וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המאכל הטעים הזה הוא הסוד היפני לחיים ארוכים יותר

במטבח הישראלי הוא פחות בשימוש, אבל לפי המחקר הזה - כדאי לנו לשנות את זה. חוקרים בדקו למה יפנים חיים יותר שנים, ומצאו את התשובה בקערת מרק

צילום וידאו: עידו שחם, עריכה: נטלי זברו, תמונה: אנטולי מיכאלו

בסרטון: האם יש אוכל יפני בישראל?

חוקרים תמיד מנסים לפצח את הסוד לחיים ארוכים ובריאים, והניסיון הזה מביא אותם לא פעם דווקא ליפן, שידועה בתוחלת חיים ארוכה במיוחד. מחקר חדש ניסה לגלות את הסוד היפני לחיים ארוכים, וגילה כי התשובה טמונה במיסו, אותה מחית שמככבת במרקים ותבשילים יפנים שונים.

במחקר החדש, שפורסם בכתב העת British Medical Journal, חוקרים תשאלו כ-100 אלף יפנים לגבי התזונה שלהם, ולאחר מכן עקבו אחריהם במשך 15 שנה. הם גילו כי מבוגרים שאוכלים באופן קבוע מחית מיסו נמצאים בסיכון נמוך ב-10 אחוזים למוות מוקדם. הסיבה לכך, ככל הנראה, היא שמוצרי סויה מותססים - כמו מיסו או נאטו - עשירים בסיבים תזונתיים ובאשלגן. יש לציין כי מוצרי סויה רגילים (לא מותססים) לא השפיעו על אורך החיים.

מיסו היא משחה שמיוצרת מפולי סויה מותססים ומהווה אחת מאבני היסוד של המטבח היפני. היא אמנם מכילה כמות גבוהה של נתרן, אך היא מכילה גם בקטריות שמועילות לעיכול וגם כמות נאה של חלבון, סידן ברזל ומגנזיום. אנשים ביפן, שבדרך כלל חיים עד גיל 84 שנים בהשוואה ל-82.5 שנים בישראל, נוהגים לאכול קערת מרק מיסו לארוחת בוקר. גם נאטו הוא מאכל יפני מסורתי המופק מפולי סויה שעברו תהליך של התססה, והוא נחשב בריא במיוחד, כאשר ביפן מייחסים לו יכולות למנוע התקפי לב, שבץ מוחי, סרטן ועוד.

עוד בוואלה!

5 דרכים להאריך את החיים שלכם על פי המדע

לכתבה המלאה
מחית מיסו. ShutterStock
אחת מאבני היסוד של המטבח היפני. משחת מיסו/ShutterStock

צוות החוקרים, מטעם המרכז הלאומי לחקר הסרטן ביפן, בחן את הקשר בין כמה סוגים של מוצרי סויה, לבין תמותה מוקדמת מסרטן, מחלות לב וכלי דם, מחלות נשימה ופציעות. החוקרים אספו נתונים על 42,750 גברים ו-50,165 נשים בגילאי 45-74 מאזורים שונים ביפן. הם גילו כי צריכה גבוהה של סויה מותססת נקשרה לסיכון נמוך ב-10 אחוזים למוות מוקדם. צריכת סויה רגילה, כמו טופו או חלב סויה, לא השפיעה על התמותה. אנשים שאכלו נאטו היו בסיכון נמוך יותר למוות ממחלות לב וכלי דם, לעומת אלו שלא אכלו נאטו.

החוקרים בחנו גם כמה מוצרי סויה מותססים צריך לאכול כדי להרוויח שנים נוספות. הם גילו שגברים שאכלו 50.2 גרם ליום של סויה מותססת היו בסיכון של 10 אחוזים פחות למות ב-14.8 השנים שאחרי, בהשוואה לאלו שאכלו כמויות קטנות יותר של מוצרי סויה מותססים. נשים ראו את אותם היתרונות מאכילת 46.6 גרם ליום ומעלה.

החוקרים הסבירו כי מוצרי סויה מותססים עשירים בסיבים תזונתיים, באשלגן וברכיבים ביו-אקטיביים כמו איזופלבון. סיבי סויה מפחיתים את הכולסטרול ושומרים על יציבות במשקל, בעוד שתרכובות איזופלבון עשויות להפחית את לחץ הדם. החוקרים ציינו כי יש צורך במחקר נוסף כדי לבדוק את המנגנונים המדויקים בגוף. עוד חשוב לציין כי מדובר במחקר תצפיתי, כך שלא ניתן להסביר מהי הסיבה לירידה בסיכון למוות מוקדם, והחוקרים אינם יכולים לשלול את האפשרות שהיא עשויה להיות כתוצאה של גורמים אחרים שלא נבחנו במחקר.

כך או כך, יפן בהחלט ידועה כמקום בו אנשים מזדקנים לאט יותר. בספר "האזורים הכחולים" החוקר דן בוטנר בחן את הסודות של כמה מהקהילות הבולטות בעולם המתגאות בשיעורים גבוהים של בני 100 פלוס, בהן האי אוקינאווה ביפן. אוכלוסיית הנשים באי היפני היא עם תוחלת החיים הארוכה ביותר בעולם, וגם אוכלוסיית הגברים באי ידועה בזכות אריכות הימים שלה. הסברה היא כי מדובר בשילוב בין התזונה הייחודית של תושבי המקום והיחסים החמים בתוך הקהילה. התפריט האוקינאווי כולל 30 אחוזים של ירקות ירוקים וצהובים, מעט אורז ובטטה אוקינואית סגולה. טופו ואצות ים נצרכים בתדירות הגבוהה ביותר, וצריכת הסוכר והדגנים של תושבי האזור נמוכה מאוד, אפילו ביחס לתזונה היפנית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully