פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      קודם כל פטריות: 5 סיבות בריאות לאכול פטריות

      הן לא הראשונות שקופצות לראש כשחושבים על מאכל בריא ועתיר מינרלים, אבל אם תתנו להן צ'אנס הן ישביעו אתכם, יספקו לכם מנה הגונה של ויטמינים ומינרלים חיוניים ואפילו יעזרו להילחם בהזדקנות

      ידיים אוחזות בארגז עם כל מיני סוגים של פטריות (ShutterStock)
      יש להן הרבה מה להציע. פטריות (צילום: ShutterStock)

      פטריות הן ללא ספק אחד המזונות הכי אנדרייטד מבחינה תזונתית. יש מגוון רחב מאוד של סוגי פטריות מאכל ולכולן יתרונות בריאותיים ותזונתיים משמעותיים, אבל לא הרבה אנשים חושבים עליהן כשמדברים על מזון בריא או על סופר פוד. כל עוד מדובר בפטריות ראויות למאכל, שאינן רעילות, יש להן הרבה מה להציע לכם מבחינה בריאותית. הנה רשימה חלקית:

      עוד בנושא:
      זו הסיבה שאתם חייבים להוסיף פטריות לתפריט שלכם
      למה רבי, כומר ונזיר לוקחים פטריות הזיה ביחד?
      ים של דמעות: 5 סיבות בריאות לאכול בצל

      1. דלות קלוריות

      קערת מרק ראמן עם נודלס ביצה קשה פטריות ובצל ירוק (ShutterStock)
      משביעות כמו בשר. פטריות במרק ראמן (צילום: ShutterStock)

      מנה של פטריות לא מבושלות מכילה 20 קלוריות בלבד, יש בה אפס אחוזי שומן ומעט מאוד נתרן. בתבשילים הן ידועות כמרכיב שמעורר שובע באותה מידה כמו בשר - עובדה שאף קיבלה חיזוק מצד מחקר שנערך ב-2017.

      2. מפחיתות דלקתיות

      ניוקי עם פטריות (ShutterStock)
      מורידות את רמות הדלקתיות בגוף. ניוקי עם פטריות (צילום: ShutterStock)

      פטריות מכילות נוגדי חמצון כמו סלניום וארגותיונן, שתורמים להפחתה של רמות הדלקתיות בגוף. אם אתם סובלים מדלקת קלה כתוצאה מפציעה או מחלה אוטואימונית, פטריות הן בחירה תזונתית מצויינת.

      3. משפרות את בריאות העצמות

      מאפה פטריות (דרור עינב)
      מכילות נחושת וויטמין D. מאפה עם פטריות (צילום: דרור עינב)

      מנה אחת של פטריות מבושלות יכולה לספק עד שליש מהכמות היומית המומלצת של נחושת - שהיא, אם לא ידעתם, מינרל חיוני הנחוץ לשמירה על בריאות העצמות. בנוסף, פטריות הן גם המקור הצמחי הטבעי היחיד לוויטמין D שמסייע לתהליך ספיגת הסידן בעצמות, ולכן גם הוא חשוב מאוד לבריאותן. עם זאת, חשוב לדעת שהוויטמין מיוצר רק בפטריות שנחשפו לאור אולטרה-סגולי ומשמעות הדבר שהוא קיים בכמויות משמעותיות רק בפטריות שגדלו בחוץ, ובכמות זניחה למדי בפטריות שגודלו בחלל סגור ללא חשיפה לשמש.

      4. מומלצות במיוחד לטבעונים

      סוגים שונים של פטריות מונחים על מגבת מטבח (ShutterStock)
      מתנהלים במסגרת של מגבלות תזונתיות? פטריות מומלצות לכם במיוחד (צילום: ShutterStock)

      ידוע שטבעונים צריכים להתאמץ קצת יותר כדי לוודא שכל צרכיהם התזונתיים מקבלים מענה באמצעות המזון שהם אוכלים. נוסף על ויטמין D, פטריות מכילות מינרלים חשובים נוספים כמו סלניום, ברזל, אשלגן, נחושת וזרחן - רכיבים תזונתיים שטבעונים מתקשים לקבל מספיק מהם. בגלל שפטריות מכילות את כל הרשימה המכובדת הזאת של מינרלים, הן מהוות רכיב מומלץ מאוד לשילוב בארוחות של כל מי שמנהל אורח חיים תזונתי המוכתב על ידי מגבלות כאלה או אחרות. פטריות מכילות גם ויטמינים מקבוצת B, בהם חומצה פולית, שחשובה במיוחד לנשים הרות.

      5. נלחמות בנזקי ההזדקנות

      פיצה עם פפרוני ופטריות (ShutterStock)
      עוזרות למנוע את התנוונות המוח? פיצה עם פטריות (צילום: ShutterStock)

      בשנת 2017 חוקרים מאוניברסיטת פן סטייט בחנו 13 זנים של פטריות וגילו שהם מכילים רמות גבוהות של שני נוגדי חמצון חשובים - ארגותיונן (ERGO) וגלוטתיון (GSH) - שניהם חשודים כחומרים בעלי סגולות אנטי-אייג'ינג. "במדינות שבהן התזונה הכללית של האוכלוסייה מכילה כמויות גבוהות יותר של ארגותיונן יש גם שיעורים נמוכים יותר של מחלות ניווניות של המוח", כתב אז מחבר המחקר ד"ר רוברט בילמן. מבין זני הפטריות שנבדקו במחקר, פטריות הפורצ'יני נמצאו כמכילות את הרמות הגבוהות ביותר של שני נוגדי החמצון.