וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הירק הזה יכול להילחם במחלת נפש קשה

מחקרים כבר הראו שהברוקולי עתיר הוויטמינים והמינרלים מכיל גם תרכובות שיכולות לעכב ואף למנוע סוגי סרטן שונים. כעת חוקרים מבית החולים ג'ונס הופקינס בארה"ב טוענים כי הוא גם עשוי לעכב את ההתפתחות של סכיזופרניה הפוגעת בצעירים רבים בצורה קשה

ברוקולי עם שקדים בוויניגרט תפוזים, המטבח של רמה. דרור עינב
הירק הכי בריא בסופר ללא ספק. ברוקולי/דרור עינב

שנים רבות שמחקרי תזונה ובריאות מראים כי ברוקולי יכול להילחם במחלות מסכנות חיים כמו סרטן, אבל מחקר חדש מציע כי הוא גם יכול לעזור במלחמה נגד מחלת הסכיזופרניה.

חוקרים מאוניברסיטת ג'ונס הופקינס במרילנד, ארה"ב, מצאו כי תרכובות המצויות בנבטי ברוקולי יכולות לייצב את הכימיקלים הלא מאוזנים במוח שנקשרו לסכיזופרניה. התכולה הגבוהה של המרכיב האנטי סרטני Sulforaphane בברוקולי עשויה להחליף חלק מהתרופות הפסיכוטיות, להן תופעות לוואי לא נעימות רבות.

לדברי ד"ר אקירה סאווה, פסיכיאטרית ומנהלת מרכז הסכיזופרניה של ג'ונס הופקינס, "ייתכן כי מחקרים עתידיים יכולים להראות שמרכיב ה-sulforaphane יכול להיות תוספת בטוחה לאנשים שנמצאים בסיכון לפתח סכיזופרניה כדרך מניעה, עיכוב או הקלה של הסימפטומים".

עוד בנושא:
המחלה שתוקפת אחוז מהאוכלוסייה ובכל זאת אפשר לחיות איתה
נדוניה משפחתית: האם מחלות נפש הן תורשתיות?
היתרון הבריאותי המפתיע של ברוקולי וכרובית

מחלה כרונית ללא מרפא

סכיזופרניה היא שם כולל למספר הפרעות פסיכוטיות הנובעות מפיצול, או הפרדה, בין תפקודי הרגש לתפקודי החשיבה, או ההכרה. מדובר במחלה כרונית חשוכת מרפא שפורצת אצל אחוז אחד באוכלוסייה, לרוב בגילאים צעירים (15-45), ופוגעת בגברים ונשים כאחד, וללא הבדל גזע. סכיזופרניה מאופיינת באפיזודות, כאשר בין ההתקפים הפסיכוטיים, המטופל יכול לנהל אורח חיים נורמלי לחלוטין.

תסמיני המחלה כוללים: הזיות, הפרעות במחשבה ובתנועה, אפאטיות, נסיגה חברתית, העדר מוטיבציה. בעיות רגשיות כמו מצב רוח דכאוני, חוסר שינה, חוסר תיאבון, חוסר עניין והיעדר ריכוז. תסמינים נוספים כוללים העדר ערך עצמי, אשמה וחרדה, וגם בעיות קוגניטיביות הכוללות חוסר התמדה, קושי בתעדוף משימות, ארגון מחשבות ובזיכרון.

מוח. ShutterStock
בין ההתקפים הפסיכוטיים, המטופל יכול לנהל אורח חיים נורמלי לחלוטין/ShutterStock

במחקר שהתפרסם בתחילת השנה בכתב העת JAMA Psychiatry מדדו חוקרים את אזורי המוח של 81 אנשים בממוצע גילאים 22, שסבלו בשנתיים האחרונות מאפיזודה ראשונה של פסיכוזה והשוו אותם ל-91 אנשים שלא חוו אירוע כזה. בממוצע, לאלה שחוו התקף סכיזופרני היו 4 אחוזים פחות גלוטמט באזורים מסוימים של המוח שלהם, בהשוואה לאנשים בריאים. הגלוטמט היא חומצה אמינית שידועה בתפקידה בשליחת מסרים בין תאי המוח, ונקשרה לדיכאון וסכיזופרניה.

במחקר נפרד שפורסם בחודש אפריל בכתב העת Molecular Neuropsychiatry, חוקרים מצאו כי נטילת שתי כמוסות של sulforaphane במשך שבוע הגדילה את הרמות של נוגד החמצון העוצמתי - גלוטתיון בקרב הנחקרים בכ-30 אחוזים. המתנדבים דיווחו רק על תופעות לוואי קלות, כמו גזים וקלקול קיבה, בניגוד לרעד לא רצוני או סיכון קרדיווסקולרי מוגבר הקשור לחלק מהתרופות סכיזופרניות.

"אנחנו כבר יודעים היום כי שינויים בתזונה ובפעילות הגופנית יכולים לעזור להדוף מחלות לב, אבל טרם מצאנו את הקשר להפרעות נפשיות חמורות", אמר תומס סדלאק, מנהל המרפאה ליעוץ לסכיזופרניה והפסיכוזה בג'ונס הופקינס. "אנחנו מקווים כי נוכל יום אחד נוכל למנוע במידה מסויימת גם מחלות נפש".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully