וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גמילה מג'אנק פוד קשה כמו גמילה מסמים

3.10.2018 / 14:33

אם תמיד טענתם שאתם מכורים לצ'יפס, המדע מספק לכם סיבה טובה לדחות את הדיאטה. מחקר חדש מצביע על כך שהסתגלות להרגלי תזונה חדשים מלווה בסימפטומים לא קלים שמזכירים את אלה המאפיינים גמילה מחומרים נרקוטיים

אישה אוכלת פיצה. ShutterStock
ממכרת כמו סמים? אישה אוכלת פיצה/ShutterStock

אם רוקנתם את ארונות המטבח מבמבה וזרקתם את המגנטים של הפיצריה שהיו תלויים על המקרר כדאי שתכוננו לימים קשים במיוחד. דיאטה חדשה שלא כוללת מזונות שנהגתם לאכול באופן קבוע, כמו למשל ההמבורגר האהוב עליכם או הפסטה השמנונית שסבתא שולחת לכם כל שבת, תגרום לכם לחוש בשבוע הראשון כאבי גמילה דומים מאוד לאלה שחשים מכורים לסמים שמנסים להפסיק לצרוך אותם, כך עולה ממחקר חדש שנערך באוניברסיטת מישיגן (UM).

המחקר, שפורסם בתחילת החודש, מצביע על כך שסימני גמילה נוטים לתקוף כאשר אדם מפסיק לצרוך טבק, סמים או אלכוהול לאחר תקופה ארוכה של צריכה קבועה. והם מכים גם אנשים שמנסים להיגמל מג'אנק פוד. תסמיני הגמילה כוללים בדרך כלל כאבי ראש, עצבנות, חרדה, ולפעמים, אפילו דיכאון.

עוד בנושא:
אילו מזונות יעשו אתכם עצובים ואילו שמחים? בואו לגלות
זו הסיבה שאתם לא יכולים להגיד "לא" לפיצה
פחמימות הן כבר לא השטן: דיאטה דלה בפחמימות מורידה את תוחלת החיים

גבר רותח מעצבים. ShutterStock
כדאי שתתרחקו מאנשים בשבוע הראשון של הדיאטה. גבר עצבני במיוחד/ShutterStock

צוות המחקר רצה לבדוק האם הפסקת הצריכה של מזון מעובד יכולה גם לגרום לתהליכים דומים עליהם דיווחו מכורים לסמים בימים בהם הפסיקו את צריכת הסם. כ-231 נבדקים בגילאי 19-68 שגויסו למחקר החדש התבקשו לדווח על ההשפעות של הפסקת צריכה של מאפים, פיצה וצ'יפס.

מחקרים קודמים התמקדו עד כה בבחינת השפעת הפסקת צריכת סוכר ולא במזון מעובד ושומני בכללותו. העובדה שהספרות המחקרית בנושא הציגה רק עדויות ולא מחקר אמפירי מסודר עודדה את החוקרים להיכנס לעובי הקורה.

לאחר שהצוות בחן סימפטומים פיזיים ונפשיים עליהם דיווחו המשתתפים בזמן הדיאטה, המסקנות היו מעניינות במיוחד. החוקרים גילו שתסמיני הגמילה אכן הופיעו. הנחקרים דיווחו על תחושת עצבות, עצבנות, עייפות ותשוקות עזות למזון שנמנע מהם.

עוד באותו נושא

זה מה שיקרה לגוף שלכם כשתפסיקו לאכול סוכר

לכתבה המלאה
צ'יפס בלגי עם מיונז. ShutterStock
חולשה לג'אנק פוד זה כבר עסק מדעי. צ'יפס עם מיונז/ShutterStock

התסמינים הללו הגיעו לשיא במהלך היום השני ועד ליום החמישי לאחר ההתנזרות מהמזון מהיר. תקופה מקבילה דומה לימים בהם מופיעים תסמיני גמילה מסמים.

למרות העובדה שמדובר בניסוי ראשון שבוחן את ההשפעה של גמילה ממזון על בני אדם, צוות המחקר לא סיפק תיעוד מדוקדק על האופן שבו המשתתפים הפסיקו לצרוך ג'אנק פוד ועל הדיאטה המסוימת בה נקט כל אחד מהמשתתפים. מחקרים קודמים שערכו צוות החוקרים גילו שמזונות לא בריאים כמו שוקולד ופיצה גורמים למוח להרגיש גמול חיובי וכך אכילת מזונות אלה יכולה להיות ממכרת ולעודד את המוח להשתוקק אליו בלי סוף.

השפעות דומות של מזון לא בריא כפי שמצא הצוות ממישיגן נרשמו גם במחקרים מפורסמים בנושא. מחקר שנערך בעבר באוניברסיטת מונטריאול גילה שעכברים שנאלצו לאכול לפי עקרונות של דיאטה דלת שומן חוו תסמינים של חרדה ודיכאון. במחקר אחר שהתבצע על ידי חוקרים אוסטרליים עלה שצריכת סוכר משפיע על מרכזי העונג של במוחן של חולדות, באופן דומה לזה שסמים משפיעים על אזורים אלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully