פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      רוצים לחיות עד גיל 100? הנה 5 דרכים מדעיות לעשות את זה

      חוקרים בדקו מה הסוד של האנשים שפשוט "שוכחים למות" וגילו מגוון גורמים מפתיעים שתורמים לאריכות חיים. הנה הגורמים העיקריים, שהמדע מצא כתורמים לאריכות ימים (בבריאות טובה)

      רוצים לחיות עד גיל 100? הנה 5 דרכים מדעיות לעשות את זה

      בסרטון: האישה המבוגרת בעולם חושפת את הסוד לאריכות ימים

      חוקרים רבים מנסים לפענח בשנים האחרונות את סודות אריכות הימים: מדוע אנשים מסוימים חיים היטב עד גילי 90, ואפילו 100, בעוד אחרים מתים צעירים?

      אחד החוקרים והכותבים הידועים בתחום הוא דן בטנר, שיצא ללמוד את סודותיהן של כמה מהקהילות הבולטות בעולם, המתגאות בשיעורים גבוהים של בני 100 פלוס. הקהילות האלה פזורות על פני חמישה אזורים עיקריים באירופה, אמריקה הלטינית ואסיה – אזורים המכונים גם "האזורים הכחולים". כששאל בטנר קשישה נמרצת בת 101 מהאי היווני איקריה – מוקד ידוע של אריכות ימים – מהו הסוד שלה, ענתה האשה: "אנחנו פשוט שוכחים למות".

      אז איך נראים חייהם של האנשים ש"שוכחים למות?" באיקריה אלה חיים נינוחים למדי, המורכבים מאוויר טוב, יין אדום, קשרים חברתיים הדוקים ותזונה ים-תיכונית בלתי מעובדת. אבל יש עוד מגוון גורמים שתורמים לאריכות ימים, ואלה לא תמיד אינטואיטיביים. אם למשל הנחתם שאנשים שניחנו בתכונות אישיות כמו אופטימיות וחוש הומור מאריכים חיים יותר מאחרים – מצפה לכם הפתעה. הנה חמישה גורמים עיקריים, שהמדע מצא כתורמים לאריכות ימים (בבריאות טובה).

      אנשים מבוגרים ביפן (ShutterStock)
      גם אוקינאווה ביפן זה אזור כחול (צילום: ShutterStock)

      אכלו מעט – ואל תעמיסו

      אם כבר נגענו ב"אזורים הכחולים", כדאי לדעת שחוקרים מצאו מכנים משותפים רבים הנוגעים לתזונה הרווחת במקומות אלה. בין העקרונות התזונתיים שחזרו על עצמם: אכילת הארוחה הקטנה ביום לקראת אחר הצהריים או הערב; תזונה עשירה בצמחים וקטניות; צריכת שומנים מהצומח, כמו שמן זית ואגוזים; צריכת בשר מועטה; ושתיית אלכוהול מתונה, בעיקר יין (כוס עד שתיים ביום). לבד מאיקריה, בטנר איתר כמה מוקדים נוספים של "אזורים כחולים": אוקינאווה, יפן; אזור אוגליאסטרה, סרדיניה; לומה לינדה, קליפורניה; ופנינסולה דה ניקויה, קוסטה ריקה.

      היפני ג'ירואמון קימורה, שחי עד כמעט גיל 116 תימצת היטב את התורה כשסיפר שהתזונה היומית שלו מחולקת למנות קטנות וכי הוא אוכל בשיטת "הרה האצ'י בו" (hara hachi bu). משמעותה: אכילה עד מלאות של 80%, ולא מעבר לכך. קימורה אכל בעיקר אורז, דלעת ובטטה. בקיצור, תתנו לבטן שלכם קצת ספייס.

      אורז אנטיפסטי של אורלי פלאי (נמרוד סונדרס)
      איכלו עד עד מלאות של 80%, לא מעבר לכך. ההמלצה: אורז (צילום: נמרוד סונדרס)

      אל תפסיקו לעבוד

      סטרס הוא מקור ללא מעט מחלות ומצוקות בעולם המודרני – ורבים סובלים מסטרס שמיוצר במקומות עבודה. יתרה מכך, כיום כבר ברור שעבודת יתר יכולה אפילו להרוג אתכם (ביפאנית, שם עובדים שעות רבות, המילה "קארושי" מתארת מוות כתוצאה מעבודה יתר).

      אבל מתברר שעבודה ותחושת פרודוקטיביות עשויות גם להועיל לכם. המסקנה הזו מגיעה מאחד המחקרים היסודיים והממושכים שנעשו אי פעם על אריכות ימים וזכה לכינוי The Longevity Project. במסגרת המחקר, ניתחו הפסיכולוגים האמריקאים הווארד פרידמן ולסלי מרטין מאוניברסיטת קליפורניה בריברסייד את נתוניהם של 1,500 אנשים מילדות ועד בגרות – במשך עשרות שנים. הם מצאו שהטיפ השגור לחיים טובים – "אל תעבדו קשה מדי" – פשוט לא תופס.

      שמעון פרס (יוסי ציפקיס)
      תמשיכו לעבוד במשהו שאתם אוהבים. שמעון פרס (צילום: יוסי ציפקיס)

      מה שנמצא במחקר הוא, שדווקא האנשים שהיו המסורים והמעורבים ביותר בעבודתם – חיו במשך יותר שנים מאחרים. למה זה קורה? ככל הנראה, מכיוון שאנשים אלה עסקו במקצוע שאהבו ושנתן טעם לחייהם. פרידמן הסביר את העניין בראיון שנתן לארגון הפסיכולוגים האמריקאי ב-2011: "אנשים מקבלים עצות גרועות, כמו 'האטו את הקצב, תפסיקו לדאוג וצאו לפרישה בפלורידה'. הפרויקט מצא שאנשים שנשארו מעורבים בקריירות משמעותיות ועבדו קשה – חיו הכי הרבה שנים...זה קורה בעיקר אם הם מתמסרים לדברים שמעבר לעיסוק ב'עצמי'".

      אופטימיים חסרי תקנה? זה לא יעזור לכם

      עוד ממצא מעניין שעלה מפרויקט אריכות הימים הוא שאופטימיות היא לא מנבא חזק לאריכות ימים, אפילו להפך. זה קורה, מסבירים החוקרים, מכיוון שאנשים עליזים ואופטימיים במיוחד נוטים להניח ש"הכל יהיה בסדר", ולכן מזניחים את בריאותם. לעומתם, אנשים שהאריכו חיים אופיינו בתכונות כמו נטייה לזהירות ולהתמדה, שגרמו להם לנהל את חייהם באופן מושכל יותר. "מצאנו שהאנשים שהיו הכי עליזים והיה להם את חוש ההומור הכי מוצלח – חיו פחות מאחרים", סיפרה החוקרת מרטין. "זה הפתיע אנשים רבים, וגם אותנו".

      חפשו את החברים שלכם

      אחד הדברים בהם הבחין בטנר במסעו לאי היווני איקריה, הוא כי מערכות היחסים בין תושבי האי הדוקות מאוד וכי המבוגרים הם חלק עיקרי מהקהילה. יש גם סיכוי טוב שאחד ההסברים לכך שאלכוהול נמצא קשור לאריכות ימים, הוא הנטייה לצרוך אותו במחיצת חברים. "בסוף היום תשתה משקה צמחים...", תיאר בטנר את סדר יומו של איקראי טיפוסי ב-2012, "אולי כמה כוסות יין ילוו את התה – אך לא תשתה כוסות אלה לבד, אלא עם חברים טובים...אפילו אם אתה אדם אנטי-סוציאלי – אף פעם לא תהיה לבד. השכנים שלך יפתו אותך להצטרף אליהם לבילוי בפסטיבל המתקיים בעיירה, שם תאכלו מנה של בשר עזים".

      חגיגות בוז'ולה ביפן (GettyImages)
      כוס יין עם חברים תעשה לכם יותר טוב מעוד ביקור בחדר כושר (צילום: רויטרס)

      בשורה התחתונה – בעוד בדידות עלולה להרוג אתכם, הרי שקשרים חברתיים ומשפחתיים הדוקים (אפילו אם מדובר רק בקשרים עם חיות מחמד) יכולים להאריך את חייכם. פרידמן מפרויקט אריכות הימים מדגיש שדרך טובה מאוד לשמור על בריאות לאורך זמן, היא להימצא בקשרים המאפשרים לאנשים לתת מעצמם, ובמילותיו: "להיקשר לאנשים ולעזור להם זה דבר חשוב בהרבה מאשר טיפוח אובססיה לגבי תוכנית אימונים כזו או אחרת". אז הנה פשרה: ג'וגינג עם חבר.

      להתחתן? זה לא תמיד מומלץ

      פרויקט אריכות הימים ניפץ גם המיתוס הקובע שאנשים נשואים מאריכים חיים יותר מאחרים. ליתר דיוק, הוא הוסיף לעניין אבחנה מכרעת: נישואים תורמים לאריכות ימים אצל גברים, אבל האפקט הזה לא בהכרח קיים אצל נשים. למעשה, יש נשים רבות שנוטות לפרוח דווקא כשהן לבד. אולי זה גם בגלל שנשים (עדיין) נושאות ברוב מטלות הבית?
      "(מצאנו ש) נשים שהתגרשו או נשארו רווקות לעתים קרובות פרחו, וזה נכון גם לגבי נשים אלמנות", הסביר פרידמן. "זה נראה כאילו ברגע שנשים נפטרו מהבעלים שלהן, שעשו להן צרות – הן נשארו בריאות. אבל גברים שהתגרשו, היו בסיכון של ממש לתמותה בגיל צעיר".