וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר חדש: ויטמין D שומר גם על המוח

28.11.2014 / 8:40

ויטמין D חיוני לשמירה על מערכת חיסון תקינה, הגנה מפני מחלות ויראליות ושמירה על עצמות חזקות. את זה אנחנו כבר יודעים. כעת מחקר חדש מגלה שהוא יכול גם למנוע אלצהיימר

אילוסטרציה. ShutterStock
ויטמין השמש מגיע גם בכדורים/ShutterStock

רבות כבר נכתב על החשיבות של ויטמין D, ויטמין השמש, לשמירה על הבריאות שלנו. כעת מחקר חדש מגלה כי הוויטמין הזה עשוי לסייע למבוגרים למנוע ירידה קוגניטיבית, אשר עלולה להידרדר עד דמנציה.

מהו ויטמין D?

ויטמין D הוא ויטמין מסיס בשומן שמצוי באופן טבעי במוצרי מזון וכתוסף תזונתי. הגוף מסוגל לייצר באופן עצמאי ויטמין D כאשר קרני שמש אולטרה-סגולות באות במגע עם עור הגוף. ויטמין D שמתקבל מחשיפה לשמש, ממזון, ומתוספי מזון הוא הצורה הבלתי פעילה של הוויטמין, ולכן הוא עובר עוד כמה תהליכים בגוף כדי להעבירו לצורתו הפעילה.

ויטמין D מקדם את ספיגת הסידן במעיים ושומר על ריכוזי סידן וזרחן בדם. ויטמין D הכרחי לצמיחה ושיפור מבנה עצמות הגוף ובלעדיו העצמות עלולות להיות דלות, שבריריות או מעוותות. ויטמין D מסייע גם במניעת אוסטיאופורוזיס (דילול עצם) במבוגרים. פרט לכך, לוויטמין D תפקידים נוספים הכוללים בקרה על התפתחות תאים, הפחתת דלקת, שליטת עצבים על שרירים והפעלה של תאים במערכת החיסון.

ויטמין D לגיל השלישי

מחקר שפורסם לאחרונה בירחון הרפואי neurology מראה קשר בין רמות נמוכות של ויטמין D לבין סיכון מוגבר לירידה קוגניטיבית באוכלוסייה הבוגרת. החוקרים עקבו במשך למעלה מארבע שנים אחרי קרוב ל-2,000 משתתפים בגיל 74 בממוצע, שהיו שמורים לחלוטין מבחינה קוגניטיבית בתחילת המחקר, ובמקביל עקבו אחר רמות הוויטמין D שבדמם של הנבדקים. בדיקות של יכולות קוגניטיביות בוצעו באמצעות מבחני מיני-מנטאל, בחינות שמשמשות רופאים להערכת תפקוד קוגניטיבי.

הנחקרים חולקו לשלוש קבוצות לפי רמות ויטמין D תקינות, נמוכות ונמוכות מאוד. התוצאות הראו כי בקרב משתתפים עם מחסור בוויטמין D היה סיכוי גבוה יותר לירידה קוגניטיבית, כפי שהשתקפה בירידה בניקוד אותו קיבלו בבחינות, בהשוואה לבעלי רמות תקינות של הוויטמין.

בין משתתפים שבתחילת תקופת המעקב של המחקר היו בעלי תפקוד קוגניטיבי שמור במלואו, מחסור בוויטמין D היה מנבא משמעותי ועצמאי לירידה קוגניטיבית כעבור ארבע שנים בהשוואה לבעלי רמות נורמליות של ויטמין D. הסיכון אצל בעלי רמות נמוכות לפתח ירידה קוגניטיבית היה גבוה ב-29% ואילו אצל בעלי חסר חמור ב-36% בהשוואה לבעלי ערכים תקינים. אצל אנשים שכבר הראו ליקויים מבחינה קוגניטיבית בתחילת המחקר, מחסור בוויטמין D היה קשור גם לסיכון גבוה יותר לירידה בתפקוד הקוגניטיבי.

מחקר בריטי שפורסם לפני פחות משנה הראה שבחולים מבוגרים עם רמות ויטמין D מתחת ל -50 נ"מ יש עלייה של 122% בסיכון לדמנציה בהשוואה לאלו עם רמות גבוהות יותר. לשם השוואה, ערך תקין של ויטמין D הוא כל ערך מעל 75, 25-75 זה חסר יחסי, ופחות מ-25 זה מחסור חמור.

כעת קיים צורך במחקרים קליניים נוספים כדי להעריך אם תוספות ויטמין D עשויות לעזור לעכב ירידה קוגניטיבית, במיוחד בחולים שלהם כבר יש לי ליקוי קוגניטיבי, או למנוע אותה אצל מי שטרם פיתח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully