וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר חדש: 90% ממקרי הסרטן ניתנים למניעה

17.12.2015 / 14:00

מחקר מדעי חדש מצא כי 9 מכל 10 מקרי סרטן הם תוצאה של גורמים חיצוניים, כמו: עישון, חשיפה לשמש, תזונה ועוד. המחקר החדש עומד בסתירה למחקר גדול שפורסם לפני שנה, וקבע כי רוב מקרי הסרטן נגרמים על ידי מוטציות ב-DNA שאינן בשליטתנו

IFB פרופ' פייר זינגר, מנהל המכון לחקר התזונה בבי"ח בילינסון, על צריכת בשר מעובד/צילום: מאצ'י הוף, עריכה: ניר חן

בוידאו: האם בשר מעובד הוא אחד הגורמים שמהם כדאי להימנע כדי לא לחלות בסרטן?

האם שמירה על אורח חיים בריא תמנע מאיתנו לחלות בסרטן? נראה שהמדענים חלוקים בשאלה הזאת. מחקר חדש שהתפרסם השבוע, מהווה חיזוק משמעותי לאסכולה המדעית והרפואית שטוענת שכשזה מגיע לסרטן, אנחנו יכולים לקחת את גורלנו לידינו ולא ליפול קורבן לסטטיסטיקה.

המחקר, שנערך באוניברסיטת סטוני ברוק בניו יורק, מצא ש-90 אחוזים ממקרי הסרטן יכולים היו להיעלם מן העולם, לו היינו מצליחים להמנע מגורמים חיצוניים מסויימים, בהם: תזונה לא בריאה, חשיפה לשמש, עישון ומחלות.

אולם, המחקר הטרי עומד בסתירה למחקר שפורסם לפני שנה, ובו נמצא שרוב מקרי הסרטן נגרמים עקב מוטציות אקראיות שנגרמות על ידי טעויות בעת שכפול DNA בתא, כאשר הוא מתחלק במסגרת תהליכי ההזדקנות הטבעיים בגוף. בסופו של המחקר הזה, הגיעו החוקרים למסקנה שרוב מקרי הסרטן הם למעשה תוצאה של 'מזל רע', ולא תוצר של אורח חיים לא בריא מספיק.

סרטן. ShutterStock
תוצר של אורח חיים או של 'תקלה' ב-DNA? תא סרטני/ShutterStock

המחקר החדש כלל ארבע אנליזות של הגורמים המוכרים לסרטן והתבסס על חלק מהנתונים ששימשו את החוקרים גם במחקר הסותר מלפני שנה. עם זאת, החוקרים הגיעו למסקנה מחקרית הפוכה. לדברי ד"ר יוסוף חנון, ממובילי המחקר, על אף שגם למזל רע יש חלק בעניין, לגורמים החיצוניים שנמצאים סביבנו יש השפעה גדולה יותר על הסיכוי לחלות בסרטן.

בין הגורמים המסכנים ניתן למנות: עישון סיגריות, חשיפה לא מבוקרת לשמש, אלכוהול, תזונה, סוגים מסויימים של וירוסים, זיהום אוויר וככל הנראה ישנם גורמים נוספים שטרם זוהו על ידי המדע. במאמר שכתב ושפורסם בכתב העת Nature, טען ד"ר חנון כי הגנים שירשנו מהורינו אחראים רק לחלק קטן מאוד ממקרי הסרטן.

עוד באותו נושא

עכשיו זה רשמי: בשר מעובד גורם לסרטן

לכתבה המלאה

"טיעונים משכנעים למדי"

המחקר הטרי זוכה בינתיים לתגובות חיוביות ברחבי העולם, מחוקרי סרטן שסבורים כי טיעוניו המחקריים של ד"ר חנון נראים משכנעים למדי. פרופסור קווין מקונווי מהאוניברסיטה הפתוחה אמר כי "המחברים ניסו לחשב איזה שיעור ממקרי הסרטן היה נמנע, לו היה ברשותנו מטה קסמים שיכול היה להעלים את כל גורמי הסיכון החיצוניים. עדיין היו מקרי סרטן, בשל האופן שבו תאים מתחלקים בגוף, אבל היו פחות מהם".

ד"ר ג'יאן-מין יואן מאוניברסיטת פיטסבורג בארה"ב אמרה בתגובה למחקר, כי "התוצאות מדגימות שחלק הארי של מקרי הסרטן נגרמים מגורמים סביבתיים ושניתן למנוע אותם, אם נצליח לזהות את הסיבות להיווצרותם".

ד"ר סמית' מהמכון לחקר הסרטן בבריטניה אמר כי "על אף שהרגלים בריאים כמו הפחתה בצריכת האלכוהול, הימנעות מעישון, ושמירה על תזונה בריאה ומשקל תקין אינם ערובה להימנעות מסרטן, הם בהחלט מפחיתים באופן דרמטי את הסיכויים לחלות".

  • עוד באותו נושא:
  • סרטן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully