פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      אילו פחמימות הכי טובות לשיניים שלכם?

      יש כאלה שמוכנים להישבע שאתם חייבים להוציא אותן מהתפריט, אבל סקירה חדשה של ארגון הבריאות העולמי דווקא מצביעה על כך שחשוב לאכול אותן - כל עוד אתם אוכלים את הסוג הנכון

      פה ושיניים (ShutterStock)
      לא כזה קשה לשמור על בריאות השיניים (צילום: shutterstock)

      לא משנה באיזה גיל אתם, בריאות השיניים היא אולי אחד הדברים הכי חשובים ופשוטים שצריך לשמור עליה. גנטיקה, צחצוח לא נכון, חוסרים תזונתיים ועוד יכולים לפגוע בבריאות השן, אבל כאמור ברוב המקרים מדובר על דברים שניתנים לשליטה. על פי סקירה חדשה שפרסם ארגון הבריאות הבינלאומי, פחמימות מורכבות הן אחד מהמרכיבים שטובים לשמירה על בריאות השיניים.

      הסקירה שתוצאותיה התפרסמו בכתב העת Dental Research עברה על יותר מ-30 מחקרים אקדמיים הקשורים לעמילן ובריאות הפה. לגוף שלנו לוקח זמן רב כדי לעכל פחמימות מורכבות כמו דגנים מלאים וקטניות, מה שיוצר שחרור איטי ומתמשך של גלוקוז בדם. מצד שני, עמילן המתעכל מהר ושנמצא במזונות מעובדים כמו לחם לבן, עוגיות וקרקרים, גורם לשחרור מהיר של גלוקוז בדם, שכן ניתן לפרק אותו מהר יותר.

      שתי הקטגוריות חולקו במחקרי מזון שבדקו קשרים פוטנציאליים לעששת, סרטן הפה, ומחלת חניכיים. הממצאים הראו שאין קשר ברור בין כמות העמילן הנצרכת לבין עששת, אך סוג העמילן הנצרך דווקא כן היה חשוב במקרה של פרמטרים אחרים בבריאות הפה.

      עוד בנושא:
      מה קורה לגוף אחרי שנה בלי סוכר?
      זה מה שאתם צריכים לאכול בצהריים אם אתם מנסים לרדת במשקל
      רופא שיניים ממליץ על מאכלים מפתיעים במקום צחצוח

      פסטה (ShutterStock)
      לא כל פחמימה היא רעה . פסטה (צילום: shutterstock)

      צורות מעובדות יותר של פחמימות נמצאו קשורות לסיכון גבוה יותר לחורים בשיניים, קרוב לוודאי בשל הימצאותו של אנזים הקרוי עמילאז שנמצא ברוק ויכול לשבור את העמילנים לסוכר. "הראיות מצביעות על כך שתזונה עשירה בפחמימות מלאות פוגעת פחות בבריאות הפה מאשר עמילן מעובד אחר", אמרה החוקרת הראשית פאולה מויניהאן, מרצה לתזונה ולבריאות אוראלית באוניברסיטת ניוקסל באנגליה.

      ההמלצות הנוכחיות של ארגון הבריאות העולמי למבוגרים וילדים כאחד היא להפחית את כמות צריכת הסוכר ל-10 אחוזים מכלל צריכת האנרגיה היומית. אם ברצונכם להשיג יתרונות בריאותיים נוספים, בארגון הבריאות העולמי ממליצים על הפחתה אל מתחת ל-5 אחוזים. סוכרים אלה כוללים סוכרים מעובדים שנוספו על ידי היצרן או הצרכן, בנוסף לסוכרים טבעיים כמו אלה המצויים בדבש, מיצי פירות, סירופים וכדומה.

      "למרות האופנה הקיימת בתחום התזונה להוציא את הפחמימות לחלוטין מהתפריט, דווקא לא מומלץ לעשות כן", אמרה מויניהאן. "דיאטה עשירה בפחמימות דווקא טובה לבריאות הפה כל עוד היא מכילה כמויות קטנות של סוכרים והיא מבוססת על סוגים שונים של פחמימות מלאות כגון פסטה, קוסקוס ולחם מלא". מחקר נוסף שהוזמן על ידי ארגון הבריאות העולמי יבדוק את השפעות איכות הפחמימות על תוצאות בריאותיות אחרות, כולל מחלות לב וכלי דם, סרטן וסוכרת מסוג 2.