פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      זה מה שיקרה לגוף שלכם כשתפסיקו לאכול סוכר

      גמילה מסוכר זה לא דבר פשוט, ויש שמשווים אותה לגמילה מסמים או מעישון, אבל אם להאמין לרוני זינגר, יזמת "אתגר ללא סוכר", אם תצליחו - זה ישתלם לכם, וביותר מדרך אחת. הנה כל הדברים הטובים שיקרו לכם כשתיפרדו ממתוק

      זה מה שיקרה לגוף שלכם כשתפסיקו לאכול סוכר

      בווידאו: כך הסוכר משפיע לכם על עור הפנים

      בזמן האחרונה כולם מדברים על סוכר ועל הפגיעה האמיתית בבריאות שלנו כתוצאה מאכילה מופרזת שלו. ובצדק, כולנו שותים יותר מדי מיץ, אוכלים המון פסטה ולחם, ומקנחים בחטיפי "בריאות" במחשבה שהם אכן בריאים, בקיצור כולנו אוכלים הרבה יותר מדי סוכר ופחמימות ביום.

      העניין הגובר בסוכר וביתר הממתיקים הטבעיים והמלאכותיים, כמו גם בפחמימות (שמתפרקות לסוכר) הולך יד ביד עם שתי מגיפות שהתפשטו בעולם המערבי בעשורים האחרונים: סוכרת והשמנה. כן, היום כבר ברור וידוע שאנחנו שמנים יותר וחולים יותר כתוצאה מאכילה מוגזמת של סוכר בכל צורותיו.

      עוד בנושא:
      מתוק כשמר לי: כך תדעו אם יש לכם התמכרות מסוכנת לסוכר
      כמה סוכר מתחבא במזון הבריא שאתם אוכלים?
      מתוק לו: כמה כפיות סוכר יש במאכלים הבאים?

      עוגיות שוקולד צ'יפס (ShutterStock)
      מה הסם שלכם? עוגית שוקולד צ'יפס (אילוסטרציה: Shutterstock)

      היתרונות של הוצאת הסוכר המוסף (כלומר זה שלא צריך להיות במאכלים ובכל זאת נמצא שם, כמו סוכר ברסק העגבניות או בחרדל) וצמצום הפחמימות בארוחה הם נהדרים. כל מה שצריך לעשות הוא להתחיל ולהרגיל את הפה שלנו לרצות פחות מתוק. נכון, זה לא תמיד קל בהתחלה. ישנם מי שמקבילים את התהליך לגמילה מסמים או לכל הפחות כמו גמילה מעישון. כי גם בסוכר, זה מהנה וזה אף פעם לא נגמר בפעם אחת, שעה אחר כך מתחשק לנו שוב.

      שבירת מעגל הקסם של הסוכר משתלמת בדרכים כה רבות, בבריאות שלנו אבל גם כמובן במראה. הנה כל מה שיקרה לכם:

      אינפוגרפיקה גמילה מסוכר (יח"צ , קרדיט: אתגר ללא סוכר)
      (קרדיט: אתגר ללא סוכר)

      1. שיפור בריאותי - ערכי סוכר גבוהים, אבל גם שומנים בדם (טריגליצרידים) וכבד שומני ניתנים לשליטה ולהורדה קודם כל באמצעות תזונה. נכון, לא אצל כולם, אבל אצל מרבית האנשים המאובחנים כטרום סוכרתיים או סוכרתיים הבחירה מחדש במה שייכנס לצלחת שלהם יכולה לשפר דרמטית את המצב. שומנים בדם, כבד שומני וכמובן סוכרת ונגזרותיה הם תוצר של אכילה לא טובה ומבוססת סוכר. אם נלמד לזהות איפה הסוכר מסתתר ונוציא אותו מהצלחת, השיפור בבדיקות הדם יהיה לפעמים מיידי.

      2. ירידה במשקל וצמצום היקפים - כשמוציאים מהתפריט את הסוכר שאותו אנחנו אוכלים כל כך הרבה, רואים את התוצאות בירידה במשקל. השמנה נובעת מאכילה מוגזמת של רכיב מסוים בארוחה. הגוף לוקח את מה שהוא צריך ואת מה שלא הוא מאפסן בצמיגים כשומן. כן, עודף הפחמימות שאנחנו אוכלים מבוקר עד ערב הוא שמשמין אותנו. הרזיה שבריאות בצדה היא כזו שבה מוותרים על סוכר מוסף ומצמצמים (לא מוותרים, אבל מצמצמים) את כמות הפחמימות בארוחה. צמצום ההיקפים אפילו ניכר יותר, ואנשים שחתכו סוכר גילו שהם גם חתכו במידת המכנסיים.

      אישה אוכל פסטה (ShutterStock)
      גם זה סוכר. אישה אוכלת פסטה (צילום: shutterstock)

      3. עלייה ברמות האנרגיה - מכירים את זה שאתם "חייבים משהו מתוק" כדי להתעורר, להרים את עצמכם קצת? ברור, מי לא. סוכר זו האנרגיה הזמינה שמעוררת אותנו אבל כמו שהיא מרימה ככה בדיוק היא מפילה אותנו שוב למטה. שעה אחר כך אנחנו שוב מחפשים משהו מתוק כדי לחזור לרעננות. כשחותכים מסוכר יוצאים ממעגל ההתמכרות הבלתי נגמר הזה, מרגישים סוף סוף קצת שקט מהחיפוש התמידי אחרי משהו לנשנש. ההסתובבות במטבח, פתיחת המגירות וסגירתן או קפיצה לפיצוציה פוסקות, ולצדן מרגישים אנרגיה טובה לאורך כל היום, בלי קפיצות ונפילות, רק איזון נכון וטוב.

      4. שינה טובה יותר - רבים האנשים שמוציאים את הסוכר מהתפריט שלהם בגלל סיבות אחרות מאשר שינה, אבל מופתעים לגלות שדווקא העניין הזה השתפר פלאים. שינה איכותית וטובה היא עוד היבט טוב שאנשים רבים שחתכו מסוכר מדווחים עליו. השליטה ברמות האנרגיה במהלך היום משפיעה דרמטית גם על מה שקורה לנו בלילה

      כרית על הראש (ShutterStock)
      פחות סוכר וגם תישנו טוב יותר. אישה עם כרית על הראש (אילוסטרציה: Shutterstock)

      5. חדות מחשבה - כפועל יוצא מאיזון רמות האנרגיה, כשחותכים מסוכר מגלים שהמחשבה מתחדדת והריכוז מושג בצורה טובה יותר. סטודנטים בוודאי זוכרים את האכילה המופרזת לצד לילות המבחנים, וילדים מורשים עד היום להביא לבית הספר ממתק כשיש מבחן. הסיבה היא אותה השגת אנרגיה זריזה שתסייע ללומד להתמקד ולהיות מפוקס. אבל כשחותכים מסוכר לא צריך את העזרים האלה בהכרח, ועוברים מבחן מצוין גם עם כמה עגבניות שרי ליד
      .

      6. מחזירים את השליטה לידיים - אין עוד רכיב באוכל שלנו ששולט בנו כמו ששולט הסוכר. אנחנו רוצים אותו, כמהים אליו, אפילו מגדירים את שמחת החיים והנחמה שלנו בפחמימה ובממתקים. זה לא חייב להיות כך וזה בידיים שלנו להפסיק את האכילה האוטומטית בלי לשאול שאלות מה הוכנס לתוך האוכל שלנו.

      לחתוך מסוכר זה אומר להתחיל לקרוא רשימת רכיבים ולראות איפה הסוכר מסתתר והוא נמצא במקומות רבים. להחזיר את השליטה אלינו זה אומר בעיקר להתחיל לבחור מה ייכנס לנו לצלחת ולפה, להתחיל לבדוק למה יצרני המזון מכניסי לאוכל שלנו כל כך הרבה סוכר מיותר ולבחור אחרת (ולא, אין צורך לחפש מוצרי מזון בחנויות יקרות. בכל סופר ישנן כמה אפשרויות לבחירה, תמיד ישנה גם אחת בלי סוכר).

      סופרמרקט (GettyImages)
      הצעד הראשון - לקרוא רשימות רכיבים (צילום: אימג'בנק, Getty Images)

      המהלך שמשרד הבריאות מוביל בשנתיים האחרונות לצמצום הסוכר המוסף, וההמלצות לסימון המוצרים באילו יש הרבה סוכר ובאילו לא, הוא טוב. אבל אנחנו לא צריכים לחכות שמשרד ממשלתי יעשה משהו עבורנו, זה בידיים שלנו. התכנית הדיגיטלית "אתגר ללא סוכר" מלווה את מי שרוצה או צריך לחתוך מסוכר, כי כדי לעשות את השינוי התזונתי הזה צריך לדעת לבחור נכון את האוכל שלנו, לדעת לזהות איפה מסתתר הסוכר ולקבל ליווי און-ליין לכל שאלה ועצה. זה לא באמת קשה לחתוך ועוד יותר קל כשמגלים כמה דברים טובים קורים כשחותכים מסוכר.

      רוני זינגר היא יזמת "אתגר ללא סוכר"