פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      כולם לוקחים את הוויטמינים האלה, וזה ככל הנראה מיותר

      עשרות שנים של מחקרים ואיסוף נתונים והמדע עדיין לא מצא הוכחות לכך שלנטילת ויטמין D או סידן יש תועלת בריאותית. עכשיו סוף סוף החוקרים מתחילים להבין שכנראה שזה בגלל שזה חסר תועלת

      תוספי תזונה (ShutterStock)
      שום הוכחה מדעית שהם מביאים תועלת. תוספי תזונה (אילוסטרציה: shutterstock)

      שמירה על אורח חיים בריא לא חייבת להיות עניין מסובך: תאכלו מספיק ירקות, תעשו קצת פעילות גופנית ואל תשכחו לקחת את הוויטמינים שלכם. או שלא. נתונים שנאספו במחקרים לאורך העשורים האחרונים ובהם גם מחקר שהתפרסם החודש בכתב העת של איגוד הרופאים האמריקאי כושלים שוב ושוב בניסיון להוכיח שלנטילת תוספי תזונה יש תרומה משמעותית לבריאות. משמעות הדבר היא שאם אתם מקפידים לקחת ויטמין D כל יום, יכול מאוד להיות שכל ההקפדה הזאת היא לחינם.

      המחקר האחרון הוא למעשה סקירה מדעית שמאגדת למעלה מ-33 מחקרים שבהם השתתפו יותר מ-50 אלף מבוגרים מעל גיל 50. החוקרים ביקשו לברר האם אנשים שנטלו בקביעות ויטמין D, סידן, או שניהם היו בסבירות נמוכה יותר לסבול משברים בעצמות. המסקנה שלהם: לאנשים שנטלו את התוספים ולאנשים שלא נטלו אותם היה סיכון דומה לסבול משברים.

      עוד בנושא:
      יותר מדי אנשים לוקחים יותר מדי מהוויטמין הזה, וזה מסוכן
      דווקא בחורף: למה חשוב להוסיף ויטמין D לתפריט
      שילוב מסוכן: איזה תוספי תזונה אסור ליטול עם תרופות?

      תוספי תזונה וויטמינים על מדף בסופר (ShutterStock)
      מינון הרכיבים בתוכם מאוד לא אחיד. תוספי תזונה על המדף (אילוסטרציה: shutterstock)

      למעשה, החוקרים גילו גם שבקבוצות מסויימות – כמו למשל מי שבדמם מלכתחילה היתה רמת ויטמין D מינימלית כלשהי – נטילת התוספת של הוויטמין אף נקשרה בסיכון מעט יותר גבוה לשברים בעצם הירך. והממצאים הללו שמרו על אמינותם גם לאחר שהחוקרים שיקללו גורמים כמו מגדר, מינון התוסף הנלקח, כמות הסידן שנצרכה באמצעות התזונה הרגילה והרמה העדכנית של ויטמין D בדם. "ממצאינו אינם מהווים תימוכין לנטילה שגרתית של תוספים בגיל מבוגר", כתבו החוקרים במסקנותיהם.

      לא מועיל, לא מזיק? לא ממש

      אף על פי שנטילת תוספים נתפסת על ידי רבים כשייכת לעולמות ה"לא יועיל, לא יזיק", רבים מהם עשויים להיות מיותרים, מטעים ואפילו מסוכנים במקרים מסויימים. על פי פרסום בכתב העת New England Journal of Medicine שהסתמך על מחקר משנת 2016, תוספי תזונה אחראים להגעתם של כ-23 אלף אמריקאים בשנה לחדר המיון.

      פרט למינון המומלץ, תוספי תזונה לרוב לא מגיעים עם הנחיות מפורטות בנוגע לאופן השימוש בהם ובדיקה שנערכה בשנת 2013 וממצאיה פורסמו בכתב העת BMC Medicine העלתה שמינון הרכיבים בתוך התוספים הללו הוא מאוד לא אחיד – אפילו כשמשווים כמוסות שונות מאותה אריזה.

      אישה בולעת תוסף תזונה (ShutterStock)
      הספיגה טובה יותר כשצורכים את הוויטמינים מהתזונה. אישה נוטלת תוסף תזונה (אילוסטרציה: shutterstock)

      במקרים נדירים מאוד התוספים הללו עלולים להיות קטלניים. בין השנים 2002-2012 מתו 34 בני אדם כתוצאה מנטילת תוספי תזונה – כך על פי מחקר שפורסם בשנת 2017 בכתב העת לטוקסולוגיה רפואית.

      מחקר מקיף נוסף שנערך לאחרונה והתפרסם בכתב העת לרפואה פנימית סרק נתונים של 27 ניסויים קליניים בתוספים שבהם השתתפו במצטבר 400 אלף בני אדם. ממסקנותיו עולה כי לאנשים שנטלו תוספי תזונה באופן קבוע לא היתה תוחלת חיים גבוהה יותר או הישנות נמוכה יותר של מחלות לב או סרטן, בהשוואה לאנשים שלא נטלו תוספים.

      ככלל, הספיגה של רכיבי התזונה והוויטמינים השונים יעילה יותר כאשר מקורם בתזונה מאשר ספיגתם כתוספים. אולם, במקרים מסויימים נטילת תוספים עשויה להועיל לשיפור רמות של רכיבים ספציפיים בדם. מומלץ להיוועץ ברופא משפחה לפני נטילת התוסף.