וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה יש אנשים שמזדקנים מהר יותר מאחרים?

עודכן לאחרונה: 19.8.2021 / 7:39

שורה של מחקרים מהעת האחרונה גילו הורמון מדכא הזדקנות רב עוצמה. הבעיה היא שההורמון הזה נמצא בייצור מוגבר אצל אחד מכל חמישה אנשים ואצל אלה שנמצאים בלחץ הוא כמעט ואינו קיים. תסיקו לבד את המסקנות

חמישה דברים שאולי לא ידעתם על המוח/מערכת "אסור לפספס"

למה חלק מהאנשים נראים מבוגרים עוד בשנות ה-20 לחייהם בעוד שאחרים נראים כאילו יישארו צעירים לנצח? השאלה הזאת מעסיקה כמובן את כולנו והיא עדיין נחשבת בעיני רבים לתעלומה שלא ניתן באמת לספק לה הסבר מנומק - אך בשנים האחרונות נערכו כמה מחקרים מעניינים שמצאו כל מיני גורמים שמשפיעים על התהליך ועשויים לשפוך עוד אור על אחת השאלות הגדולות והחשובות של המין האנושי.

במאמר שפורסם בכתב העת המדעי Nature Communications, מסבירים איך בכלל מגדירים את קצב ההזדקנות: "הזדקנות קשורה לירידה ביכולת ההתחדשות של שרירי השלד לאחר פציעה חריפה - וכתוצאה מכך ירידה בכוח הפיזי וביכולות הפיזיולוגיות", כתבו החוקרים. ובמרכזו של המאמר הזה מוצג גורם אחד שנמצא כבעל יכולת השפעה על התהליך הזה, גורם שיכול מאוד להיות שלא שמעתם עליו מעולם.

"מחקרים גנטיים זיהו הורמון מדכא הזדקנות רב עוצמה - קלותו (Klotho)", נכתב במסמך שסוקר את המחקרים החשובים שנערכו על ההורמון המסתורי. ובעוד שרוב המחקרים בנושא נערכו בשלב הזה רק על עכברים, אחת העבודות האקדמיות המרתקות התמקדה דווקא בקבוצה של נשים. לטובת המחקר גויסו 90 אימהות שהוגדרו ככאלו שחיות עם "לחץ נפשי גבוה" ו-88 נשים נוספות שמנהלות חיים רגועים יותר. כל הנשים היו בריאות באופן כללי ובשנות ה-30 או ה-40 לחייהן.

ג'ניפר לופז עם בן אפלק, 2021. צילום מסך, מערכת וואלה!
יש מי שנראות צעירות גם בגיל 50. ג'ניפר לופז ובן זוגה השחקן (שנראה פחות צעיר), בן אפלק/מערכת וואלה!, צילום מסך

לדברי החוקרים, בקרב הנשים שהתמודדו עם לחץ נפשי גבוה היה שיעור נמוך באופן מובהק של ההורמון הזה. ד"ר אריק פרת'ר, מרצה לפסיכיאטריה באוניברסיטת קליפורניה בסן פרנסיסקו ומי שהוביל את המחקר, אמר כי "הממצאים שלנו מציעים שההורמון קלותו, שעכשיו אנחנו יודעים שהוא חשוב מאוד לבריאות, עשוי להיות קשור ללחץ נפשי ואפילו למחלות ולמוות בטרם עת".

אולם באותה נשימה הדגיש פרת'ר כי המחקר שלו הוא תצפיתי בלבד ולא הוכיח קשר של סיבה ותוצאה בין רמות גבוהות של לחץ לבין ירידה בשיעור ההורמון הזה, ובטח שלא הוכיח כי קשר כזה משפיע על האצת ההזדקנות.

המחקר של אוניברסיטת קליפורניה נערך לאחר שחוקרים באותה האוניברסיטה זיהו כי וריאנט גנטי מסוים שמצוי באחד מכל חמישה בני אדם גורם לייצור מוגבר של ההורמון קלותו. במחקר הזה, המדענים הצליחו להוכיח כי היכולות הקוגניטיביות של אותם אנשים טובות יותר וכי קליפת המוח הקדם-מצחית שלהם גדולה יותר. בנוסף, הסבירו החוקרים, אנשים אלו נוטים לחיות יותר ולסבול מפחות מחלות הקשורות בהזדקנות.

במחקר אחר, אותה קבוצת חוקרים אף הלכה רחוק יותר והגבירה את שיעור ההורמון הזה בגופם של עכברי מעבדה. הממצאים שלהם הראו כי הפעולה שיפרה את תפקוד המוח של אותם העכברים והפחיתה אצלם את שיעור הרעלנים שנקשרו במחקרים אחרים להתפתחות מחלת האלצהיימר.

ועם כל הממצאים האלו - עדיין חשוב להגיד: כנראה שעוד יעבור המון זמן עד שניסויים כאלו יבוצעו בבני אדם ועד שנבין בדיוק אם ואיך בדיוק משפיע ההורמון הזה על קצב ההזדקנות ועל הסיכון לפתח מחלות שונות. כמובן שעד אז, אף אחד לא ימליץ לקחת תוספים מסוימים ללא בקרה - אבל יש מסקנה אחת שהצגנו כאן ובהחלט אפשר להשתמש בה כדי לשפר את החיים באופן כללי, ואולי אף להשפיע על ההזדקנות.

אמא עייפה מנסה לישון בזמן שהבת שלה מפריעה לה. ShutterStock
נסו אתם לא להזדקן מזה. אימא עייפה/ShutterStock

כולנו מרגישים היטב איך לחץ נפשי משפיע על הגוף, המוח והנפש שלנו. שורה ארוכה של מחקרים כבר הוכיחו כי לחץ מגביר את ייצור הדלקות בגופנו, מעצים את הסיכון למחלות שונות ומשפיע לרעה על תהליכים ביולוגיים רבים. החדשות הטובות הן שכיום יש המון דרכים מוכחות לשפר את התגובה שלנו ללחץ ולהפחית את ההשפעה שלו עלינו.

הצעד הראשון בדרך הזאת הוא הגברת המודעות לאופן אחיזתו של הלחץ בחיינו. וכאשר המודעות תגבר, גם נוכל לבחון אילו כלים עשויים לסייע להנמיך את גובה הלהבות. נכון, זה לא קל, לפעמים זה גם מחייב עזרה מקצועית, אך זו אחת ההשקעות הטובות ביותר שנוכל לעשות בשביל עצמנו לאורך החיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully