וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אזהרת ראש השנה: דבש מסוכן לתינוקות

16.9.2014 / 9:07

ראש השנה הוא אומנם חג הדבש הלאומי, אבל עבור תינוקות מתחת לגיל שנה - הוא עלול להיות מסוכן. כל מה שהורים פשוט חייבים לדעת על דבש

דבש. ShutterStock
רעלן מסוכן/ShutterStock

בראש השנה כולם אוכלים דבש – עוגות דבש, תפוח בדבש וחלות מתוקות עשירות בדבש. למעשה, דבש הוא הסמל הכי בולט של החג הכי מתוק שלנו. הבעיה היא שהמתוק התמים הזה עלול להיות מסוכן מאוד עבור תינוקות מתחת לגיל שנה.

"מוצרי דבש עלולים להכיל רעלן שמופרש על ידי החיידק קלוסטרידיום בוטוליניום", מסביר פרופ' יעקב קוינט, מנהל תחום רפואת ילדים במכבי שירותי בריאות, "הרעלן הזה עלול לגרום לתינוקות לחלות בבוטוליזם – מצב של חולשה, שיתוק שרירים ופגיעה במערכת העצבים האוטונומית".

המחלה בוטוליזם תוארה לראשונה בשלהי שנות ה-70 של המאה הקודמת, ומאז תוארו אלפי מקרים שדווחו ל-CDC (המרכז לבקרת מחלות ולמניעתן) בארצות הברית. חלק מהדיווחים על המחלה קושרו ישירות לאכילת דבש על ידי תינוקות, ובבדיקות של דגימות דבש אכן נמצאה עדות לקיום החיידק והרעלן. לכן, המרכז לבקרת מחלות קבע שאין לתת לתינוקות עד גיל 12 חודשים דבש או מזונות המכילים דבש.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
גם עוגת דבש אסורה/מערכת וואלה!, צילום מסך

"החיידק קלוסטריום בוטוליונם גדל בסביבה ללא חמצן, ומלבד הימצאותו בדבש הוא עלול להופיע גם בקופסאות שימורים מקולקלות, בשימורים ביתיים או בנקניקים ביתיים", מסבירה ענת תבור, יו"ר פורום תזונת ילדים של עתיד - עמותת הדיאטנים בישראל, "הדבש לא חייב להיות דווקא מקולקל, אלה כזה שהיו בו נבגים של החיידק מלכתחילה". היא מדגישה כי למשרד הבריאות יש איסור גורף לתת דבש לפעוט מתחת לגיל שנה, אך למרות זאת הורים רבים אינם מודעים לסכנה שבדבש, מכיוון שהוא נתפס כמוצר טבעי.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא

ואם התינוק אכל דבש?

תינוקות שמגלים חולשה, אפטיות וחוסר תאבון (מתסמיני המחלה האפשריים) חייבים להיות מפונים בדחיפות לבית החולים לצורך טיפול ביחידה לטיפול נמרץ ילדים. "הטיפול תומך בעיקרו, וכולל הנשמה ותרופות מתאימות (כולל נוגדן המנטרל את פעילות הרעלן) עד אשר מתפוגגת השפעת הרעלן בגוף", מסביר פרופ' קוינט.

המדריך להורים מודאגים: מתי לפנות למיון?

ילדים גדולים אינם בסכנה

פרופ' קוינט מדגיש כי בעוד שהרעלן הזה מסוכן לתינוקות מתחת לגיל שנה, הכמות המצויה בדבש קטנה מדי מכדי לגרום לתסמיני המחלה בקרב ילדים גדולים יותר ובקרב מבוגרים. הוא ציין עוד כי תכשיר הבוטוקס, המסייע בן השאר לחולי שיתוק מוחין כמו גם בשימוש קוסמטי נגד קמטים בפנים, מכיל את הרעלן הזה ועובד מקומית על ידי הרפיית סיבי שריר מכווצים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully