מלפפון ירוק. ShutterStock
מלפפון ירוק/ShutterStock

עונת המלפפונים

הגיע הזמן שתפסיקו לראות בו ירק חיוור וחסר תועלת, כי יש סיבה טובה שהוא נדבך כל כך מרכזי בכל ארוחה שאנחנו מרכיבים כמעט. למלפפון יש הרבה מה להציע מבחינה בריאותית, הנה חלק קטן

אנחנו לא יודעים אם הוא יותר ירוק או יותר ארוך, אבל הוא בהחלט יותר בריא ממה שאתם חושבים. מלפפון הוא ירק קצת מתעתע, מצד אחד אנחנו צורכים אותו בכמויות גדולות - אין סלט או כריך שאנחנו לא מוסיפים אותו אליו. אבל מאידך, אנחנו נוטים לזלזל בו כשזה מגיע לדיון על ערכים תזונתיים ורבים חושבים שיש בו "רק מים".

אז נכון, תוכו מעט חיוור ויש בו הרבה נוזלים, אבל זה אחד מהיתרונות שלו. במלפפון יש כמות נוזלים גדולה מאוד והוא אחד הירקות המרווים ביותר שאפשר למצוא. הנה עוד כמה יתרונות של מלפפונים שכדאי להכיר.

טובים לעצמות

פרוסת לחם עם גבינה לבנה ומלפפון. ShutterStock
יש פה די הרבה ויטמין K/ShutterStock

הרכיב התזונתי הבולט ביותר במלפפונים הוא ויטמין K, שלו תפקיד חיוני בשמירה על בריאות העצם. כוס של מלפפונים (עם הקליפה) מכילה כחמישית מהכמות היומית המומלצת של ויטמין K. מספר מחקרים מצאו קשר בין רמות נמוכות של ויטמין K ובין התפתחות אוסטאופורוזיס וסיכון מוגבר לשברים.

עוד בוואלה!

בשוק כל השנה: 6 יתרונות בריאותיים של עגבניות

לכתבה המלאה

טובים ללב

מלפפון ירוק. ShutterStock
אפילו הזרעים שלהם מועילים/ShutterStock

מלפפונים מכילים עשרות סוגים של נוגדי חמצון, שתורמים לבריאות הלב וכלי הדם. וגם הזרעים שמתחבאים בתוכם מביאים תועלת בריאותית - כך נמצא במחקר משנת 2017. המחקר כלל קבוצת מדגם מצומצמת יחסית של אנשים עם רמת שומנים מעט גבוהה בדם שצרכו מדי יום תמצית של זרעי מלפפון. בחלוף 6 שבועות גילו החוקרים שחלו מספר שיפורים בבריאותם בהם: ירידה ברמת הכולסטרול הכללית, ירידה בכמות הכולסטרול ה"רע" (LDL), עלייה בכולסטרול הטוב (HDL) והפחתה בטריגליצרידים.

מצויינים לירידה במשקל

מלפפון ירוק. ShutterStock
יותר משביע, פחות משמין/ShutterStock

מלפפונים מהווים איום משולש על משקל עודף בזכות 3 גורמים התורמים לירידה במשקל: הם דלים בקלוריות, אך עשירים בסיבים ובנוזלים. במלפפון בינוני אחד תמצאו רבע מהקלוריות שיש בתפוח בינוני, 4 גרם של פחמימות, ש-1.5 גרם מתוכן מקורו בסיבים. מה שכל המספרים האלה אומרים בעצם, זה שכל ביס ממלפפון הוא משביע יותר ומשמין פחות, ביחס לרוב החלופות שתוכלו לחשוב עליהן.

מפחיתים סיכון לסרטן

מים עם מלפפון. ShutterStock
פיטואסטרוגנים עוצמתיים/ShutterStock

מלפפונים מכילים תרכובת טבעית בשם ליגנן, שהיא סוג של פיטואסטרוגן שמצוי גם במאכלים עם מוניטין בריאותי קצת יותר נוצץ כמו קייל, שומשום, ברוקולי ועוד. חיידקים שנמצאים במערכת העיכול ממירים ליגנן לתרכובות שנקשרות לקולטני האסטרוגן וישנם מחקרים ראשוניים שמצביעים על כך שביכולתן של התרכובות הללו להפחית את הסיכון לחלות בסרטנים הקשורים באסטרוגן, כמו סרטן השד, השחלות, הרחם והערמונית.

מרגיעים את העור

אישה מניחה פרוסות מלפפון על העיניים. ShutterStock
מפחית גירויים ונפיחות בעור/ShutterStock

הקטע הזה של לשים פרוסות מלפפונים על העיניים הוא ממש לא מופרך. בשר המלפפון עשוי ממים, ויטמין C, וחומצה קפאית - כימיקל טבעי בעל תכונות אנטי-דלקתיות. השילוב בין 3 הגורמים הללו יוצר אפקט מרגיע על העור, מפחית גירויים, אדמומיות ונפיחות. זאת גם הסיבה שבמשך שנים מלפפונים שימשו כתרופת סבתא לבעיות עור כמו אקנה או כוויות שמש.

מסלקים ריח רע מהפה

סלט מלפפונים אסיאתי. ShutterStock
יסלק מהפה שלכם גורמים מבאישים. סלט מלפפונים אסיאתי/ShutterStock

אחת הסיבות הנפוצות לריח רע מהפה היא כאשר חיידקים "מתלבשים" על חלקיקי מזון שנשארים תקועים בין השיניים שלנו לאחר שאנחנו מסיימים לאכול. הנוזלים שבמלפפון יחד עם ייצור מוגבר של רוק שמתרחש בעקבות הלעיסה שלו מסייעים לנקות את הפה ולשטוף מתוכו את הגורמים המבאישים.

גידול מלפפונים. ShutterStock
אחד הגידולים הנפוצים בעולם/ShutterStock

המלפפונים גודלו באזור הודו כבר לפני 3,000 שנים ויותר, בויתו והוכנסו למטבחיה באופן הדרגתי, עד שהפכו לחלק אינטגרלי מתזונת תת-היבשת. הירק חצה את גבולות הודו מעט אחר כך והתפשט במהירות ליוון העתיקה, רומא, אירופה, העולם החדש וסין - עד שהפך לאחד הגידולים הנפוצים בעולם (יותר מ-65 מיליון טונות ברחבי העולם, רובן המוחץ בסין).

באופן טבעי, גם "המסע" הארוך הזה היה רצוף עליות וירידות, שהסתיימו בקיבוע "מעמד המלפפון" במטבחי העולם, תוך הכרה בערכו התזונתי ובסגולותיו הבריאותיות. המפתח היה כניסתו לתחומי האימפריה הרומית. פשטות הגידול וטעמו הפכו אותו לפופולרי בקרב המעמדות הגבוהים ופשוטי העם כאחד, ועדויות מאותה תקופה מלמדות כי יותר מ-40 תרופות וטיפולים הסתמכו במידה זו או אחרת על הירק - מבעיות בראייה ועד אלחוש עקיצות עקרבים, ממלכודות עכברים ועד טיפולי פוריות.

נפילת האימפריה הרומית סימנה גם דעיכה מסוימת בפופולריות, אך המלפפון צף מחדש באנגליה, וקיבע בה את מעמדו לאחר קליטה מהוססת יחסית. הוא הובל בספינותיו של קולומבוס להאיטי, הפך למרכיב קבוע בתזונת המתיישבים הספרדים והתגבר גם על אזהרה יבשתית גורפת במאה ה-18, שגרסה כי הירקות הבלתי מבושלים מהווים סכנה חמורה. מאז, אינספור מחקרים כבר קיעקעו לחלוטין את החששות וקשרו למלפפון (ולקרוב החמוץ שלו) כתרים תזונתיים ובריאותיים.

סלט ירקות קצוץ. ShutterStock
הירק הכי ישראלי שיש. סלט קצוץ/ShutterStock

"המלפפון הוא אולי הירק הכי ישראלי שיש, ואין סלט מקומי שיכול להיות שלם בלעדיו", אמרה לוואלה! בריאות קרן אן גיימן, תזונאית קלינית ומנחת טלוויזיה, תוך שהיא מדגישה את מעלותיו. "הוא עשיר בוויטמין C, מה שעוזר לבניית הקולגן בעצמות, וויטמין ה-K שבו מעניק חוזק רב לשלד שלנו. אחד היתרונות המובהקים הנוספים שלו הוא אכן נוכחות גדולה ביותר של נוזלים, שהופכים אותו לירק המושלם לשילוב במאכלי הקיץ - בין היתר כדי למנוע את התייבשות העור והגוף".

לדבריה, "יש הרבה דרכים לשלב ירקות בתזונה שלנו, למרות שכשאנחנו חושבים עליהם, ישר קופץ לנו סלט לראש. כך או כך, המלפפון הוא המועמד האידיאלי - הטעם שלו לא מאוד דומיננטי, המרקם לא בעייתי, והכול ביחד מאפשר לנו לשדרג בעזרתו מאכלים רבים, וגם להכניס על הדרך עוד קצת בריאות לחיים שלנו".

גיימן הפנתה זרקור קייצי לשילוב המרענן של יוגורט ומלפפון, למשל בהכנה של צזיקי, וגירתה את בלוטות הטעם גם עם ספרינג-רול בשילוב מלפפון, "גם הוא מתכון מנצח", כהגדרתה. "המלפפון הוא מרכיב חשוב גם במטבח האסייתי, ואפשר בעזרתו לשדרג מתכונים כמו סלט אצות וואקמה, והכי חשוב - למתן חריפות בחלל הפה. ביס חריף מדי שנלקח תמיד יוכל להתאזן עם ביס מתוזמן היטב בירק הירוק", הוסיפה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully