פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      פחמימות הן כבר לא השטן: דיאטה דלה בפחמימות מורידה את תוחלת החיים

      מחקר חדש מגלה את מה שכולנו רצינו שיקרה מזמן: פחמימות לא בהכרח רעות לנו. דיאטה עשירה בפחמימות מורכבות מעלה את תוחלת החיים ומורידה את הסיכון לחלות במחלות לב וכלי דם

      פחמימות הן כבר לא השטן: דיאטה דלה בפחמימות מורידה את תוחלת החיים

      בסרטון: הכירו את התינוקת שלא אכלה פחמימה מעולם

      בשנים האחרונות קשה שלא לשמוע על עוד ועוד אנשים שבוחרים לצמצמם את צריכת הפחמימות שלהם, ומילים כמו "פליאו", "דיאטת אטקינס" או "תזונה קטגונית" משתרבבות יותר ויותר בשיחות המסדרון בעבודה. אך האם השם הרע שניתן להן אכן מוצדק?

      מחקר גדול ומפתיע שנערך בארה"ב ופורסם בסוף השבוע שעבר בכתב העת Lancet Public Health מצא שדיאטה דלה בפחמימות יכולה להוריד באופן דרמטי את תוחלת החיים, במיוחד אם מחליפים את הפחמימות במוצרי חלב ובשר.

      המומחים עקבו אחרי כ-15 אלף נבדקים ברחבי ארה"ב ואחר יותר מ-400 אלף נבדקים נוספים ביותר מ-20 מדינות ברחבי העולם במשך 25 שנים כדי להבין את התפתחות בעיות הבריאות והתמותה של הנבדקים לאורך זמן. לאור העובדה שפחמימות הן הנושא החם ביותר בתחום מדעי התזונה כיום, המסקנות היו מפתיעות במיוחד.

      עוד בנושא:
      זה מה שאתם צריכים לאכול בצהריים אם אתם מנסים לרדת במשקל
      מאכלים שמנים משמינים? מחקרים חדשים ומשמחים
      אילו פחמימות הכי טובות לשיניים שלכם?

      טוסט עם אבוקדו (ShutterStock)
      מסתבר שהוא עדיף על סטייק יקר. לחם עם אבוקדו (צילום: ShutterStock)

      מי שאכלו כמות מתונה של פחמימות מדי יום (50-55 אחוזים מהצריכה הקלורית) היו בעלי שיעורי תמותה נמוכים יותר מאלו שאכלו ארוחות "דלת פחמימות" (בין 20-40 אחוזים מהקלוריות). נבדקים שאכלו יותר פחמימות צפויים לחיות עוד 33 שנים בממוצע, בעוד שנחקרים בני אותו גיל צפויים לחיות רק 29 שנים נוספות.

      כמו כן, מי מהנבדקים שבחרו לקבל את רוב האנרגיה שלהם משומנים שמקורם בחלבון בשר וחלב הגדילו את הסיכוי שלהם לחלות במחלות לב וסרטן. עם זאת, מי שבחרו בדיאטה דלת פחמימות בה הן הוחלפו בשומנים וחלבונים מהצומח זכו בתהליך הזדקנות בריא בטווח הארוך.

      "הממצאים מפריכים כמה מסקנות שנויות במחלוקת שהשתרשו במשך השנים", אומר פרופ' וולטר ווילט, אפידמיולוג בבית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת הרווארד ואחד ממחברי המחקר. "יותר מדי פחמימות מעובדות אכן יכולות להזיק לגוף, אך חשוב לבחור בקפידה את סוג השומן והחלבון שמחליפים אותן".

      דיאטה ים תיכונית (ShutterStock)
      נחשבת עדיין לדיאטה המומלצת ביותר. תזונה ים תיכונית (צילום: ShutterStock)

      התוצאות המעניינות נחשבות ליוצאות דופן במיוחד בשל העובדה שבשנים האחרונות מחקרים תומכים בצמצום צריכת פחמימות, והעדפת דיאטות אלה מפני שהן עוזרות לירידה במשקל לטווח קצר ומורידות את לחץ הדם.

      למרות ירידת קרנן של פחמימות, ארגוני בריאות ברחבי העולם עדיין ממליצים לקבל 50 אחוזים קלוריות יומיות מפחמימות, אבל בעיקר ממזונות שמכילים כמות גדולה של סיבים תזונתיים ולא ממשקאות מתוקים או מזונות בעלי תכולת סוכר גבוהה. חשוב להדגיש כי פחמימות הן המקור העיקרי לאנרגיה של הגוף. צריכה מועטה שלהן תוביל לירידה ברמת הגלוקוז בגוף ולתחושת יובש וחולשה כתוצאה מכך.