פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      רופא שיניים ממליץ על מאכלים מפתיעים במקום צחצוח

      מומחה לרפואת שיניים טוען שצחצוח ושימוש בחוט דנטלי אינם מספיקים למניעת עששת. כדי לשמור על בריאות הפה אתם זקוקים לוויטמינים ממזונות ממש לא צפויים - למשל נקניק סלמי

      רופא שיניים ממליץ על מאכלים מפתיעים במקום צחצוח

      בווידאו: החיידקים שמסתתרים גם במברשת השיניים

      חדשות רעות בפינו: לא משנה כמה יסודי תצחצחו את השיניים שלכם וכמה פעמים ביום תעברו עליהן עם חוט דנטלי, אתם עדיין חשופים במידה רבה לנזקי העששת. רופא השיניים ד"ר סטיבן לין, תושב אוסטרליה, פרסם מאמר בו הסביר שצחצוח ושימוש קבוע בחוט דנטלי אינם מספיקים למניעת עששת ופגיעה בזגוגית השן, שהיא שכבת הציפוי המגנה על שכבת חומר השן. לדבריו, כדי לשמור על שיניים בריאות, יש לשנות את התפריט היומי שלכם ובאופן מפתיע - חמאה ונקניק סלמי הם שניים מפרטי המזון שמספקים את הוויטמינים היעילים ביותר לשיניים שלנו.

      לד"ר לין יש בלוג העוסק בתפיסות מוטעות נפוצות בנוגע לבריאות הפה, והוא טוען שכדי לשמור על שיניים בריאות וחזקות יש לצרוך ארבעה ויטמינים מכריעים. "אני עומד לומר משהו שאולי יפתיע אתכם, אבל משחת השיניים שלכם לא חשובה כל כך. למעשה, גם אופן הצחצוח והשימוש בחוט דנטלי אינם חשובים". לדבריו, זה מסביר מדוע אנשים מסוימים עדיין חווים עששת גם אחרי שהם פועלים בהמלצות רופאי השיניים שלהם, "יש אנשים שמצחצחים ומשתמשים בחוט דנטלי על בסיס קבוע ולא מבינים איך הם ממשיכים לחלות בעששת, למרות שניסו אינספור טכניקות ומותגים של משחות שיניים".

      הבעיה, לדבריו, קשורה לארבעה ויטמינים חשובים – A, E, K2 ו-D - שמרבית הציבור לא מקבל מספיק מהתזונה היומיומיות המקובלת.

      נקניק סלמי (יח"צ)
      המלצת הרופא. נקניק סלמי (צילום: Shutterstock)

      עוד בנושא:
      7 פעולות שגרתיות שהורסות לכם את השיניים
      סובלים מכאבים בשיניים? כך תדעו אם יש סיבה לדאגה

      מאיפה תקבלו את הויטמינים ההכרחיים?

      ויטמין A נמצא במוצרי חלב, ביצים, גזר וירקות צהובים או כהים.
      ויטמין K2 נמצא בחמאה, ביצים, נקניק סלמי וגבינות רכות.
      ויטמין E נמצא בברוקולי, תרד ואגוזים.
      ויטמין D נמצא בפטריות, דגים שומניים ומוצרי חלב מסוימים.

      מה תרומתו של כל ויטמין?

      ללא אספקה ראויה של ויטמין A, הפה שלכם לא יפיק מספיק רוק שיפטר מחיידקים מזיקים, מסביר ד"ר לין. "כשאתם לא מקבלים מספיק ויטמין A, בלוטות הרוק שלכם לא יכולות לעשות את העבודה לה הן נועדו וזה יכול להוביל ליצירת חורים על פני זגוגית השן שלכם".

      ויטמין D חיוני לעצמות חזקות, כמו גם לשיניים שלכם, אבל זה לא רק זה. "יש למעשה מערכת חיסונית קטנה בשיניים שלכם שזקוקה לויטמין D כדי לפעול כראוי. קוראים לה אודונטובלסט, התאים בשיניים שמייצרים דנטין וחיוניים להתחדשותן", מוסיף ד"ר לין.

      צחצוח שיניים (ShutterStock)
      צחצוח שיניים לא ימנע בהכרח עששת (צילום: shutterstock)

      עוד הוא אומר שללא ויטמין K2, נטילת תוספי סידן היא חסרת תועלת, "ויטמין K2 הוא כמו שוטר התנועה לסידן שלכם והוא אומר לו לאן ומתי ללכת", הוא אומר. כשאנשים ללא K2 לוקחים סידן, הוא עובר לכליות ולעורקים במקום לשיניים שלהם.

      לבסוף, ויטמין E נוגד חמצון, מוודא שרמות החיידקים בפה נמצאות תחת שליטה. התוסף מסדיר את המיקרוביוטיקה בפה, אשר מכיל וירוסים, פטריות וחיידקים.

      ד"ר לין מסביר כי ללא שילוב של ארבעת הוויטמינים, השיניים שלכם יישארו לא מוגנות מפני עששת. "אני לא יכול להסביר לכם כמה זה חשוב. אתם צריכים לקבל את החומרים המזינים הנכונים, הוויטמינים והמינרלים שנזקקים כדי שהשיניים שלכם ימשיכו להתחדש במשך חייכם. רבים חושבים וטועים שהם יכולים למנוע עששת ומחלות חניכיים בעזרת הרגלי צחצוח טובים ומשחת שיניים נכונה – אבל זה לא הדבר החשוב באמת".