מלחמה בדרום

מבצע "צוק איתן"

המתח הזה עושה אותנו חולים

בימים של לחץ וחרדה חשוב לדעת כי מתח עלול לעשות אותנו חולים יותר. בעיות לב, השמנת יתר, אסתמה וכאבי ראש הם רק חלק מהתופעות שמוגברות בגללו. ד”ר עידן גורן עם הבעיות, והפתרונות

ד"ר עידן גורן
אל תקחו את המלחמה ללב (אילוסטרציה: Shutterstock)

מתח ולחץ לא עושים רע רק למצב הרוח, הם גם פוגעים בבריאות. מחקרים מצאו כי בעיות בריאותיות רבות קשורות ללחץ, ונראה כי מתח עלול להחמיר או להגביר את הסיכון להשמנת יתר, מחלות לב, אלצהיימר, סוכרת, דיכאון, בעיות במערכת העיכול ואסתמה.

לחץ הוא למעשה תגובה פיזיולוגית נגד איום חיצוני על הגוף, והוא חלק ממנגנון הישרדותי חשוב. כשאדם לחוץ, הגוף שלו מגיב - כלי הדם מתכווצים, לחץ הדם עולה וכך גם קצב פעימות הלב. הנשימות הופכות מהירות יותר, והורמונים כמו אדרנלין וקורטיזול מופרשים למחזור הדם ומשפיעים על כל מערכות הגוף. מדובר בתגובה חיונית להישרדות. ואולם, כאשר אדם מצוי תחת לחץ כרוני ומתמשך (בזמן מלחמה, לדוגמה) התגובה הזו עלולה לגרום לנזקים פיזיולוגיים ולבעיות בריאותיות.

טוב לדעת (תוכן מקודם)

המצב הכלכלי דוחק? זה האינטרנט הביתי המהיר במחיר הזול ביותר בישראל

בשיתוף 019
לכתבה המלאה

מחלות לב

חוקרים חשדו במשך שנים שלאנשים עם אישיות שנוטה ללחץ יש סיכון גבוה יותר לסבול מלחץ דם גבוה וממחלות לב. במחקר שפורסם באוגוסט 2011 חוקרים הצליחו להוכיח לראשונה כי לחץ וחרדה אכן מנבאים, באופן בלתי תלוי, מחלות לב. אנשים לחוצים נמצאים בסיכון מוגבר למחלת לב כלילית, לאי ספיקת לב, לשבץ, להפרעות קצב לב קטלניות, ולמוות לבבי פתאומי.

מתח ישיר מגביר את קצב לב ואת זרימת דם, וגורם לשחרור של כולסטרול וטריגליצרידים אל זרם הדם. רופאים יודעים היום כי מתח נפשי פתאומי, כתוצאה מכל סיבה, עלול להוות טריגר לבעיות לב רציניות. כמו כן, ייתכן כי לחץ מגביר התנהגות לא בריאה כמו אכילה מוגברת ועישון, ואלו באופן עקיף מגבירים עוד יותר את הסיכונים למחלות לב וכלי דם. אנשים שיש להם בעיות לב כרוניות צריכים לנסות ולהימנע ככל האפשר מגורמי לחץ, וללמוד איך לנהל אותם עד כמה שניתן.

איך מרגיש התקף לב?
התקף לב אצל נשים זה לא מה שראית בסרטים

השמנת יתר

מחקר מדעי גדול שפורסם לפני שנים מספר מצא ראיות לכך שמתח והשמנת יתר קשורים זה לזה. ההיבט הערמומי ביותר של הקשר שבין המתח והשמנה הוא שהוא נוטה להזין את עצמו. לעתים קרובות, כאשר אנשים לחוצים הם נוטים לאכילה מוגברת, מה שגורם להם לעלות במשקל. ההשמנה הזו גורמת להם ליותר לחץ, ואז הם שוב אוכלים. בסופו של דבר הפעולה "המנחמת" גורמת בדיוק את מה שהיא מנסה להקל, והנזק מצטבר והולך.

גם מבחינה ביולוגית אנשים במתח נוטים לצרוך מזונות שעשירים יותר בשומן ובסוכר. חוקרים מצאו שהורמונים מסוימים עשויים לקחת חלק בתהליך זה, כדוגמת סרוטונין שהוא חומר כימי שגורם להרגשה טובה של הגוף והוא מופרש באופן מוגבר כאשר אוכלים פחמימות. בנוסף, בעת לחץ מופרש ההומון הסטרואידלי קורטיזול. חוקרים גילו כי לחץ כרוני יכול לגרום לגוף לשחרר עודף קורטיזול, שמשפיע על תהליך אחסון השומן ושימוש באנרגיה בגוף האדם. הקורטיזול עצמו אף נוטה להגביר את התיאבון ועשוי לעודד את התשוקה למאכלים מתוקים או שומניים.

לעבור את המלחמה בלי להשמין
סוג של נחמה: האוכל שיעזור לכם להירגע

אסתמה

מחקרים רבים הראו כי לחץ יכול להחמיר אסתמה. קיים אפילו סוג מסויים של אסתמה שמתעורר רק סביב לחץ נפשי או גופני. טכניקות הרפייה ורגיעה בעתות לחץ, כמו נשימה איטית ועמוקה, יכולות לסייע במניעת קוצר נשימה כתוצאה מלחץ.

לחץ של ההורים עלול לגרום לאסתמה אצל הילדים (אילוסטרציה: Shutterstock)

מחקר מאוניברסיטת דרום קליפורניה שפורסם בשנת 2009 הראה כי רמות לחץ בקרב הורים מגבירות את הסיכון של הילדים לסבול ממחלות בדרכי הנשימה, לרבות אסתמה. החוקרים עקבו אחר 2,500 ילדים ללא אסתמה בגילים 5 עד 9 למשך שלוש שנים. הם מצאו כי לחץ מוגבר אצל ההורים הגדיל את הסיכון להתהוות אסתמה בקרב ילדיהם.

כאבי ראש

מתח הוא ללא ספק אחד הגורמים השכיחים ביותר לכאבי ראש ומיגרנות. טיפול תרופתי במשככי כאבים, בהתאם להמלצת הרופא המטפל, יכול לסייע בהקלה על כאבי הראש.

כל מה שצריך לדעת על כאבי ראש
תזונה למניעת כאב הראש הבא

סוכרת

מתח עלול להחמיר סוכרת. ראשית, הוא מגביר את הסבירות של התנהגויות בעייתיות עבור חולי סוכרת (כפי שכבר ציינו). שנית, נראה שלחץ באופן ישיר מעלה את רמות הסוכר בדמם של חולי סוכרת מסוג 2. מדידת סוכר קבועה וביקורת אצל הרופא המטפל, רופא הסוכרת או אחות הסוכרת בכל יציאה מאיזון חשובה ביותר, בעיקר בזמנים של לחץ, שכן היא מאפשרת טיוב של הטיפול התרופתי והתאמתו לרמות הסוכר בדמו של המטופל.

דברים שעוברים לחולת סוכרת בראש
מגפת הסוכרת לא מדלגת על ילדים

בעיות עיכול

המעיים הם אחד האיברים שהכי מושפעים ממצב הרוח, ובמיוחד מלחץ. לחץ עלול להגביר את ייצור מיצי הקיבה ולהחמיר את תדירות הצרבות אצל אנשים עם נטייה לכך, ולהחמיר את התסמינים אצל הסובלים ממעי רגיז (כמו שלשול). אצל ילדים לחץ עלול פעמים רבות להתבטא בכאבי בטן לא מוסברים.

כל מה שחשוב לדעת על כאבי בטן
8 דרכים טבעיות להתמודד עם בטן כואבת

דיכאון וחרדה

לחץ כרוני קשור לשיעור גבוה יותר של דיכאון וחרדה. סקירת מחקרים מצאה כי אנשים שחוו לחץ שקשור לעבודתם היו בסיכון גבוה ב-80% לפתח דיכאון, ביחס לאנשים עם לחץ נמוך יותר. כמו כן, ללחץ השפעה שלילית על איכות השינה. תקופה ממושכת של חוסר שינה או שינה לא טובה מעלה אף היא את הסיכון לדיכאון ולחרדה.

תסמיני דיכאון כוללים קשיי שינה או חוסר חשק לצאת מהמיטה, קשיי ריכוז או אובדן הנאה מדברים שבעבר הסבו עונג, תחושת חוסר תועלת או אובדן תקווה שהמצב ישתפר, ירידה בתיאבון או אי יכולת להפסיק לאכול, חולשה לא מוסברת, עויינות כלפי הזולת או מחשבות על פגיעה עצמית. בכל מצב כזה חשוב לפנות לעזרה - לרופא המשפחה, לפסיכולוג, לבן משפחה או לחבר קרוב.

גם דיכאון קל הוא קשה מאוד
תזונה לשיפור מצב הרוח

מה הפתרון?

מחקרים מראים שטכניקות להורדת מתח לא רק גורמות להרגשה טובה יותר, אלא יש להן גם יתרונות בריאותיים ממשיים. מחקר גילה כי מטופלים ששרדו התקף לב ראשון ונשלחו להשתתף בקורס להפגת מתחים הורידו ב-74% את הסיכון ללקות בהתקף לב שני, בהשוואה לקבוצת הביקורת.

בפעם הבאה שאתם מרגישים לחוצים, נסו להפיג את המתח:

1. נשימה עמוקה ואיטית למשך מספר דקות יכולה להרגיע את הגוף ואת תגובת הלחץ הפיזיולוגית. אפשר לעשות אותה בכל זמן ובכל מקום, גם תוך כדי שהייה במקלט או בממ"ד, לבד או בחברת אנשים. בעת הנשיפה נסו לדמיין איך אתם מרפים בכל פעם קבוצת שרירים מסויימת החל משרירי הלסת, הכתפיים, הבטן, הרגליים וכך הלאה.

2. נסו ליצוק תוכן חדש לסיטואציה. במקום תחושת חרדה בעת השהייה עם הילדים בממ"ד, אפשר לנסות לראות את הסיטואציה כהזדמנות לזמן איכות משפחתי, לנצלו ליצירת חוויה חיובית.

3. פעילות גופנית סדירה היא מפתח להתמודדות עם מצבי לחץ לטווח ארוך. אנשים שמבצעים פעילות גופנית נוטים להיות בעלי מצב רוח ואנרגיה רבה יותר מאשר אנשים שאינם עוסקים בה. כמובן שפעילות גופנית סדירה מסייעת להפחית את הסיכונים לבעיות בריאותיות רבות נוספות.

התרגילים שיעזרו לכם להירגע

4. שמרו על פרספקטיבה נכונה. זה אולי נשמע נאיבי, אבל כדאי מאוד לחשוב על הדברים הטובים שיש בחיים ועל הדברים שעושים טוב במקום להתמקד בקושי. מחשבה חיובית יכולה להקל על תחושת הלחץ בזמנים קשים.

5. לימוד של טכניקות הרפיה כמו מדיטציה או יוגה יכול לעזור להפיג את המתח. התמדה בטכניקות אלה לא רק מסייעת בשיפור מצב הרוח בטווח הקצר, אלא גם יכולה להיות משמעותית לבריאות בטווח הארוך.

דמיון מודרך נגד טילים: טכניקות הרגעה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

בשליחת תגובה אני מסכים/הלתנאי שימוש
    לוגו - פיקוד העורףפיקוד העורף

    התרעות פיקוד העורף

      walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully