פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      יותר מדי אנשים לוקחים יותר מדי מהוויטמין הזה, וזה מסוכן

      להרבה מאוד אנשים ברחבי העולם יש חסר בוויטמין D. הסיבות מגוונות וקשורות בתזונה ובחשיפה לאור יום, אבל מסתבר שאנשים קצת מגזימים עם נטילת התוספים שלהם. זה מה שצריכה מוגברת יכולה לעשות לכם

      תוספי תזונה (ShutterStock)
      פחות מדי זה לא טוב, אבל גם יותר מדי זה רע (צילום: shutterstock)

      אחד מכל חמישה בוגרים באמריקה נוטל ויטמין D. העובדה הזו אולי לא מפתיעה, מה שכן מפתיע זה שיותר ויותר אנשים נוטלים הרבה יותר מדי ממנו. מה זה כבר יכול לעשות אתם שואלים? ובכן, על פי מחקר חדש זה עלול להוביל לשברים, נפילות, אבנים בכליות ואף לסרטן.

      המחקר התבסס על נתונים שנלקחו מכ-40 אלף אנשים בין השנים 1999-2014 שלקחו 1,000 IU (יחידות בינלאומיות), וכאלה שלקחו 4,000 יחידות IU – שהיא הכמות הגבוהה ביותר שניתן לקחת בכדי למנוע תופעות לוואי. הצריכה היומית המומלצת של ויטמין D עבור רוב המבוגרים היא 600 IU או 800 IU לאחר גיל 70.

      עוד בנושא:
      כמה שעות של חשיפה לשמש צריך כדי לקבל מספיק ויטמין D?
      ויטמין D מפחית את הסיכון לחלות בסרטן
      מחקר חדש: ויטמין D שומר גם על המוח

      על פי נתוני המחקר שהתפרסם בכתב העת JAMA כמות האנשים שנטלו 1,000 IU עלתה מ-0.3 אחוזים בין השנים 1999-2000 ועד ל-18 אחוזים בין השנים 2013-2014. באותן תקופות, כמות האנשים שלקחו 4,00 IU, עלתה מ-0.1 אחוזים ל-3.2 אחוזים.

      שאלה של סידן

      התפקיד המרכזי של ויטמין D הוא שמירה על ריכוז תקין של סידן וזרחן בגוף. הוויטמין מסייע לגוף לספוג סידן, שמונע מהעצמות להיות שבריריות וחלשות. מחסור בוויטמין D משפיע גם על אלמנטים נוספים בגוף, מאחר שהוא קשור גם לסוכרת, למערכת החיסון, למערכת הדם והלב, למצבי הרוח ואף לחילוף החומרים ולעלייה במשקל.

      ויטמין D מסייע לגוף להשתמש בסידן כדי לתמוך בבריאות העצם. ולמרות זאת, נטילה מוגברת של ויטמין D , עלולה לגרום לספיגת יתר של סידן, כך הסבירה אחת מעורכות המחקר, פמלה לוטסי, חוקרת בריאות הציבור מאוניברסיטת מינסוטה.

      מבלים בחוף הים בתל אביב במהלך חול המועד פסח, 12 באפריל 2017 (ראובן קסטרו)
      מדי פעם דווקא מומלץ לצאת לשמש (צילום: ראובן קסטרו)

      "עודף סידן בדם יכול להוביל לפגיעה ברקמות רכות, כגון הלב והכליות", הסבירה לוטסי. לדבריה צריכת היתר של הוויטמין היו שכיחים ביותר בקרב נשים, קשישים ולבנים. כך למשל בשנת 2007 קבוצת הגיל של אנשים בני 70 פלוס לא נטלה כמות של 4,000 IU ואילו בשנים 2013-2014, המספר הגיע ל-6.6 אחוזים. 4.2 אחוזים מהנשים צרכו כמות גבוהה מדי של הוויטמין וכך גם 3.9 אחוזים מהלבנים.

      מחקרים קודמים קושרים בין מינונים גבוהים של תוספי ויטמין D לסיכון מוגבר לתופעות לוואי חמורות, במיוחד כאשר משתמשים בו בשילוב עם תוספי סידן, ציינו החוקרים. מחקרים אחרים מצביעים על קשר בין מינונים גבוהים לבין סיכון מוגבר לסרטן הערמונית והלבלב ומוות מוקדם.

      "תוספי מזון חשובים במיוחד עבור אנשים מעל גיל 50, או צעירים שלא יוצאים הרבה לשמש", אמר ד"ר מתיו דרייק, חוקר של מאיו קליניק ממינסוטה, שלא היה מעורב במחקר. "בדרך כלל אנשים צעירים או בריאים יותר עם חשיפה נאותה לשמש נוטים לרמות נמוכות פחות של ויטמין D", אמר דרייק. עם זאת, קרם הגנה חוסם את ייצור ויטמין D בעור, לדבריו. "עבור רוב האנשים, 1000-2000 IU של ויטמין D ביום היא רמה בטוחה מאוד ששומרת את הרוב המכריע של האנשים בטווח אופטימלי", אמר דרייק.