וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שילוב מסוכן: איזה תוספי תזונה אסור ליטול עם תרופות?

26.12.2016 / 16:02

מחקר ישראלי מצא כי רבע מהמאושפזים בבתי חולים סבלו מתופעות בריאותיות מסוכנות בשל העובדה שנטלו תוספי תזונה יחד עם תרופות שאינן מתאימות. איזה תרופות אסור לקחת עם ויטמין C ומתי מומלץ שלא לשתות תה ירוק?

תוספי תזונה. ShutterStock
גם תוספי תזונה עלולים להיות מסוכנים/ShutterStock

עשרים וחמישה אחוזים מהמאושפזים בבתי חולים נמצאים בסיכון בריאותי מכיוון שתוספי המזון שהם לוקחים באופן עצמאי עלולים להתנגש עם הטיפול הרפואי שהם מקבלים, כך עולה ממחקר חדש שנערך בשיתוף אוניברסיטת חיפה, המרכז הרפואי בני ציון והטכניון.

"העובדה שיש מספר מועט של דיווחים על צריכת תוספי תזונה וחוסר תיעוד לכך במהלך האשפוז יכולה לגרום לסכנה ממשית לבריאות החולה בזמן אשפוזו", אמר שמואל אטיאס מעורכי המחקר. אטיאס הוא דוקטורנט מבית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת חיפה.

תוספי תזונה הם מוצרים המכילים ויטמינים, מינרלים, חומצת אמינו, צמחי תבלין או תוספים אחרים לתזונה שאינם מזון ושנמכרים בדרך כלל ללא מרשם רופא.

עוד בנושא:
תוספת סיכון: עודף תוספי תזונה עלול לגרום לסרטן
מחקר גילה אילו ויטמינים באמת צריך לקחת בהיריון
בלי בשר: 6 שילובים עשירים בברזל

השפעות גומלין

לדברי החוקרים, במחקרים שנעשו בעבר נמצא כי מחצית מהמאושפזים בבתי חולים ממשיכים להשתמש גם במהלך אשפוזם בתוספי תזונה, בנוסף לתרופות שהם מקבלים במהלך אישפוזם. במחקר הנוכחי ביקשו החוקרים לבדוק את השפעות הגומלין בנטילת תוספי תזונה יחד עם תרופות קונבנציונליות במהלך אשפוז בבית חולים.

צוות החוקרים כלל את אילנה לוי, רופאה מתמחה ברפואה פנימית בבית החולים בני ציון בחיפה, שמואל אטיאס, פרופ' ערן בן אריה, ד"ר לי גולדשטיין וד"ר אלעד שיף - רופאים בכירים מהפקולטה לרפואה בטכניון.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
השפעת גומלין פוטנציאלית/מערכת וואלה!, צילום מסך

במחקר השתתפו 927 חולים, מתוכם 458 (49%) דיווחו על שימוש בתוספי תזונה, חלקם במקביל לקבלת תרופות במהלך אשפוזם. במחצית מצרכני התוספים, נמצאה השפעת גומלין פוטנציאלית אחת לפחות בין תוספי התזונה לבין התרופות הקונבנציונאליות שנטלו.

מתוצאות המחקר עולה כי בקרב מחצית מהמשתמשים בתוספות תזונה, כלומר, ברבע מכלל המאושפזים, נמצאה לפחות השפעת גומלין מסוכנת פוטנציאלית אחת. לדוגמה, שילוב של תוספי מזון כגון תה שחור, קמומיל, שום, ג'ינג'ר, תה ירוק, לבנדר, שמן זית, פרוביוטיקה, ויטמין C יחד עם תרופות לדילול דם עלולה להגביר סיכון לדימום. כמו כן, נטילת ויטמין C יחד עם תרופות נגד דיכאון עלולה להוריד את רמת הפעילות של התרופה ולפגום ביעילותה.

לדברי החוקרים, בעיה מרכזית שנמצאה היא שרוב המאושפזים לא דיווחו כלל על כך תוספי המזון שהם צורכים, ולמעשה, נמצא שרק אצל 12 אחוזים מהחולים שצורכים תוספי תזונה נמצא לכך תיעוד בתיק הרפואי. "חשוב מאוד לשפר את התיעוד הרפואי של נטילת תוספי תזונה ובמקביל לבצע הדרכות לצוות הרפואי על צריכת תוספי תזונה ועל הסיכון בנטילת תוספי תזונה יחד עם תרופות קונבנציונאליות", אמרו החוקרים.

סכנה גדולה לחולים מבוגרים

עוד נמצא כי הסיכוי לתגובה חריפה כתוצאה משילוב של תוספי תזונה ותרופות קונבנציונליות גדל ככל שהחולה מבוגר יותר, כשהסיכוי הגבוה ביותר לתגובה חריפה נמצא אצל גברים מבוגרים הסובלים מהפרעות של סוכרת.

לדברי החוקרים "הרופאים בבתי החולים חייבים להיות ערים לעובדה כי חלק ניכר מהמאושפזים משתמשים בתוספי תזונה בנוסף לתרופות הקונבנציונאליות שהם מקבלים במהלך אשפוזם. עליהם לתחקר את החולים ולחפש אחר השפעות גומלין פוטנציאליות כתוצאה משילוב זה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully