פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      5 דרכים להאריך את החיים שלכם על פי המדע

      עד שימציאו גלולה מאריכת חיים נאלץ ככל הנראה לעבוד לא מעט כדי לנסות להאריך את החיים שלנו כמה שניתן. מתזונה, דרך פעילות גופנית ועד הרגלים גרועים מאוד שצריך להפטר מהם - הנה חמש דרכים לחיות חיים ארוכים יותר

      חתיכה של עוגת יום הולדת בצלחת (ShutterStock)
      מה אנשים לא יעשו כדי לחגוג ימי הולדת עד גיל מאה? פרוסת עוגת יום הולדת (צילום: shutterstock)

      יש מי שימליצו לכם לשתות מים חמים עם לימון כל בוקר, אחרים יגידו שרק משמעות בחיים מאריכה חיים ואילו חלק ישבעו שקוביית שוקולד מריר אחת ביום תוסיף לכם עשר שנים לחיים. ובכל זאת, למרות שהעצות האלה מגיעות מאנשים באים בימים, המדע לא מצא הוכחה חותכת שהדברים האלה יאריכו לכם את החיים. מה הוא כן מצא? חמישה גורמים שעשויים להאריך את החיים שלכם בעשור שלם.

      עוד בנושא:
      זה הסוף שלכם: מחקר מצא את תוחלת החיים המקסימלית של בני האדם
      9 הרגלים שהופכים אתכם לזקנים יותר
      מה הסוד לחיים הארוכים של האישה המבוגרת בעולם?

      אז עד שימצאו את מעיין הנעורים הנה חמישה דברים שאתם יכולים לעשות כדי להאריך את החיים:

      אל תעשנו

      נתחיל אולי מהדבר הכי ברור - אל תעשנו. בנוסף לגרימת סרטן ריאות, עישון סיגריות קשור לבעיות בריאותיות חמורות, כולל התקפי לב, מחלות ריאות, שבץ וסרטן פה וגרון, מה שהופך אותו לאיום משמעותי על אריכות ימים. הדרך הטובה ביותר להפחית את הסיכון היא לעולם לא לעשן בכלל - אבל אם אתם כבר מעשנים, אפילו סיגריה אחת ביום, מומחים מייעצים להפסיק בהקדם האפשרי כדי למזער את הסיכון לחלות במחלות מסכנות חיים.

      מפסיקה לעשן (ShutterStock)
      אפילו סיגריה אחת ביום עלולה להרוג אתכם. אישה מכבה סיגריה (צילום: shutterstock)

      מחקר שנערך בשנת 2015 על ידי המכון האמריקאי לסרטן, ועקב במשך 10 שנים אחרי קרוב למיליון משתתפים מצא כי בנוסף לסכנות הידועות של, העישון קשור גם לעלייה בסיכון לדלקות, מחלת כליות, מחלת מעיים ומחלות לב וריאה שלא יוחסו בעבר לטבק.

      ואגב, גם אם אתם מאלה שמעשנים סיגריה ביום ובטוחים שכלום לא יקרה לכם, חוקרים מהמכון הלאומי לחקר הסרטן (NCI) השוו את תוחלת החיים של אלה שמעשנים סיגריה אחת ביום לאלה שלא עישנו בחייהם. הממצאים הראו כי גם אם אתם מעשנים סיגריה אחת ביום, הסיכוי שלכם למות מסרטן הריאות גבוה פי 9 מאשר אלה שלא מעשנים. אלה שמעשנים בין סיגריה אחת לעשר ביום, היו בעלי סיכון של פי 12 למות מסרטן הריאות.

      שמרו על תזונה בריאה

      תזונה היא בעלת קשר ישיר לאריכות ימים. כך למשל לא מעט מחקרים ארוכי טווח הציעו כי דיאטה ים תיכונית - הכוללת שפע של פירות, ירקות, דגנים מלאים, אגוזים ושומנים בריאים, ולא הרבה סוכר, בשר אדום או מזון מעובד - מביאה שורה של יתרונות בריאותיים, הכוללים גם חיים ארוכים יותר.

      דיאטה ים תיכונית (ShutterStock)
      נמצאה כמאריכת חיים. תזונה ים תיכונית (צילום: shuttestock)

      מחקרים אחרים מצאו גם יתרונות במזונות ספציפיים וחומרים המזינים הכלולים בתזונה הים התיכונית, כמו דגנים מלאים, סיבים, דגים, חלבונים ושומנים בריאים על בסיס צמחי. מצד שני, מזונות כמו חטיפים, בשרים מעובדים, מזונות מטוגנים ומשקאות ממותקים נקשרו לסיכון גבוה יותר לחלות במחלות כרוניות ומוות.

      פעילות גופנית קבועה

      פעילות גופנית על בסיס קבוע חשובה לא רק למצבכם הפיזי אלא גם לזה הנפשי, וממש כפי שהיא טובה לשיפור סיבולת לב הריאה למשל, היא טובה גם להעלאת אנרגיה ולשיפור מצב הרוח - כך שהשילוב הזה בוודאות משפר ומאריך חיים.

      ההנחיות הן מינימום 150 דקות של פעילות מתונה או 75 דקות של פעילות אירובית נמרצת מדי שבוע, כדי לקבל את היתרונות הבריאותיים ובעקבותם גם אריכות ימים, אבל אפילו מעט פעילות גופנית קלה, כמו הליכה וניקיון, הגדילו את תוחלת החיים של גברים ונשים מבוגרים במחקרים מ -2018 ו -2017, בהתאמה.

      אילוסטרציה (ShutterStock)
      השמנה קשורה למחלות כרוניות מסכנות חיים. אישה עומדת על משקל (צילום: shutterstock)

      מחקר שנערך ב-2011 מצא שכל שעת ישיבה לאחר גיל 25 מפחיתה באופן סטטיסטי 22 דקות מתוחלת החיים ומחקר אחר שפורסם בשנת 2017 בכתב העת Progress in Cardiovascular Disease ובחן את מסקנותיהם של כמה מחקרים משמעותיים בתחום מצא כי שעת ריצה מוסיפה בממוצע כשבע שעות לתוחלת החיים.

      שמירה על משקל בריא

      הרגלי דיאטה והרגלי התעמלות מסייעים לאנשים לשמור על משקל גוף בריא, שמוגדר כמדד מסת הגוף (BMI) בין 18.5 לבין 24.9. השמנה קשורה למחלות כרוניות, כולל סוכרת מסוג 2, מחלות לב וכלי דם ואפילו ל-11 סוגי סרטן, שכולם יכולים לקצר את חייך.

      מחקר שנערך בשנת 2018 מצא כי השמנת יתר הורידה בממוצע שנה מתוחלת החיים בארה"ב ואחראית על עד 186,000 מקרי מוות בשנה.

      ותרו על האלכוהול

      במשך שנים, שתיית אלכוהול מתונה (משקה ביום לנשים ושני משקאות לגברים) נחשבה מנהג לא מזיק - ואולי אפילו בריא. אבל לאחרונה, המדע כבר פחות סלחן לאלכוהול והוא אף נמצא כגורם מסרטן.
      בשנה שעברה, מטא-אנליזה גדולה של מחקרים קודמים על אלכוהול הגיעה למסקנה שאין כמות מוגזמת של שתייה, משום שהסיכונים כמו התמכרות, סרטן, תאונות דרכים וכדומה - עולים על כל היתרונות הפוטנציאליים, כמו שיפור בריאות הלב וכלי הדם.

      מחקר נוסף שנערך גם הוא בשנה שעברה על ידי מדענים מאוניברסיטת קיימברידג' בחן את הנזק הגנטי הנגרם ל-DNA ולכרומוזומים של עכברי מעבדה על ידי אצטלדהיד - חומר כימי מזיק המיוצר כאשר הגוף מעבד אלכוהול. ממצאי המחקר הראו דרכים נוספות בהן האלכוהול מעלה את הסיכון לפתח 7 סוגי סרטן שונים, כולל צורות נפוצות של סרטן השד והמעיים.