וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשוב לדעת: גם כאב שיניים עלול להרוג

2.9.2015 / 14:30

אם אתם סובלים מכאב שיניים שלא עובר כדאי שתבדקו את מצב הלב שלכם. במספר לא מבוטל של מקרים, כאב השיניים הוא נורת אזהרה שפשוט אסור להתעלם ממנה

כאב שיניים. ShutterStock
נורת אזהרה/ShutterStock

לפני מספר שנים תואר בירחון הבריטי לרפואת שיניים מקרה אמיתי ומטריד: אישה בת 65 שהתלוננה במשך שבועות על כאבי פנים. היא פנתה לרופא השיניים שלה להערכה של מפרק הלסת, השיניים והחניכיים, ועברה בדיקה וצילומים. אך לא נמצאה שום בעיה. היא אף פנתה פעמיים לחדר המיון עקב כאבי פנים קשים, אך משלא נמצאה סיבה לכאב בבדיקת אף- אוזן-גרון, היא שוחררה לביתה. בפנייה השלישית לרופא השיניים היא ציינה שהכאב בלסתות מתגבר במאמץ, ורק אז היא הופנתה לראשונה להערכה של רופא לב, שבסופה אובחנה במחלת לב כלילית ונשלחה לצינתור. אף שהאירוע כולו הסתיים ללא נזק ממשי, הלקח ממנו יכול להציל חיים.

זה אולי יפתיע אתכם, אבל הסיפור הזה לא נדיר. יש מספר לא מבוטל של אנשים שמאובחנים במחלות לב דווקא לאחר פנייה לרופא השיניים. איך זה בכלל קשור?

נתחיל מהסוף. ברוב המקרים כאב שיניים הוא באמת כאב שיניים. הכאב יכול לנבוע מעששת, ממחלת חניכיים, מסדקים, ממורסות, משיני בינה ומסיבות רבות ומגוונות אחרות. אך אף שלא חסרות סיבות לכאבי שיניים, לפעמים הם עלולים לבשר על בעיה שלא קשורה בכלל לחלל הפה, לעיתים אף על סכנת חיים אמיתית.

האם יש רמזים לכך שהכאב מגיע דווקא מהלב?

"כאב שיניים שמתגבר במאמץ או שמלווה בכאבים בחזה, הזעה מוגברת, בחילות או קוצר נשימה - עלול להיות כאב שמקורו מהלב"

ההסבר המלא למדוע כאב מהלב יכול להופיע ככאב שיניים הוא ארוך ומסובך, אך במרכזו העובדה שעצבי החישה שמגיעים מבית החזה קשורים באופן חלקי לעצבי החישה הצוואריים, ואלה הצוואריים קשורים בחלקם לעצבי החישה של הפנים (העצב הטריגמינלי). השילוב הזה יכול להוביל לכך שאצל אנשים מסויימים כאבים שמקורם מהלב, שממוקם בבית החזה, עלולים להיות מורגשים ככאב בפה, בלסתות או בצוואר.

האם יש רמזים לכך שהכאב מגיע דווקא מהלב? כן. ראשית, אם פניתם לרופא שיניים והבדיקה תקינה ללא ממצא שמסביר את הכאבים, קיים סיכון שמדובר בכאב שמקרין לפה, וכאן נדרש בירור נוסף. שנית, כאב שמתגבר במאמץ או שמלווה בכאב בחזה, הזעה מוגברת, בחילות או קוצר נשימה, עלול להיות כאב שמקורו מהלב.

נוסף על כך, לאנשים עם גורמי סיכון למחלת לב - כמו למשל מי שיש לו היסטוריה משפחתית של מחלת לב, מטופלים מעל גיל 50, מעשנים, מי שחולה בסוכרת או ביתר לחץ דם - מומלץ כחלק מהבירור גם לבצע בדיקות של הלב במקרה של כאב "שיניים" מתמשך, כאב שיניים במאמץ או כאב שיניים ללא הסבר מניח את הדעת לאחר בדיקת רופא שיניים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully