וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לעצור את ההזדקנות? חוקרים מישראל עשו צעד לכיוון

מחקר פורץ דרך של חוקרים מאוניברסיטת תל אביב והמרכז הרפואי שמיר הצליח בתוך שלושה חודשים בלבד לעשות מה שפעילות גופנית ותזונה נכונה לא יצליחו כנראה לעשות במשך שנים - להאט את הזדקנות התא

טאו פורצ'ון לינץ' המורה המבוגרת ביותר בעולם ליוגה בת 98/סיפור בדקה

לצד המאבק בנגיף הקורונה, במחלת הסרטן, האלצהיימר ועוד מחלות כרוניות קשות, ישנו מhרוץ עולמי כבר לא מעט שנים של חוקרים שמנסים למצוא טיפול שיעצור את ההזדקנות. כעת, ניסוי קליני ראשון בעולם מסוגו בבני אדם שנערך על ידי אוניברסיטת תל אביב ובית החולים שמיר (אסף הרופא) קובע כי טיפול בתא לחץ של אנשים בריאים בגיל השלישי, יכול לעצור את הזדקנות תאי הדם.

החוקרים מצאו כי סדרה של טיפולים בתא לחץ, יכולה להסב לאחור שני תהליכים עיקריים הידועים כקשורים לתהליך ההזדקנות ולמחלות המאפיינות אותו: התקצרות הטלומרים - אזורי מגן המצויים בשני קצותיו של כל כרומוזום (הכרומוזומים מכילים את החומר הגנטי בגרעין התא), והצטברות תאים זקנים לא מתפקדים בגוף הנקראים תאי סנסנט Senescent. המחקר התבצע במסגרת תוכנית מחקר ישראלית מקיפה העוסקת בהזדקנות כמחלה הפיכה הניתנת לטיפול. המאמר פורסם בכתב העת המדעי Aging בנובמבר 2020.

"אנחנו עוסקים כבר שנים רבות במחקר ובטיפול היפרברי - טיפול בפרוטוקולים ייחודיים של חמצן בלחץ גבוה בתוך תא לחץ עם ריכוזים משתנים. במהלך הזמן רשמנו הישגים בתחומים שונים, כמו שיפור התפקוד המוחי שנפגע בשל הגיל או בעקבות פגיעה מוחיות מגורמים כמו שבץ מוחי וחבלות ראש", הסביר פרופ' שי אפרתי מהפקולטה לרפואה ע"ש סאקלר ומבית הספר סגול למדעי המוח באוניברסיטת תל אביב, המייסד והמנהל של מרכז סגול לרפואה היפרברית במרכז הרפואי שמיר (אסף הרופא) שערך את המחקר לצד ד"ר אמיר הדני, מנהל המחקר הרפואי במרכז סגול לרפואה היפרברית ומחקר במרכז הרפואי שמיר (אסף הרופא).

תא לחץ. ShutterStock
יכול לעצור את הזדקנות תאי הדם. תא לחץ/ShutterStock

במחקר הנוכחי ביקשו השניים לבחון את השפעת הטיפול על אנשים בריאים ועצמאיים בגיל המבוגר, דרך שאלות כמו האם טיפול בתא לחץ יכול להאט, לעצור, ואולי אף להסב לאחור את תהליך ההזדקנות הנורמלי ברמת התא?

במסגרת המחקר נחשפו 35 אנשים בריאים מגיל 64 ומעלה לסדרה של 60 טיפולים היפרבריים במהלך 90 יום. החוקרים נטלו מהמשתתפים דגימות דם לפני, במהלך, בסוף ואחרי סדרת הטיפולים, ביצעו אנליזות של מגוון תאי דם ממערכת החיסון (תאים אשר להם יש DNA), והשוו בין הממצאים בארבעת המועדים.

הממצאים העידו כי הטיפולים הצליחו להסב לאחור את תהליך ההזדקנות בשני היבטים קריטיים כאמור - הטלומרים שבקצות הכרומוזומים שהתארכו במקום להתקצר, בשיעור שנע בין 20-38 אחוזים בסוגי התאים השונים ושיעור התאים הזקנים הלא מתפקדים, הסנסנט, בתוך כלל אוכלוסיית תאי הדם ירד משמעותית - ב-11 עד 37 אחוזים לפי סוג התאים.

התקצרות הטלומרים נחשבת כיום ל'גביע הקדוש' של הביולוגיה של ההזדקנות, וחוקרים בכל העולם מנסים לפתח טיפולים תרופתיים וסביבתיים שיאריכו את הטלומרים. "עד היום ראינו ששינוי באורח החיים ופעילות גופנית אינטנסיבית יכולים לעכב במידת מה את התקצרות הטלומרים. אך הטיפול ההיפרברי שלנו הצליח, בתוך שלושה חודשים בלבד, להאריך את הטלומרים הרבה מעבר לכל התערבות מוכרת הכרוכה בשינוי באורח החיים", סיכם ד"ר הדני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully