המאכלים שאסור לכם לאכול כשאתם חולים

    אתם כבר יודעים בדיוק מה כדאי לאכול ולשתות כשתוקף אתכם חולי, אבל האם יש לכם מושג איזה מרכיבים דווקא יחמירו את התסמינים שלכם במצב של התקררות, כאב ראש או כאב בטן? הנה כמה מהם, וגם הצעות לחלופות

    מערכת וואלה! בריאות
    AP, Reuters, Getty Images, Shutterstock

    בסרטון: המלצות תזונה בריאה בחורף

    זה מתחיל בשיעול קצר או באפצ'י מזדמן, ונגמר יומיים מאוחר יותר בהתכרבלות על הספה עם שמיכה ורחמים עצמיים, אף סתום, ראש דואב וההכרה הבלתי נמנעת בכך שאתם חולים. לאחר ההכרה מתחיל נוהל ניהול מחלה שכולל הרבה תה עם ג'ינג'ר ודבש, מרק עוף ושאר "התרופות" התזונתיות המומלצות.

    לדעת איזה חומרים כדאי להכניס לגוף כשאתם חולים זה מצוין, אבל חשוב לא פחות לדעת מה לא להכניס לגוף. הנה כמה מהדברים שעלולים להחמיר את התסמינים שלכם או להאריך אותם (ואף מילה על הנגיף ההוא). לבריאות.

    עוד בוואלה!

    10 הרגלים בריאים של אנשים שלא חולים כמעט אף פעם

    לכתבה המלאה

    1. האבחון: הצטננות, שפעת או חום

    ממה להימנע?

    תרד: היסטמין הוא חומר כימי שמיוצר בגוף ומעורר תסמיני אלרגיה כאשר משהו מעורר ומשחרר אותו. שחרור ההיסטמין מפעיל תגובה דלקתית, שעשויה להחמיר עוד יותר את הגודש, העייפות ותסמינים שכיחים נוספים להצטננות או שפעת. ההיסטמין נמצא גם במזונות רבים ויש מזונות שאינם בעלי היסטמין בעצמם אך נחשבים כמשחררים שלו, למשל תרד, וגם תותים, עגבניות ופירות הדר.

    אגוזים: הם אמנם מכילים חומרים תזונתיים חשובים שמסייעים לגוף להילחם בזיהום, כמו אבץ וויטמין E, אך כיוון שהאגוזים עשירים בשומנים (בריאים) הגוף שלכם יצטרך לעבוד קשה יותר כדי לעכל אותם. זה עלול לגרום לבלגן בקיבה ובזבוז של אנרגיות שנדרשות יותר למלחמה בזיהום. אה, וגם אגוזים נחשבים כמשחררי היסטמין.

    ברוקולי: מדובר בירק בריא ויעיל, תודות לחומרים המזינים שבו שמחזקים את מערכת החיסון כמו ויטמינים A ו-C, אבל הוא עשיר גם בסיבים תזונתיים וזה עלול להיות בעייתי לעיכול כשחולים. כדי להימנע מגירוי דרכי העיכול, כרגע עדיפים מזונות דלי סיבים שיאפשרו לגוף להתמקד בפינוי הזיהום.

    אז מה כן לאכול?

    פלפלים אדומים: הם מכילים תרכובת הנקראת קוורצטין, שהיא נוגד חמצון חזק ולוחם נחוש בנגיפים ובדלקות. בנוסף, פלפלים עשירים בוויטמין C, שהוא נוגד חמצון עוצמתי שיכול לקצר את משך הופעת תסמיני ההתקררות, ואינו חומצי כמו פירות הדר (ששורפים כאשר מחליקים בגרון מודלק).

    פטריות: הציטוקינים הם חלבונים קטנים שעומדים בראש מחלקת המערכת החיסונית בגוף. הם מווסתים את התגובה החיסונית על ידי הפעלת "האזעקה" בזמן מחלה (אחרי ההחלמה הם חוזרים למצב תנומה). מחקרים מראים שפטריות, כמו שיטאקי, ריישי וקורדיספס, יכולות להגדיל ציטוקינים ולעזור למערכת החיסון להילחם בזיהום.

    מרק או ציר עוף: אותנו לא צריך לשכנע שמדובר פה בפניצלין טבעי בעל השפעה אנטי דלקתית מוכחת. תרכובת הקרנוזין שנמצאת בעוף יכולה להועיל במאבק בשלבים המוקדמים של הצטננות או שפעת. מי שלא חובב מרקים יכול להסתפק גם בציר עוף, שמכיל מינרלים אלקטרוליטים כגון אשלגן ונתרן שחשובים לשמירה מפני התייבשות.

    2. האבחון: כאב ראש

    ממה להימנע?

    גבינות מיושנות: ככל שגיל המזון ארוך יותר, כך הוא מייצר יותר היסטמין. גבינות כמו גאודה, גבינה שוויצרית ופרמזן נמצאות בראש הרשימה הזו, עם היסטמין בכמות שעלולה לגרום להתרחבות כלי הדם במוח ולהחמיר כאב ראש.

    מזונות מותססים: טירמין היא חומצה אמינית שנמצאת במזונות מותססים כמו כרוב כבוש וקימצ'י, וגם היא יכולה לעורר כאב ראש כיוון שיש אנשים שמתקשים לפרק אותה. אכילת מזונות אלו עלולה לגרום לתגובת שרשרת שמביאה להיצרות והתרחבות של כלי הדם במוח, כלומר- כאב ראש פועם.

    השומנים הבריאים שלהם יאלצו את הגוף המותש שלכם לעבוד קשה יותר. סוגי אגוזים (צילום: ShutterStock)

    אז מה כן לאכול?

    חלבון רזה: בקר, עוף ובשר רזה אחר מכילים ריבופלבין וקואנזים - שני ויטמינים חשובים ששומרים על זרימת האנרגיה של הגוף. מחקרים מעריכים שלסובלים ממיגרנה עשויים להיות בבעיה במטבוליזם אנרגטי במוח, וזה יכול להסביר מדוע דווקא ויטמינים אלו עוזרים במקרה של מיגרנות וכאבי ראש באופן כללי.

    מלפפונים ואבטיח: כשהגוף מיובש הוא שואב מים מכל מקום שהוא יכול, כולל המוח. כתוצאה מכך המוח והכיסוי המגן עליו מתכווצים, מתרחקים מהגולגולת ויוצרים כאבי ראש. אכילת מזון עשיר במים, כמו מלפפון ואבטיח, "תכייל מחדש" את מאזן הנוזלים בגוף, המוח יתמלא במים וכאבי הראש יעברו.

    3. האבחון: שיעול או גרון כואב

    ממה להימנע?

    ירקות גולמיים: מזונות מחוספסים או משוננים במרקם שלהם עשויים להקשות עוד יותר את הבליעה בגרון כואב ולגרום לגירוי נוסף ולהחמיר את הכאב.

    פירות הדר: פה יש דילמה - מצד אחד פירות הדר מכילים ויטמין C ואלקטרוליטים כמו אשלגן, שעשויים להטעין את הגוף בדברים טובים, מצד שני רמות החומציות בתפוז ובאשכולית יגבירו את תחושת הגירוי והצריבה בגרון.

    אז מה כן לאכול?

    ביצים: הן קלות לבליעה ומכילות ויטמין D וגם אבץ - צוות מנצח שמסייע למערכת החיסונית לנצח וירוסים וחיידקים פולשים. בנוסף, החלבון של הביצים מתפרק לחומצות אמינו, שהופכות לאחר מכן לנוגדנים וחלבונים אחרים שמציעים עזרה נוספת למערכת החיסונית.

    דבש: בנוסף לכך שמרקמו המרגיע יכול להקל על גרון צורב ומגרד, דבש הוא מדכא שיעול טבעי ללא מרשם רופא. סקירה משנת 2013 העלתה שלדבש יש תכונות אנטיבקטריאליות שיכולות לעזור לגוף להילחם נגד חיידקים.

    החומציות שלהם תגביר את תחושת הגירוי והצריבה בגרון מודלק. פירות הדר (צילום: ShutterStock)

    4. האבחון: כאב בטן, בחילה או שלשול

    ממה להימנע?

    מוצרי חלב: חלב מכיל לקטוז (דו-סוכר גבישי) שהקיבה מפרקת בעזרת אנזים עיכול הנקרא לקטאז. במקרה של שלשול מתמשך, האנזים יכול להידלדל בגלל דלקת ברירית המעיים (שם הוא נמצא) ומוצרי החלב יכולים להעצים תסמינים כמו שלשול, נפיחות וכאבי בטן בבטן רגישה.

    סובין: קליפות אלה של גרגירי דגן עשירים בסיבים שלא מתמוססים או מתייבשים במים, כך שהם גורמים לאוכל להתעכל בקצב מהיר יותר, וזה לא ממש רצוי כשהבטן רגישה. השפעה דומה יש גם לגרנולה, אורז חום ופסטה מקמח מלא.

    שעועית: סוכרים בשם אלפא-גלקטוזידאז שנמצאים בפולי השעועית עלולים לגרות את הבטן ולגרום לשלשול, גזים והתכווצויות. זה קורה כשהגוף לא מצליח להרכיב מהאנזים שמפחית את הגזים את מה שדרוש כדי לעכל את הסוכרים הללו במלואם.

    אז מה כן לאכול?

    שיבולת שועל: היא עדינה לקיבה ומכילה סיבים מסיסים, שמושכים מים אל דרכי העיכול ומסייעים ביצירת צואה מוצקה ובוויסות המהירות שבה נשלח המזון דרך הגוף. שיבולת שועל מכילה גם סלניום - שמסייע בהגנה על הגוף מפני זיהום, ואבץ, השותף של המערכת החיסונית במאבק נגד חיידקים ווירוסים.

    אורז לבן: עוד מזון תפל (כלומר עדין) שיסייע לדרכי העיכול ביצירת צואה מוצקה בעזרת הרבה עמילן ומעט סיבים תזונתיים. אורז הוא גם מזון מצוין להקל על הגוף לאכול שוב אוכל מוצק.

    בננות: שלשול והקאות עלולים לרוקן את הגוף מרמות אשלגן, שהוא מינרל חשוב לאיזון כמות המים בגוף ולשמירה על התאים. בבננות לא בשלות, כלומר קצת יותר ירוקות, יש עמילן עמיד יותר, שמעודד צמיחת חיידקים טובים במעיים.

    טרם התפרסמו תגובות

    הוסף תגובה חדשה

    בשליחת תגובה אני מסכים/ה
      walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully