פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      רגע לפני ראש השנה: האם דבש באמת בריא לכם?

      ישראלים אוהבים דבש, מאוד, ובעיקר בתקופת ראש השנה. אבל האם מדובר בהרגל בריא? הנה כל היתרונות והחסרונות של המתוק מתוק הזה, וגם אזהרה אחת שאתם חייבים לקרוא

      דבש (ShutterStock)
      תרופת הסבתא הכי פופולרית שיש. דבש (צילום: shutterstock)

      ישראלים אוכלים הרבה מאוד דבש, בעיקר בתקופה הזו של השנה. למעשה, יותר משליש מהדבש בישראל נצרך סביב ראש השנה. הדבש נתפס בעיני רבים כתחליף בריא לסוכר, והוא נמצא כמעט בכל בית. אבל האם הוא באמת בריא?

      הדבש מאוד מתוק (בערך פי 1.5 מסוכר לבן), ורובו המוחלט מורכב מפחמימות פשוטות. פחות מ-20 אחוזים ממשקל הדבש מורכב ממים. הוא מכיל גם כמויות קטנות ומשתנות של ויטמינים וחלבון. דבש מעורב במזון מלכות מכיל מעט ויטמין B. דבש הכולל פולן יכיל בדרך כלל מעט יותר חלבון, ודבש המשלב פרופוליס מכיל נוגדי חמצון וחומרים נוגדי חיידקים (אנטי-בקטריאליים). עם זאת, חימום בטמפרטורה של יותר מ-50 מעלות עלול להקטין או להעלים את החומרים המועילים הללו.

      מעבר לחומרים נוגדי החיידקים שבו, ריכוז הסוכרים הגבוה שבדבש, אינו מאפשר למרבית סוגי החיידקים לשרוד בתוכו.

      עוד בנושא:
      תרופת הסבתא שאפילו רופאים ממליצים עליה
      אזהרת ראש השנה: דבש מסוכן לתינוקות
      תשכחו מדבש: זו התועלת הבריאותית האמיתית של דבורים

      למה הוא טוב?

      נהוג להשתמש בדבש ברפואה העממית כבר מאז התקופה העתיקה. בשנים האחרונות התפרסמו מחקרים רפואיים המראים שהדבש אכן יעיל במניעת שיעול לפחות כמו תרופות. נראה שצריכת כפית דבש בערב מקטינה את עוצמת ותדירות השיעולים בילדים עד גיל 6.

      דבש מלכות (ShutterStock)
      יותר בריא. מזון מלכות (צילום: shutterstock)

      קיימים גם דיווחים המלמדים על יעילות אפשרית של דבש בטיפול בכיבי קיבה שנגרמים על-ידי החיידק הליקובקטר פילורי, ובדלקת הקרום הרירי של הקיבה והמעי. סביר להניח שהתועלת המרבית עשויה להתקבל משימוש בדבש גולמי משולב פרופוליס.

      ומה החסרונות שלו?

      דבש מורכב בעיקר מפחמימות פשוטות ואינו מזין במיוחד. צריכה מוגברת שלו עלולה לגרום למעין "התמכרות" ולטווח ארוך גם לתיאבון מופרז. עבור חולי סוכרת ההמלצה היא להימנע מדבש לגמרי. בנוסף לחסרונות הסוכר יש לדבש עוד כמה סכנות:

      1. סוג מסוים של דבש בר (שנקרא דלי בל בטורקית) שנפוץ בנפאל וצפון טורקיה עלול להיות רעיל לבני אדם ולכן מומלץ למטיילים באזור להימנע מלטעום דבש בחיק הטבע או לרוכשו בחנויות מקומיות למטרת אכילה.

      2. נבגים של החיידק קלוסטרידום בוטולינום עלולים להימצא בדבש ולעורר זיהום קטלני בפעוטות ולכן משרד הבריאות ממליץ לא לתת בכלל דבש לתינוקות עד גיל שנה.

      3. לאחרונה נמצאו בחצי אחוז מדגימות הדבש שנבדקו בארץ, שאריות של חומרי הדברה שמקורן בריסוס צמחים. חומרים כימיים אלו עלולים לפגוע בבריאות אם אוכלים הרבה מאוד דבש.

      לסיכום, דבש אמנם מתוק וטעים, אך מומלץ לצרוך ממנו בכמויות קטנות בשל ערכו התזונתי הדל והסכנות הטמונות בצריכה מופרזת שלו.

      ד"ר יניב עובדיה הוא תזונאי-דיאטן קליני מוסמך, מומחה לתזונה וסביבה. מטפל בתזונת בלוטת התריס