וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סובלים מכאבים בשיניים? כך תדעו אם יש סיבה לדאגה

ד"ר אילן גלבוע

29.8.2017 / 14:30

בשלב זה או אחר בחיינו, כולנו ככל הנראה סבלנו או נסבול מכאבים בשיניים. ממה הם נגרמים? מתי הם צריכים להדאיג אותנו ואיך ניתן לטפל בהם ביעילות? ד"ר אילן גלבוע, רופא שיניים ומומחה לשיקום הפה מסביר

דלקת חניכיים. ShutterStock
במקרים מסוימים הכאב יחלוף בעצמו, אבל לעיתים המצב יחמיר אם תתעלמו/ShutterStock

כאבי שיניים הם מהבעיות הנפוצות ביותר בעולם, וכנראה כולנו נתמודד איתם בשלב כלשהו לאורך הדרך. כאבים בחלל הפה יכולים להיגרם מסיבות רבות, בהן צמיחת שיני בינה, חורים, טיפולים רפואיים וקוסמטיים או חבלות. כדי להגן על האיברים הרגישים שבחלל הפה, חשוב להבין מתי הפגיעה היא שולית ותחלוף מעצמה, ומתי היא מצריכה בירור וטיפול מעמיק יותר. כדי לדעת איך לטפל בבעיה, חשוב להבין קודם מהו מקור הכאב.

עוד בנושא:
בגלל הסטרס? לא תאמינו מה קרה לשיניים של דמי מור
חורקים שיניים? זו כנראה הסיבה
חשוב לדעת: גם כאב שיניים עלול להרוג

השן בנויה בצורה שבה השכבה הפנימית ביותר, המוך, מוקפת בעצבים ובתאים ולרוב היא זו שתשדר את הכאב שאנחנו מרגישים. הכאב יכול להיות מושפע מנזק לאחד ממרכיבי השן, בהם הדנטין - שמעניק לשן את צורתה, והאמייל – השכבה החיצונית שמספקת הגנה. כאשר שכבת האמייל לדוגמה נחלשת בעקבות החומציות בפה, נפתח צוהר לכניסת החיידקים לשכבות הפנימיות יותר של השן ובעקבות כך מורגש הכאב.

כאשר חשים בכאב שיניים חשוב לטפל קודם כל בסימפטום, במקביל לפנייה לרופא. משככי כאבים יכולים לסייע באופן יעיל ביותר להקלה כאבי שיניים מסוגים שונים. זאת מכיוון שבמקרים רבים הכאב ייגרם כתוצאה מתהליך דלקתי ולכן משככי כאבים עם תכונות נוגדות דלקת כמו איבופרופן (אדוויל) יוכלו לשפר את המצב. עם זאת, חשוב לציין שמשככי הכאבים אינם מהווים תחליף לביקור אצל רופא השיניים ונועדו לסייע בהקלה ראשונית על הכאב בלבד. במקרים רבים רופאי השיניים ימליצו על נטילת משככים גם לאחר הטיפול.

ממה נגרמים כאבי השיניים?

במקרים נדירים, הכאבים עלולים להיגרם מפריקה של הלסת, מכשלים בשרירי הלעיסה, מפגיעה בעצבי הפנים, ממחלות שונות ואף מגידולים. עם זאת, בדרך כלל הכאבים ייגרמו כתוצאה משלוש בעיות מרכזיות בחלל הפה:

בקיעת שיניים – שיני הבינה בוקעות לאחר גיל 17 ולעיתים יגרמו לכאב. בעבר ההמלצה הייתה לעקור אותן כברירת מחדל, אך כיום רופאי השיניים יעשו זאת רק אם מתעוררות בעיות.

אילוסטרציה. ShutterStock
שמירה על היגיינה תרחיק את הביקור הבא אצל רופא השיניים/ShutterStock

עששת – אם אתם חווים רגישות לחום, קור או מזונות מתוקים, סביר להניח שיש לכם חור בשן שמלווה בעששת. זהו מצב לא רצוי וניתן למזער אותו על ידי שמירה על היגיינת פה תקינה וצריכה מועטה של סוכרים.

דלקת – כאשר לא מטפלים בזמן בחור בשן, עלולה להתפתח דלקת בשורש שלה, שתגרום לכאבים חזקים. מקור אפשרי נוסף לדלקת הוא מחלות חניכיים. חשוב לטפל בהקדם בכל סימפטום של דלקת שמפתחת בפה לפני שתתפשט לאזורים שונים בלסת והמצב יחמיר.

איך לטפל בסוגי הכאב השונים ומתי לפנות לרופא?

הסימפטום: כאב חזק בזמן האכילה

סיבה אפשרית: כמה מצבים רפואיים עלולים לגרום לתופעה, ובהם: ריקבון, נסיגת חניכיים או סדק בשן. בעיה נוספת שעלולה לגרום לכך היא פגיעה במוך השן או בעצם התומכת סביב השן.

פתרון: יש לפנות לרופא שיניים לצורך הערכת מצב, במקרים מסוימים ייתכן שיידרש טיפול שורש.

הסימפטום: רגישות זמנית למזונות חמים או קרים

סיבה אפשרית: אם ההרגשה היא רגעית בלבד, סביר להניח שזו אינה בעיה רצינית. הרגישות נובעת כנראה מריקבון קטן, חור קטן בשן או נסיגת חניכיים קלה, הגורמת לשורש להיות חשוף ומובילה לרגישות זמנית.

פתרון: נסו להשתמש במברשת המיועדת לשיניים רגישות. צחצחו מעלה ומטה עם המברשת הרכה. מומלץ בהחלט להשתמש במשחת שיניים המכילה פלואוריד. במידה והכאב לא חולף, כדאי לבקר אצל רופא שיניים.

צחצוח שיניים. ShutterStock
מברשת שיניים רכה תעזור להפחית את הרגישות/ShutterStock

הסימפטום: רגישות למאכלים חמים וקרים לאחר טיפול שיניים

סיבה אפשרית: טיפול השיניים יכול ליצור מצב דלקתי בחניכיים, היוצר רגישות זמנית בשיניים. לעיתים טיפול בחורים עמוקים מאוד עלול גם הוא להיות מלווה ברגישות שתחלוף מעצמה.

פתרון: כדאי להמתין בין שבוע לשבועיים. במידה והכאב אינו חולף ואף מחמיר - מומלץ לחזור לרופא השיניים.

הסימפטום: כאב ממושך לאחר אכילת מזון חם או קר

סיבה אפשרית: יתכן וחלה פגיעה בתוכן השן מריקבון עמוק או ממכה פיזית באזור.

פתרון: יש לפנות לרופא השיניים לצורך טיפול שורש ושימור השן.

הסימפטום: כאב או לחץ חזק וקבוע, כולל נפיחות בחניכיים ורגישות למגע

סיבה אפשרית: יכול להיות שהשן מכילה מוגלה הגורמת לדלקת חניכיים.

פתרון: במקרה כזה קיים צורך לשמר את השן ולמנוע את החמרת המצב. יש לפנות בהקדם לרופא השיניים לצורך בירור הגורמים וטיפול.

הסימפטום: כאב ולחץ בלסת, בפרקי הלסת ובשיניים העליונות

סיבה אפשרית: כאב בגולגולת לרוב מוקרן לפנים ולשיניים, כמו לדוגמה במקרה של דלקות בסינוס הלסת, אשר עלולות לגרום לכאבי שיניים. גם חריקת שיניים ונעילה מרובה של הלסתות עלולות גם הן לגרום לכאבים מתמשכים באזור חלל הפה.

פתרון אפשרי: במקרה של כאב בגולגולת, מומלץ לפנות לרופא המשפחה לבירור המצב. במקרה של חריקת שיניים, ניתן למנוע את הכאב ונזקים לטווח ארוך באמצעות התאמת סד לילה. במידה והכאב חזק וכרוני, כדאי לפנות לרופא השיניים.

הכותב הוא רופא שיניים ומומחה לשיקום הפה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully