וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם לב שבור יכול לגרום לסרטן?

תסמונת הלב השבור היא מצב רפואי אמיתי שנגרם לרוב מאירוע רגשי וטראומטי, ועלול להוביל לכאבים בחזה ולתפקוד ירוד של הלב. זהו אינו התקף לב, אך מחקר עדכני שנערך מצא כי התסמונת יכולה להיות קשורה למחלת הסרטן

כאב בטן. ShutterStock
מחלה אמיתית. אדם מחזיק בלבו/ShutterStock

למרות שזה נשמע כמו המצאה של היפסטרים, "תסמונת הלב השבור" היא מחלה אמיתית ועכשיו מדענים מצאו עדויות לכך שהיא לא רק מזיקה ללב, אלא גם עלולה להיות קשורה למחלת הסרטן.

מחקר חדש מצא כי אחד מכל ששה אנשים עם "תסמונת הלב השבור" חולה גם בסרטן. ואף גרוע מכך - לאנשים אלה היה פחות סיכוי לשרוד את הסרטן חמש שנים לאחר האבחנה של המחלה. "נראה שיש אינטראקציה חזקה בין 'תסמונת הלב השבור' לבין ממאירות", אמר עורך המחקר ד"ר כריסטיאן טמפלין, מנהל מחלקת רפואת לב דחופה בבית החולים האוניברסיטאי ציריך בשווייץ.

עוד בנושא:
סטרס כרוני מאיץ את התפשטות הסרטן בגוף
האם אתם יודעים מה גורם למחלת הסרטן? לפי הסקר הזה לא ממש
מחקר חדש: 90% ממקרי הסרטן ניתנים למניעה

תסמונת שנגרמת מאירוע טראומטי

"תסמונת הלב השבור", המכונה גם קרדיומיופתיה על שם טקוצובו (מיפנית, מלכודות שמשמשות ללכידת תמנונים ודומות בצורתם לשינוי המבני של לב שבור), היא תופעה רפואית שתוארה לראשונה בשנת 1980 על ידי פתולוגים אמריקאים שמצאו כי ב-11 מתוך 15 אנשים שעברו נתיחה לאחר המוות היו שינויים מבניים ייחודיים בלב.

התסמינים העיקריים של התסמונת הם כאב פתאומי ועז בחזה, שהוא ביטוי לפרץ של הורמוני לחץ - שיכול להיגרם על ידי אירוע מלחיץ מבחינה רגשית. הגורמים מגוונים וכוללים בין היתר מוות של אדם קרוב, גירושין, פרידה ולעיתים אף אירוע משמח מאוד ומפתיע.

הביטויים של התסמונת עשויים לכלול כאבים בחזה וקוצר נשימה, הפרעות בקצב הלב ואפילו מצב קיצוני כמו הלם קרדיוגני, בו תפקוד הלב נחלש עד שאינו מצליח למלא את צרכי הגוף. בניגוד להתקף לב, ברוב המקרים של התסמונת ניתן לטפל ולהחזיר את תפקוד הלב באופן מלא בתוך כמה שבועות, ומי שחווה את התסמונת בעבר נמצא בסיכון נמוך לכך שהיא תחזור שוב. למרות השינויים והתלונות הקליניות בתסמונת הלב השבור, לרוב זמן התאוששות הוא מהיר ונע בין ימים ספורים עד שבועות.

סרטן שד גרורתי. ShutterStock
לחץ מאבחנה של סרטן עלול לגרום להופעת התסמונות. תאי סרטן/ShutterStock

המצב כאמור נקשר לאירוע טראומטי רגשית כמו מותו של אדם אהוב, אך במחקר החדש שפורסם בכתב העת של איגוד הלב האמריקאי, החוקרים מציעים כי סבל נפשי אינו הגורם היחיד. מבין 1,604 החולים בתסמונת שהגיעו מ-9 מדינות שונות, אחד מכל ששה סבל מסרטן. הסרטן הנפוץ ביותר בקרב המשתתפים - 87 אחוזים מהם היו נשים - היה סרטן השד, אך כלל גם סוגי סרטן אחרים כמו עור ועיכול.

ההיארעות של מקרי סרטן הייתה גבוהה בהרבה מהרגיל, הסביר ד"ר טמפלין. זה היה נכון עבור שני המגדרים וכלל את כל קבוצות הגיל. לדוגמה, אצל נשים בגיל 44, שיעור הסרטן הצפוי עומד על 0.4 אחוזים, אך אצל אלה שסבלו מ"תסמונת הלב השבור"שיעורו עמד על 8 אחוזים. אצל גברים בגילאי 45 עד 64, שיעור הסרטן הצפוי עומד על 2 אחוזים, אך אצל אלו שסבלו מהתסמונת, הוא עמד על 22 אחוזים. בנשים מבוגרות יותר, מקרי הסרטן הצפויים עמדו על פי שניים מהצפי עבור אלו שסבלו "מתסמונת הלב השבור".

והקשר כך מסתבר הוא לשני הצדדים. החוקרים מצאו כי אנשים שסבלו מסרטן היו בסיכון גבוה יותר להופעת "תסמונת הלב השבור" בעקבות טראומה פיזית ורגשית. ד"ר טמפלין אמר כי עוד לא ברור ממחקר זה כיצד בדיוק ההשפעה עובדת, אך הוא ציין כי לחץ מאבחנה של סרטן עלול לגרום ל"תסמונת הלב השבור". ייתכן גם ששינויים מטבוליים או הורמונליים הנגרמים על ידי מחלת הסרטן עלולים להגביר את הסיכון להופעת התסמונת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully