וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחת ולתמיד: האם נוגדי חמצון באמת טובים לבריאות שלכם?

8.10.2018 / 13:39

הם נחשבים במשך שנים לתוספי התזונה המבוקשים יותר בשוק הודות לעובדה ששמם נקשר במניעת מחלות ובלימת תהליך ההזדקנות. אך למרות ההתלהבות, לא תמיד קל להגדיר במה נוגדי חמצון מסייעים לגופנו, אם בכלל. הגיע הזמן לברר כיצד הם פועלים

תוספי תזונה. ShutterStock
למרות פופולאריות הרבה שלהם בשוק תוספי התזונה, הם הפציעו לחיינו רק בשנות ה-90. תוספי נוגדי חמצון/ShutterStock

נוגדי חמצון (antioxidants) הפכו להיות מילות קסם שמשרות עלינו תחושה שאנחנו חייבים להשיג מהם עוד ועוד כדי להיטיב עם הבריאות שלנו. כולם יודעים שיש בהם תועלת כלשהי, אבל מעטים יודעים בדיוק מהי, איך אפשר לנצל אותם בצורה הטובה ביותר והיכן אפשר למצוא אותם.


עוד בנושא:
לוקחים ויטמינים כדי לשפר את בריאות הלב? זה מיותר
שילוב מסוכן: איזה תוספי תזונה אסור ליטול עם תרופות?
כולם לוקחים את הוויטמינים האלה, וזה ככל הנראה מיותר

"נוגדי חמצון מיוצרים באופן טבעי בגופנו וניתן למצוא אותם גם במגוון רחב של מזונות כמו פירות, ירקות, דגנים ואגוזים. הם מכונים כך מפני שהם מגנים על מולקולות מתהליך כימי מזיק המכונה חמצון", מסבירה ג'קי אדקוק, עמיתת מחקר באוניברסיטת דיקין באוסטרליה.

עגבניות. ShutterStock
פתרון יעיל וזול לתגבר את הגוף באנטיאוקסידנטים. עגבניות/ShutterStock

רדיקלים חופשיים מיוצרים גם הם באופן קבוע על ידי הגוף שלנו כתוצאה מתהליך חילוף החומרים והנשימה. ובניגוד למה שנהוג לחשוב, הם ממלאים גם תפקידים חיוניים בגופנו, כמו קטילת חיידקים ויצירת חיבורים בין סיבי הקולגן בעור, אך לצד זה יכולים לגרום לתהליכים פחות חיוביים לגופנו שמאיצים למשל את תהליך ההזדקנות של התאים ומעוררים תגובות שרשרת כימיות שיכולות לפגוע בתפקוד. אורח חיים לא בריא שכולל עישון, אכילת יתר, צריכת אלכוהול מופרזת, חשיפה מוגברת לקרינת UV מעודד גם הם את ייצורם. נוגדי חמצון בולמים את השפעתם המזיקה של רדיקלים חופשיים.

עוד באותו נושא

גמילה מג'אנק פוד קשה כמו גמילה מסמים

לכתבה המלאה

האם צריכה מרובה של נוגדי חמצון מונעת מחלות?

למרות הפופולריות הרבה שלהם נוגדי החמצון זכו לתשומת לב מצד חוקרים רק מאז שנות התשעים ומעט מחקרים בדקו באמת כיצד הם משפיעים ומפחיתים (אם בכלל) את הסיכוי שלנו לחלות. כך למשל עדיין לא ברור האם קיים הבדל באופן השפעת נוגדי חמצון כשצורכים אותם בצורת תוספים לעומת צריכה עקיפה בעזרת תזונה.

תוספי תזונה וויטמינים על מדף בסופר. ShutterStock
המחקר הרפואי טרם הוכיח את יעילותם של נוגדי החמצון במיגור מחלות. מדף תוספי המזון במרכול/ShutterStock

ישנם סוגים רבים של נוגדי חמצון, עובדה שמקשה גם היא על בדיקת ההשפעה הפרטנית של כל אחד מהם. עיקר הספרות המחקרית עד כה עסקה בדרך שבה מזונות המכילים נוגדי חמצון עשויים להשפיע על הסיכון למגר מחלות ולהאט את תהליך ההזדקנות.

איך אפשר לתגבר את התפריט במזון עתיר בנוגדי חמצון?

מינרלים וויטמינים מסוג A /C /E, בטא קרוטן או סלניום, יכולים לפעול כמו נוגדי חמצון והם זמינים במזונות מזינים רבים שעלותם לרוב זעומה. "עגבניות, עשירות בנוגד חמצון רבי עוצמה, כמו למשל ליקופן, שלפי מחקרים יכול לסייע בהורדת הסיכוי לחלות בסרטן הערמונית", טוען ד"ר אדוארד ג'ובנוצ'י, מומחה לתזונה ואפידמיולוגיה מבית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת הרווארד.

קפה. ShutterStock
נוגדי החמצון הטבעיים שבו מסייעים לשמירה על משקל תקין ובריאות העיניים. כוס קפה/ShutterStock

מחקרים אחרים הצביעו על כך שרמות גבוהות של נוגדי חמצון שמצויים בקפה טומנות בחובן מספר יתרונות בריאותיים כמו למשל שמירה על משקל גוף תקין, בריאות עיניים טובה יותר, וסיכון מופחת לחלות בסרטן ואלצהיימר.

האם אפשר להסתמך על תוספי תזונה שימלאו את החסר?

למרות הפיתוי להסתפק בגלולה קטנה שיכולה לכאורה לפתור בקלות שלל בעיות ומרעין בישין, מומחים ממליצים לשנות את הרגלי התזונה ולתגבר את התפריט בפירות, ירקות, דגנים, ביצים, ואגוזים כדרך יעילה יותר למלא את הגוף בבוסט של נוגדי חמצון.

יש גם מי שסבורים שנטילת תוספים שמכילים נוגדי חמצון עשויה לעשות דווקא את ההיפך. כך למשל מסקנות מחקר משותף שנערך על ידי צמד החוקרים פרופ' פייטרו גזזי מבית הספר לרפואה בברייטון ופרופ' הרלד שמידט מאוניברסיטת מאסטריכט היו נחרצות וברורות: אין לקחת תוספים שמכילים נוגדי חמצון ללא המלצה של איש מקצוע ומבלי שהוכחו חסרים משמעותיים.

לטענת השניים, אף אחד מנוגדי החמצון המלאכותיים שנבדקו בניסויים קליניים לא הוכחו כבעלי תועלת כלשהי וחלקם אף עלולים לגרום נזק. זאת משום שהם מפחיתים באופן ניכר את הרדיקלים החופשיים שאחראים בין היתר גם על פונקציות חשובות רבות למרות המוניטין הרע שזכו לו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully