדרי המיון עם תלונות על כאבים בחזה, קשיי נשימה והזעה, הם עוברים בירור קרדיאלי מקיף שכולל אק"ג, אקו לב, בדיקות דם וכדומה. לא ניתן לקבוע מראש כי מדובר בתסמונת הלב השבור", מסביר פרופ' רוגין, "בדרך כלל תוצאות הבדיקות מצביעות על שינויים בתרשים האק"ג, הזהים לאלה שרואים באדם שעובר התקף לב, ולכן רק לאחר צנתור, במידה שלא נצפו חסימות כלשהן בעורקים, ולפי אופן התכווצות שריר הלב, ניתן לקבוע באופן כמעט ודאי שמדובר בתסמונת הלב השבור".

עוד בוואלה!

האם לב שבור יכול לגרום לסרטן?

לכתבה המלאה
אישה סובלת מכאבים בחזה. ShutterStock
זה רק הלב שכואב לך. אישה סובלת מכאבים בחזה/ShutterStock

לרופאים יש דרך מפתיעה למדי לגלות אחרי הצנתור אם מדובר בהתקף לב או בתסמונת הלב השבור. בזמן הצנתור מוזרק חומר ניגוד לתוך חדר שמאל של הלב, ובמקרים של לב שבור מתקבלת צורה מאוד ספציפית. החוקר היפני אשר זיהה את התסמונת לראשונה קבע שהצורה הזו דומה לצורת כד ללכידת תמנונים מיפן, ולכן קרא לתסמונת Takotsubo cardiomyopathy, תסמונת טקסובו - על שם אותו כד.

איך מטפלים?

הטיפול בתסמונת הלב השבור הוא על ידי נטילת תרופות לאי ספיקת לב ומעקב קרדיאלי. "יש לציין כי על אף התחושות המלחיצות בקרב מי שלקה בתסמונת, במרבית המקרים היא חולפת מאליה, מבלי להותיר כל סימן והלב חוזר לתפקוד תקין מספר ימים לאחר מכן", מרגיע פרופ' רוגין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully